خانه دانش لبنیات ماست انواع ماست براساس میزان چربی چگونه طبقه‌بندی می‌شوند؟

انواع ماست براساس میزان چربی چگونه طبقه‌بندی می‌شوند؟

انواع ماست امروزه در بازار به چشم می‌خورند. این انواع بسیار متنوع و مختلف ضمن اینکه امکان انتخاب بیشتری به ما می‌دهند در عین حال انتخاب را هم سخت‌تر می‌کنند.

بسیاری از افراد نمی‌دانند کدام ماست برای رژیم غذایی آن‌ها و خانواده‌شان مفید است و کدام ماست را باید کم‌تر مصرف کنند. بسیار مهم است که قبل از خرید هر نوع ماده‌ی خوراکی حتی لبنیات درباره‌ی خصوصیات آن‌ها تحقیق و مطالعه کنیم.

بارها گفتیم که لبنیات در نگاه اول سرشار از فایده هستند اما مصرف هر ماده‌ای حتی خوراکی‌های مغذی مانند لبنیات باید با برنامه باشد. مصرف بیش از حد یا خارج از برنامه‌ی لبنیات تعادل متابولیسم بدن را به‌هم می‌زند. این مسئله می‌تواند آغاز مشکلات فیزیکی شما باشد.

انواع ماست براساس میزان چربی

ماست‌ها را می‌توانیم براساس خصوصیات زیادی طبقه‌بندی کنیم. یکی از مفیدترین طبقه‌بندی‌ها، طبقه‌بندی براساس میزان چربی است. بررسی وضعیت چربی خوراکی‌ها یکی از مهم‌ترین و اصولی‌ترین کارها قبل از خرید است. تفاوتی ندارد که شما چه رژیم غذایی را رعایت می‌کنید، مصرف چربی را باید کنترل کنید.

البته که نتایج تحقیقات دانشمندان تغذیه نشان می‌دهد چربی موجود در لبنیات ضرر زیادی برای بدن ندارد اما همین تحقیقات نشان داد که مصرف بیش از حد این چربی‌ها، تعادل سوخت و ساز بدن را به‌هم می‌زند.

ماست پرچرب

ماست از سه بخش اصلی آب، پنیر و چربی تشکیل شده است. ماستی که چربی در آن بیشتر از پنیر و آب باشد ماست پرچرب است. این نوع ماست نسبت به انواع ماست طرفدارهای بیشتری هم دارد. این ماست، برای تهیه‌ی خوراکی‌های مختلف به کار می‌رود.

نکته‌ی بسیار مهم درباره‌ی ماست‌های پرچرب، نحوه‌ی چرب شدن آن است. به دلیل اهمیت بسیار بالای همین مسئله است که کارشناسان مصرف ماست‌های غیر پاستوریزه و بی نام و نشان را به هیچ‌وجه توصیه نمی‌کنند.

کارخانه‌های معتبر تولید لبنیات به صورت مستمر بر روند و فرایند خط‌های تولید خود نظارت دارند.

یکی از انواع ماست پرچرب ممکن است با پالم چرب شده باشد. مضر بودن این ماده هنوز به صورت کامل اثبات نشده اما توصیه می‌شود از آن استفاده نکنید. اضافه کردن خامه یکی دیگر از راه‌های چرب کردن ماست است.

ماست کم چرب

یکی دیگر از انواع ماست، ماست کم چرب است. این نوع ماست از شیر دارای چربی کم‌تر تهیه می‌شود و در نهایت چربی کم‌تری نسبت به درصد آب و پنیر دارد.

ماست کم چرب یکی از بهترین خوراکی‌ها برای افراد دارای رژیم‌های پرهیز غذایی به شمار می‌رود. کارشناسان تغذیه حتی به افرادی که می‌خواهند وزن کم کنند توصیه می‌کنند ماست کم چرب را به عنوان یک وعده‌ی غذایی در رژیم خود داشته باشند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد چربی کم‌تر ماست با میزان جذب کلسیوم آن رابطه‌ی مستقیم دارد. همین مسئله باعث شده کارشناسان تغذیه ماست کم‌ چرب را به خانواده‌هایی که کودکان زیر ۴ سال دارند هم توصیه کنند.

