خانه دانش لبنیات پروبیوتیک‌ها باعث افزایش سطح سلامت پوست شما می‌شوند

پروبیوتیک‌ها باعث افزایش سطح سلامت پوست شما می‌شوند

پروبیوتیک‌ها علاوه بر فواید بسیار زیادی که برای سیستم گوارش بدن انسان دارند، به افزایش سطح سلامت پوست هم کمک می‌کنند. این باکتری‌ها به شما کمک می‌کنند پوستی شاداب‌تر، شفاف‌تر و سالم‌تر داشته باشید.

پروبیوتیک‌ نوعی باکتری مفید برای بدن ما خصوصا برای دستگاه گوارش است. این باکتری‌ها به سلامت روده کمک بزرگی می‌کنند چرا که رشد باکتری‌های خطرناک را کنترل می‌کنند؛ باکتری‌های بدی که باعث عفونت‌ها و التهاب روده می‌شوند. محققان این باکتری‌های خوب را میکروارگانیزم‌هایی توصیف کردند که برای میزبان خود یعنی بدن ما مزایای زیادی از نظر سلامتی دارند. اگر تعریف ساده‌تر بخواهید، پروبیوتیک‌ تعادل بین باکتری‌های «خوب» و «بد» را برقرار می‌کنند و این باعث عملکرد بهتر بدن ما می‌شود. عواملی مثل استرس، مصرف دارو و رژیم غذایی می‌تواند تعادل طبیعی باکتری‌های روده را بر هم بزند. غذاهای چرب و سنگین از این دسته هستند و بهتر است به جای آن‌ها میوه‌های تازه و سبزیجات مصرف شود. پروبیوتیک‌ خواص بسیار زیادی دارد که برخی از آن‌ها به شرح زیر هستند:

  • ارتقا سیستم ایمنی بدن
  • جبران آسیب‌های آنتی‌بیوتیک‌ها به بدن
  • کاهش التهاب روده در اثر جراجی
  • افزایش توانایی هضم غذا
  • بهبود حساسیت به لاکتوز
  • افزایش سلامت کلی رحم
  • شادابی پوست
  • کاهش افسردگی
  • کمک به جذب بهتر ویتامین B

لبنیات پروبیوتیک محصولاتی هستند که با این باکتری مفید بهینه شده‌اند. روند افزوده شدن این پروبیوتیک‌ها یک روند بسیار تخصصی و صنعتی است.

البته گروهی از لبنیات مانند شیر، ماست و پنیر به صورت طبیعی حاوی این باکتری‌ها هستند. غنی‌سازی و بهینه‌سازی این گروه از لبنیات به مصرف کننده امکان دریافت مقدار بیشتر باکتری مورد نیاز برای بهبود عملکرد بدن را می‌دهد.

پروبیوتیک‌ها چطور عمل می‌کنند؟

پژوهش‌های زیادی برای کشف چگونگی عملکرد فلوراکتیو انجام شده است. پروبیوتیک‌ها از راه‌های گوناگون به شما سود می‌رسانند، به عنوان مثال اگر باکتری‌های خوب بدن‌تان را از دست بدهید (مثلا به خاطر مصرف آنتی‌بیوتیک)، فلوراکتیو ها جایگزین خوبی خواهد بود.

فلوراکتیوها تعادل را میان باکتری‌های «خوب» و «بد» برقرار می‌کنند تا بدن‌تان به خوبی و آنطور که باید، به فعالیت‌هایش ادامه دهد. پروبیوتیک‌ها حرکت غذا در طول مسیر روده کوپچک و بزرگ را تسهیل می‌کنند. پژوهش‌های بسیاری درباره‌ی میزان تأثیرگذاری انواع فلوراکتیوها بر بهبود اختلالات مختلف در جریان است. برخی از بیماری‌ها و اختلالاتی که پروبیوتیک در درمان آنها مؤثر است.

