خانه دانش لبنیات ماست ماست یونانی چیست؟ چطور تهیه می‌شود و چه خواصی دارد؟

ماست یونانی چیست؟ چطور تهیه می‌شود و چه خواصی دارد؟

ماست یونانی یکی از محبوب‌ترین انواع لبنیات در بازار است. این نوع ماست که می‌توان آن را یک ماست تازه در بازار ایران دانست، مشتری‌های زیادی دارد. برخی افراد فقط به دلیل مزه‌ی خوب این ماست سراغ آن می‌روند اما افراد با فکرتر این ماست را به دلیل خواص ویژه‌ای که دارد انتخاب می‌کنند.

اگر شما هم تصمیم گرفته‌اید این ماست را وارد رژیم غذایی خانواده‌ی خود کنید، بهتر است پیش از گرفتن هر تصمیمی مشخصات دقیق محصولی که می‌خواهید تهیه کنید را بدانید.

یونانی یک ماست بسیار مقوی و مغذی به شمار می‌رود اما همان‌طور که همیشه گفته‌ایم پیش از مصرف حتی مواد مغذی باید مشخصات آن را بشناسیم. شناخت کامل خوراک خانواده به ما کمک می‌کند از مشکلات گوارشی و پزشکی دور بمانیم.

ماست یونانی چطور تهیه می‌شود؟

تولید این محصول لبنی که با ماست معمولی متفاوت است از سال ۲۰۰۸ تا سال ۲۰۱۳ به چهار برابر افزایش یافته است. تولیدکنندگان ماست یونانی در روند تولید آن از یک مرحله اضافه‌تر استفاده می‌کنند؛ به‌طوری که آب اضافی، لاکتوز و مواد معدنی از ماست خارج می‌شود و چیزی که باقی می‌ماند ماستِ خامه‌ای غنی با قند کمتر، کربوهیدرات بیشتر و طعمی ترش است. اسیدی بودن این ماست کمک می‌کند تا سایر مواد مغذی راحت‌تر جذب بدن شود.

ماست یونانی چه خواصی دارد؟

پیش از این درباره‌ی خواص ماست به عنوان یک فراورده‌ی بسیار مغذی لبنیاتی صحبت کردیم. ماست یونانی را می‌تواند یک ماست تقویت شده نامید. این ماست علاوه بر تمام خواص یک ماست پاستوریزه، خواص بسیار دیگری هم دارد:

کلسیم بالاتر

یونانی یک ماست غنی از کلسیم است. اگر شما نیاز به رژیمی با کلسیم بالاتر از حد معمول دارید، این محصول برای شما یک جواهر به شمار می‌رود. کلسیم غنی شده در یونانی توسط یک بدن سالم با میزان فعالیت فیزیکی روزانه به راحتی قابل جذب است.

کارشناسان تغذیه توصیه می‌کنند مادران باردار و شیرده از منابع کلسیم استفاده کنند.

پروبیوتیک طبیعی

پیش از این درباره‌ی پروبیوتیک‌ها و خواص ویژه‌ی آن‌ها به تفصیل صحبت کردیم. ماست یونانی یک محصول سرشار از پروبیوتیک‌های طبیعی به شمار می‌رود. اگر مشکل گوارش دارید پروبیوتیک طبیعی را به صورت مداوم و منظم مصرف کنید با معجزه‌ی آن را ببینید.

این باکتری‌های مفید، می‌توانند به کودکان و سالمندان در داشتن سیستم گوارش سالم و فعال کمک زیادی کنند.

کالری پایین

می‌خواهید وزن کم کنید؟ می‌خواهید از افزایش وزن خود جلوگیری کنید؟ حتما می‌دانید که پیش از هرکاری باید با پزشک مشورت کنید. اگر با پزشک مشورت کرده باشید حتما درباره‌ی کالری ورودی به بدن با شما مفصل صحبت کرده است.

ماست یونانی نسبت به ماست پرچرب و بیشتر ماست‌های دیگر کالری پایین‌تری دارد. کالری پایین باعث می‌شود بتوانید این محصول لبنی سرشار از مواد مورد نیاز بدن خود را به عنوان یک وعده یا میان‌وعده مصرف کنید.

لاکتوز اندک

افرادی که نمی‌توانند لاکتوز هضم کنند، اغلب از خوردن لبنیات محروم هستند. یونانی یک ماست دارای لاکتوز بسیار اندک است. این لاکتوز در حدی است که بیشتر افراد دارای مشکل هضم می‌توانند آن را به راحتی مصرف کنند.

