خانه دانش لبنیات لبنیات غنی شده با ویتامین دی به درمان سرماخوردگی کمک می‌کنند

لبنیات غنی شده با ویتامین دی به درمان سرماخوردگی کمک می‌کنند

لبنیات غنی شده با ویتامین دی می‌توانند به ما در راه درمان یا دست‌کم کنترل عوارض سرماخوردگی کمک زیادی بکنند. این روزها با شیوع ویروس کرونا، سرما خوردن آخرین اتفاقی خواهد بود که ما دوست داریم خودمان یا یکی از نزدیکان‌مان تجربه کنیم.

با آغاز فصل پایین احتمال ابتلا به سرماخوردگی یا آنفولانزا به شکل چشم‌گیری بالا رفته است. تشخیص سرماخوردگی، آنفولانزا و کرونا از هم‌دیگر بسیار سخت است. بسیاری از افراد با علائم سرماخوردگی مجبور می‌شوند به بیمارستان مراجعه کنند. همین مسئله این افراد را در معرض خطر ابتلا به کرونا قرار خواهد داد.

بسیاری از کارشناسان توصیه می‌کنند در صورتی که علائم سرماخوردگی مختصر داریم به جای مراجعه به مراکز درمانی که مراکز بسیار آلوده‌ای از نظر شیوع ویروس کرونا به شمار می‌روند، تلاش کنیم با استراحت و کنترل عوارض بیماری آن را از بین ببریم.

لبنیات غنی شده با ویتامین دی یکی از مهم‌ترین خوراکی‌هایی هستند که می‌توانند به ما در راه کنترل عوارض سرماخوردگی و آنفولانزا کمک کند.

لبنیات غنی شده با ویتامین دی چطور تهیه می‌شوند؟

ویتامین D یک ویتامین محلول در چربی است که کلسیم خون را حفظ می‌کند، سطح فسفر را متعادل نگه داشته و در سوخت و سازِ کلسیم، نقش موثری دارد. غنی‌سازی شیر معمولا با حضور این ویتامین انجام می‌گیرد. پیش از این درباره‌ی تاثیر ویتامین دی روی کرونا هم صحبت کردیم. این ویتامین را می‌توان یکی از حیاتی‌ترین ریزمغذی‌های مورد نیاز بدن نامید.

ویتامین دی معمولا به انواع شیر افزوده می‌شود. شیرهای غنی شده با ویتامین دی از مهمترین لبنیات غنی شده با این ویتامین هستند.

غنی کردن شیر فرآیندی است که تولیدکنندگان طی آن ریز‌مغذی‌‌ها یا همان میکرونوترینت‌هایی مثل ویتامین‌ها و مواد معدنی را به مواد غذایی اضافه می‌کنند. هدف از این کار کاهش کمبودهای غذایی رایج و بیماری‌هایی است که ممکن است درصورت فقدان این مواد غذایی رخ دهند. غنی‌سازی شیر در مناطقی که خاک و گیاهانی که در آن خاک می‌رویند و از لحاظ مواد مقوی غذایی ضعیف هستند ضرورت بیشتری دارد. از این رو غنی‌ کردن مواد غذایی مثل غلات، نمک و شیر از سوی برخی دولت‌ها به دلیل نگرانی‌هایی که درمورد سلامت عمومی وجود دارد امری اجباری است.

البته پیش از انجام هر فرایندی شیر باید وارد چرخه‌ی پاستوریزاسیون شود. در حال حاضر هیچ فراورده‌ی لبنی بدون طی کردن این چرخه مجوز فروش نمی‌گیرد.

ویتامین دی دشمن ویروس‌ها

حتما می‌دانید که همه انواع لبنیات میزان قابل توجهی از این ویتامین را در خود دارند.و اما در لبنیات غنی شده با ویتامین دی میزان ویتامین D بیشتری گنجانده شده تا تاثیر مصرف آن بر بدن افراد بیشتر شود. ویتامین D  نه تنها یک ماده مغذی، بلکه یک هورمون است که در بدن با کمک نور خورشید ساخته می‌شود. علاوه بر نقش این ویتامین در حفظ استقامت استخوان، به عنوان یک محرکت در توسعه سلول‌های سیستم ایمنی شناخته می‌شود. با این وجود شمار زیادی از بزرگسالان به خصوص در فصل زمستان دچار کمبود ویتامین D هستند و همین موضوع بر ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن آنها در برابر بیماری‌های فصلی تاثیر می‌گذارد.