ماست نیم‌چرب

یکی از انواع ماست تازه در بازار ماست نیم‌چرب است. این ماست از شیر دارای چربی کمی کم‌تر از متوسط تهیه می‌شود. میزان چربی این نوع ماست از شیر کم‌چرب کم‌تر و از شیر بدون چربی بیشتر است.

هدف از تولید این ماست تامین چربی و آنزیم‌های موجود در چربی برای مصرف کننده‌هایی است که نمی‌خواهند یا نمی‌توانند ماست دارای چربی مصرف کنند.

قبل از تهیه‌ی ماست نیم‌چرب بهتر است جدول مواد مغذی روی بسته‌بندی آن را به خوبی بررسی کنید.

ماست بدون چربی

ماست بدون چربی البته نام دقیقی برای این ماست نیست. نمی‌توان ادعا کرد که یک ماست شامل «هیچ» مقدار چربی نمی‌شود. ماست بدون چربی به ماستی گفته می‌شود که در واقع از کم‌ترین مقدار ممکن چربی تهیه می‌شود.

این مقدار چربی حداقل مقدار ممکن در یک واحد مشخص شیر است. مقدار چربی موجود در این ماست به حدی اندک است که می‌توان آن را در نظر نگرفت.

دوغ کفیرماست بدون چربی برای افرادی که به هر دلیلی نمی‌خواهند یا نمی‌توانند لبنیات دارای هر مقدار چربی مصرف کنند، بهترین گزینه به شمار می‌رود.

ماست میوه

ماست میوه، ماستی است که در کارخانه با میوه‌های تازه ترکیب می‌شود. این ماست بافت ترکیبی دارد. به احتمال فراوان بافت میوه را در این ماست احساس نخواهید کرد اما در عین حال بافتی سفت‌تر از ماست‌های معمولی دارد.

ماست میوه را می‌توانید به عنوان یک دسر بسیار مغذی و عالی و همچنین به عنوان جایگزینی برای وعده‌های صبحانه یا شام هم استفاده کنید.

ماست سبزیجات

انواع بورانی یا ماست‌هایی که با سبزیجاتی مثل جعفری و شوید مخلوط شده‌اند هم از انواع ماست موجود در بازار هستند. این ماست‌ها مصارف به خصوصی دارند و ممکن است در رژیم روزانه‌ی شما قرار نگیرند. ماست شوید برای افرادی که چربی خون دارند یک غذای کمکی بسیار عالی به شمار می‌رود.

ماست دارای شوید بافت به نسبت زبری دارد اما متخصصان مصرف این ترکیب را به افراد سالمند و افراد دارای چربی خون به شدت توصیه می‌کنند.

ماست‌های سبزیجات ممکن است از انواع پرچرب، کم‌چرب یا بدون چربی ماست تهیه شده باند. اگر چربی ماست برای شما مهم است پیش از تهیه‌ی ماست سبزیجات، برچسب مواد غذایی آن را بررسی کنید.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

بیشترین خوانده شده ها

رژیم غذایی برای کبد چرب | درمان خانگی کبد چرب

کبد چرب یکی از بیماری‌های رایج قرن 21 است. سبک زندگی و رژیم غذایی رایج ما، باعث ایجاد چربی بیش از حد...

رژیم افزایش وزن | چگونه وزن خود را با رژیم غذایی افزایش دهیم؟

تناسب اندام فقط محدود به لاغری نیست. شاید برخی افراد از ترس چاق‌شدن، به لاغری مفرط روی بیاورند. این در حالی است...

پوکی استخوان چیست و چطور به وجود می‌آید؟

پوکی استخوان یکی از بیماری‌هایی است که امروزه بسیاری با آن سر و کار دارند. در این مقاله قصد داریم تا شما...

طرز تهیه انواع بورانی با ماست

شاید شما نیز بورانی را فقط به ترکیب ماست و اسفناج بشناسید. این در حالی است که ترکیب انواع سبزیجات با ماست،...

کازئین چیست؟ | به‌صورت کامل با پروتئین کازئین آشنا شوید

پروتئین یکی از مهم‌ترین موادی است که بدن به آن نیاز دارد. در حقیقت پروتئین نقش حیاتی در بدن ایفا می‌کند. شما...