ماست
انواع ماست را بشناسیم؛ کدام ماست برای رژیم غذایی مخصوص ما بهتر است؟

یونانی چندین بار پالوده می‌شود بنابراین بافتی ضخیم و خامه‌ای پیدا می‌کند. اینکار میزان لاکتوز را تقریبا به صفر می‌رساند؛ بنابراین، برای افراد حساس به لاکتوز، عالی تلقی می‌‌شود.

ویتامین B12 بالا

بدن شما برای ساخت گلبول قرمز، عملکرد مغز و ساخت دی‌اِن‌اِی (DNA) به ویتامین ب ۱۲ نیاز دارد. افراد زیادی از مکمل‌های ویتامین ب ۱۲ در رژیم غذایی خود استفاده می‌کنند، اما ماست یونانی جایگزینی مقوی و طبیعی برای این مکمل‌هاست. یک وعده ماست یونانی می‌تواند به میزان ۲۱/۳ درصد از نیاز روزانه شما به ویتامین ب ۱۲ را تأمین کند.

افرادی که از رژیم گیاهخواری پیروی می‌کنند، معمولا دچار فقدان ویتامین ب ۱۲ می‌شوند، زیرا این ویتامین به‌طور طبیعی در محصولات حیوانی مانند ماهی، گوشت و تخم مرغ وجود دارد. ماست یونانی یکی از منابع بدون گوشت و عالی برای تأمین ویتامین مورد نیاز شما است.

ماست یونانی بعد از تمرین

بعد از تمرینات ورزشی، استفاده از ماست یونانی به‌عنوان غذایی مفید و لذیذ مناسب است. این غذا نه‌تنها شما را تا وعدهٔ غذایی بعدی سیر نگه می‌دارد، بلکه دارای پروتئین است و می‌تواند آسیب‌های ناشی از ورزش را کاهش دهد.

یونانی غنی از آمینواسیدهایی است که پروتئین‌ها را می‌سازند و پروتئین‌ها واحدهای سازنده‌ای هستند که بافت عضلانی را بازسازی می‌کنند و سبب ترمیم آسیب عضلانی می‌شوند.

شما می‌توانید یک عدد موز یا مقداری توت را به ماست اضافه کنید و میان وعده‌ای مغذی برای بعد از تمرینات ورزشی داشته باشید.

مصرف بی برنامه ممنوع

در پایان باید یک بارد دیگر شعار اصلی خود را تکرار کنیم: مصرف هیچ خوراکی حتی مغذی بدون برنامه ممنوع است. ماست یونانی باوجود تمام خواصی که برای آن شمردیم باید حتما با اطلاع کامل مصرف شود. رژیم غذایی خود را طوری تنظیم کنید که بتوانید بهترین خروجی را از موادی که به بدن‌تان می‌رسانید بگیرید.

اگر باردار هستید و می‌خواهید ماست یونانی را به عنوان وعده‌ی غذایی مصرف کنید، حتما پیش از شروع با پزشک خود مشورت کنید.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

بیشترین خوانده شده ها

رژیم غذایی برای کبد چرب | درمان خانگی کبد چرب

کبد چرب یکی از بیماری‌های رایج قرن 21 است. سبک زندگی و رژیم غذایی رایج ما، باعث ایجاد چربی بیش از حد...

رژیم افزایش وزن | چگونه وزن خود را با رژیم غذایی افزایش دهیم؟

تناسب اندام فقط محدود به لاغری نیست. شاید برخی افراد از ترس چاق‌شدن، به لاغری مفرط روی بیاورند. این در حالی است...

پوکی استخوان چیست و چطور به وجود می‌آید؟

پوکی استخوان یکی از بیماری‌هایی است که امروزه بسیاری با آن سر و کار دارند. در این مقاله قصد داریم تا شما...

طرز تهیه انواع بورانی با ماست

شاید شما نیز بورانی را فقط به ترکیب ماست و اسفناج بشناسید. این در حالی است که ترکیب انواع سبزیجات با ماست،...

کازئین چیست؟ | به‌صورت کامل با پروتئین کازئین آشنا شوید

پروتئین یکی از مهم‌ترین موادی است که بدن به آن نیاز دارد. در حقیقت پروتئین نقش حیاتی در بدن ایفا می‌کند. شما...