اگر شما هم نگران ابتلا به عفونت های تنفسی ویروسی هستید و این روزها امکان بهره‌بردن از نور مستقیم خورشید را ندارید، حتما مصرف مواد غذایی غنی‌شده را در برنامه روزانه خود جا دهید و با نظر پزشک، دوز مناسبی از مکمل‌های ویتامین D را مصرف کنید.

برای سایر بیماری‌های ویروسی چه کنیم؟

حتما میدانید که دانشمندان هنوز راهی برای درمان کرونا کشف نکرده‌اند. تمام آن چیزهایی که نام داروی کرونا فروخته می‌شوند بی اثر و در بیشتر موارد خطرناک هستند. بنابراین نباید دنبال چیزی برای درمان آن باشیم. البته دانشمندان می‌گویند این بیماری کاملا قابل کنترل است.

ماستمصرف لبنیات غنی شده با ویتامین دی می‌تواند به کنترل عوارض ناشی از این بیماری تنفسی کمک کند. مصرف روی و زینک هم در کنترل عوارض ناشی از عفونت‌های ویروسی تنفسی موثر است.

این دو ماده‌ی معدنی در برخی از لبنیات غنی شده وجود دارند. بهتر است قبل از مصرف موادی که دارای روی یا زینک هستند با پزشک خود مشورت کنید. بدن شما نیاز زیادی به روی و زینک ندارد بنابراین نباید در مصرف مواد حاوی روی و زینک زیاده‌روی کنید.

برای کنترل سرفه ویتامین A مصرف کنید

ویتامین A یک ویتامین محلول در چربی است که آن را به عنوان ویتامین «ضد عفونی» می‌شناسند.به طوری که بسیاری از سیستم‌های دفاعی بدن در برابر عفونت های تنفسی ، به تامین کافی از این ویتامین وابسته‌اند. ویتامین A یک عامل امیدبخش برای درمان عفونت‌های تنفسی و ممانعت از عفونت کبدی است و با توجه به بررسی‌های انجام شده مکمل‌های ویتامین A در برابر عفونت‌های ریوی از بدن محافظت می‌کنند و احتمال بیماری و حتی مرگ و میر ناشی از برخی از عفونت‌ها را کاهش می‌دهند.

محققان می‌گویند پاسخ ایمنی معیوب در بدن یک فرد، نتیجه کمبود یک عنصر تغذیه‌ای است و با تامین نیازهای تغذیه‌ای بدن می‌توان خطر درگیر شدن با عوارض این ویروس‌ها را کاهش داد. با توجه به مطالعات انجام شده تاثیر عفونت با ویروس برونشیت عفونی، در افرادی که کمبود ویتامین A دارند به مراتب شدیدتر از فردی است که به اندازه کافی این ویتامین را در رژیم غذایی روزانه خود جا داده است.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

بیشترین خوانده شده ها

رژیم غذایی برای کبد چرب | درمان خانگی کبد چرب

کبد چرب یکی از بیماری‌های رایج قرن 21 است. سبک زندگی و رژیم غذایی رایج ما، باعث ایجاد چربی بیش از حد...

رژیم افزایش وزن | چگونه وزن خود را با رژیم غذایی افزایش دهیم؟

تناسب اندام فقط محدود به لاغری نیست. شاید برخی افراد از ترس چاق‌شدن، به لاغری مفرط روی بیاورند. این در حالی است...

پوکی استخوان چیست و چطور به وجود می‌آید؟

پوکی استخوان یکی از بیماری‌هایی است که امروزه بسیاری با آن سر و کار دارند. در این مقاله قصد داریم تا شما...

طرز تهیه انواع بورانی با ماست

شاید شما نیز بورانی را فقط به ترکیب ماست و اسفناج بشناسید. این در حالی است که ترکیب انواع سبزیجات با ماست،...

کازئین چیست؟ | به‌صورت کامل با پروتئین کازئین آشنا شوید

پروتئین یکی از مهم‌ترین موادی است که بدن به آن نیاز دارد. در حقیقت پروتئین نقش حیاتی در بدن ایفا می‌کند. شما...