خانه سلامتی شیر و دیابت چه رابطه‌ای باهم دارند؟ لبنیات دشمن قند خون است؟

شیر و دیابت چه رابطه‌ای باهم دارند؟ لبنیات دشمن قند خون است؟

شیر و دیابت رابطه‌ی خوبی باهم ندارند. این خبر بسیار خوبی برای افرادی است که از انواع دیابت رنج می‌برند. دیابت یکی از بیماری‌های شایع در ایران است که مبتلایان به آن با مشکلات زیادی روبرو هستند. کارشناسان توصیه می‌کنند علاوه بر دارو و پیشگیری از خوراکی‌های تکمیلی برای کنترل انواع بیماری‌ها استفاده کنیم.

پزشکان و متخصصان به افرادی که به هرکدام از انواع دیابت مبتلا هستند توصیه می‌کنند رژیم غذایی خود را کاملا کنترل کنند. افراد دیابتی برخلاف بسیاری از افراد نمی‌توانند و نباید هر خوراکی بخورند. البته این پرهیز غذایی به معنی این نیست که این افراد از دریافت مواد مورد نیاز بدن خود محروم هستند.

دریافت منظم و به موقع بسیاری از مواد غذایی می‌تواند به افراد دیابتی کمک کند زندگی سالم‌تر و باکیفیت‌تری داشته باشند. شیر و دیابت رابطه‌ی خوبی باهم ندارند به همین دلیل است که مصرف با برنامه‌ی شیر می‌تواند به افراد دیابتی کمک زیادی بکند.

شیر و دیابت دو دشمن قدیمی

سال ۲۰۱۸ پژوهشگران دانشگاه تگزاس آمریکا نتیجه‌ی آزمایش‌های خود درباره‌ی تاثیر شیر روی قند خون را منتشر کردند. این پژوهش بالینی نشان می‌دهد شیر سبب کاهش سطح قند خون در بدن انسان می‌شود. شیر حاوی کلسیم، منیزیم، پتاسیم و ویتامین D است که بدن برای بسیاری از عملکردهای ضروری خود به آن‌ها نیاز دارد. شیر کم‌چرب یا پرچرب نوشیدنی خوب برای افراد مبتلا به دیابت است.

نتایج پژوهشی که در نشریه the Journal of the American Heart Association  منتشر شد نشان می‌دهند نوشیدن شیر می‌تواند به پیشگیری از سکته‌های مغزی هم کمک کند. سکته‌ی مغزی یکی از نگرانی‌های افراد دارای دیابت سخت است.

کارشناس‌ها مصرف روزانه دو تا سه وعده محصولات لبنی، از جمله شیر کم‌چرب یا پرچرب، را توصیه می‌کنند.

شیر و دیابت و رژیم

همان‌طور که گفته شد کارشناسان تفاوتی بین شیرهای پرچرب و کم‌چرب قائل نیستند. لبنیات پرچرب مقدار کمی چربی اشباع مضر دارند. مصرف شیرهای پرچرب به صورت کنترل شده تاثیر چندانی روی اضافه وزن یا بیماری‌های مربوط با چربی ندارد.

البته که نمی‌توان این شرایط را یک شرایط عمومی در نظر گرفت. ممکن است برخی افراد پرهیزهایی در مصرف چربی حتی چربی لبنیات داشته باشند. بهتر است پیش از مصرف شیرهای پرچرب توسط افراد مبتلا به دیابت، پزشک متخصص برنامه‌ی غذایی این افراد را بررسی کند.

شیر همچنین سرشار از کربوهیدرات است. می‌دانیم که کربوهیدارت یکی از عوامل اصلی افزایش چربی انباشت در بدن است. اگر در حال کم کردن وزن هستید ممکن است مصرف بیش از حد شیر تاثیر منفی رو رژیم شما داشته باشد. بهتر است با متخصص تغذیه مشورت کنید.

کدام وعده‌ی غذایی شیر بخوریم؟

شیر و دیابت در صورتی بیشترین دشمنی را باهم دارند که شیر را به صورت منظم و هدفمند مصرف کنیم. مصرف شیر برای صبحانه می‌تواند به کاهش گلوکز خون در طول روز کمک کند. دانشمندان دانشگاه گولف(U of G)  و دانشگاه تورنتو  (University of Toronto)اثرات مصرف شیر در وعده‌ی صبحانه بر سطح گلوکز را بررسی کردند.

این پژوهش نشان می‌دهد مصرف شیر همراه با غلات برای صبحانه و مصرف بالای پروتئین به صورت روزمره، موجب کاهش تراکم گلوکز خون می‌شود.

شیراین پژوهش، تنها نشان داده است که با افزایش پروتئین در صبحانه، تفاوتی در مصرف ناهار ایجاد می‌شود. دانشمندان همچنین به این نتیجه رسیده‌اند که مصرف شیر همراه با کربوهیدرات برای صبحانه، گلوکز خون را حتی پس از مصرف ناهار کاهش می‌دهد. همچنین خوب است بدانیم اثر شیری که پروتئین بالاتری دارد بیشتر است.

باید توجه داشته باشیم که رژیم غذایی یک برنامه‌ی یک سویه نیست. ممکن است پروتئین زیاد شیری که برای رژیم شیر و دیابت مصرف می‌کنیم، برای بخش‌های دیگر رژیم غذایی ما مفید نباشند. به همین دلیل توصیه اکید می‌کنیم قبل از ایجاد هر تغییری در رژیم غذایی با پزشک متخصص مشورت کنید.

سایر لبنیات هم مفید هستند؟

برخی افراد به دلایل مختلف نمی‌خواهند یا نمی‌توانند شیر بخورند. این مسئله ممکن است در کودکان بیشتر به چشم بیاید. شیر و دیابت تاثیر زیادی روی هم دارند اما شیر تنها عضو خانواده‌ی لبنیات نیست که برای کنترل این بیماری مفید است.

کارشناسان تغذیه پنیرهای کم نمک را هم توصیه می‌کنند. این پنیرها که البته پروتئین آن‌ها باید توسط پزشک متخصص تایید شود می‌توانند تاثیر مشابه شیر داشته باشند.

ماست‌های کم چرب و یونانی هم در کنترل بیماری دیابت کمک زیادی می‌کنند. متخصصان معتقدند وجود ماست کم چرب به مقدار معقول در هر وعده‌ی غذایی، افراد دیابتی را تا حدود زیادی از شر مشکلات این بیماری راحت می‌کند.

اگر پرهیز کلسیوم و کربوهیدارت ندارید، کشک هم یکی دیگر از اعضای خانواده‌ی لبنیات است که تاثیر زیادی روی کنترل بیماری دیابت دارد. مصرف کشک برای همه‌ی افراد مناسب نیست چراکه کلسیوم بسیار زیادی دارد. قبل از مصرف کشک با پزشک خود مشورت کنید.

کارشناسان تغذیه توصیه می‌کنند افراد مبتلا به دیابت ماست کم چرب و سبزیجات را به عنوان میان وعده یا جایگزین وعده‌ی شام مصرف کنند. ترکیب لبنیات و سبزیجات تاثیر بسیار چشم‌گیری در افزایش کیفیت زندگی افراد دیابتی خواهد داشت.

 

1 نظر

  1. من دوسه ماهی به دیابت نوع2 مبتلا شدم
    در عالم خواب به من گفتن روزی 8 کیلو شیر بخور البته دقیق نمی دانم در ماه بود یا در روز فکر می کنم در رو زگفتن من چون بو د سالها شیر نمی خوردم
    و عالم خواب باید ایمان بیشتر بیاریم با توجه به این مقله که مطابقت با خواب من داره

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

بیشترین خوانده شده ها

رژیم غذایی برای کبد چرب | درمان خانگی کبد چرب

کبد چرب یکی از بیماری‌های رایج قرن 21 است. سبک زندگی و رژیم غذایی رایج ما، باعث ایجاد چربی بیش از حد...

رژیم افزایش وزن | چگونه وزن خود را با رژیم غذایی افزایش دهیم؟

تناسب اندام فقط محدود به لاغری نیست. شاید برخی افراد از ترس چاق‌شدن، به لاغری مفرط روی بیاورند. این در حالی است...

پوکی استخوان چیست و چطور به وجود می‌آید؟

پوکی استخوان یکی از بیماری‌هایی است که امروزه بسیاری با آن سر و کار دارند. در این مقاله قصد داریم تا شما...

طرز تهیه انواع بورانی با ماست

شاید شما نیز بورانی را فقط به ترکیب ماست و اسفناج بشناسید. این در حالی است که ترکیب انواع سبزیجات با ماست،...

کازئین چیست؟ | به‌صورت کامل با پروتئین کازئین آشنا شوید

پروتئین یکی از مهم‌ترین موادی است که بدن به آن نیاز دارد. در حقیقت پروتئین نقش حیاتی در بدن ایفا می‌کند. شما...