پروبیوتیک‌ها چه تاثیری روی پوست خواهند داشت؟

ارتباط سیستم گوراشی با سلامت همه‌ی بخش‌های بدن منجمله پوست، از مدت‌ها پیش ثابت شده است. هاضمه تحت تاثیر اضطراب، نگرانی و برنامه غذایی کم فیبر و پر چرب قرار دارد. این موارد، مناطق میکروبیال داخلی بدن ما را به شکل بدی تغییر می‌دهند. در چنین موقعیتی سطوح ملتهب گسترده در سیستم بدن از جمله پوست افزایش می‌یابند. مصرف پروبیوتیک‌‌ها از طریق خوردن غذا یا قرص‌های مکمل می‌تواند محیط سالمی برای روده ایجاد کند، در نتیجه پوست شما از التهاب در امان می‌ماند.

به بیان دیگر باید گفت که پروبیوتیک موجود در روده با بهبود علمکرد سیستم گوارشی شما، بسیاری از مشکلات جانبی دیگر که ممکن است روی سلامت پوست شما تاثیرگذار باشد را از بین می‌برد. این مشکلات ممکن است حاصل هضم نامناسب غذا یا حتی ایجاد اضطراب و مشکلات روحی روانی باشد.

مطالعات جدیدتری که در روسیه و ایتالیا انجام شده است نشان می‌دهد که پروبیوتیک در درمان بهتر و سریع‌تر مبتلایان به آکنه موثر واقع می‌شود. مطالعه دیگری در سال ۲۰۱۰ نشان داد کسانی که در طول ۱۲ هفته نوشیدنی تخمیر شده مصرف کردند شاهد سبوم (ترشحات چرب) کم‌تر و آکنه کم‌تری بودند.

چطور لبنیات پروبیوتیک مصرف کنیم؟

بارها گفتیم که برای استفاده بهینه از خواص لبنیات، باید آن‌ها را مداوم و با برنامه مصرف کنیم. پروبیوتیک‌ها مانند دارو عمل می‌کنند. هیچ دارویی با مصرف نامنظم تاثیرگذار نیست. متخصصان توصیه می‌کنند افرادی که مشکل گوارشی دارند روزی دو قاشق ماست پروبیوتیک برای دست‌کم دو هفته مصرف کنند.

این دسته از لبنیات را باید به صورت متناوب و دوره‌ای مصرف کنیم. بسیار مهم است که در یک بازه‌ی زمانی مشخص مثل یک ماه، هر روز و هر روز به مقدار ثابت و مشخص از این لبنیات مصرف کنیم.

به یاد داشته باشید که پروبیوتیک‌ها برای درمان کاربردی ندارند. این باکتری‌ها برای بهبود وضعیت و کاهش اثرات جانبی مشکلات جسمانی کاربرد دارند.

علاوه بر لبنیات و لبنیات غنی شده با پروبیوتیک‌ها، این باکتری‌ها به صورت طبیعی در خوراکی‌های دیگر هم وجود دارند. میوه‌ها یکی دیگر از منابع غنی باکتری‌های پروبیوتیک هستند. میوه‌های فیبردار مانند انواع سیب، نسبت به سایر میوه‌ها پروبیوتیک بیشتری دارند.

ترکیب سیب و لبنیات مانند ماست‌های کم‌چرب برای افرادی که مشکلات گوارشی دارند یک میان‌وعده‌ی بسیار مغذی به شمار می‌رود.

امروزه همچنین باکتری‌های پروبیوتیک به غذای پرندگان خوراکی هم اضافه می‌شود. این پرنده‌ها با مصرف این باکتری‌ها به منبع بسیار خوبی از پروبیوتیک‌ها تبدیل می‌شوند. مصرف گوشت این پرندگان برای افرادی که پرهیز غذایی ندارند بسیار مناسب خواهد بود.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

بیشترین خوانده شده ها

رژیم غذایی برای کبد چرب | درمان خانگی کبد چرب

کبد چرب یکی از بیماری‌های رایج قرن 21 است. سبک زندگی و رژیم غذایی رایج ما، باعث ایجاد چربی بیش از حد...

رژیم افزایش وزن | چگونه وزن خود را با رژیم غذایی افزایش دهیم؟

تناسب اندام فقط محدود به لاغری نیست. شاید برخی افراد از ترس چاق‌شدن، به لاغری مفرط روی بیاورند. این در حالی است...

پوکی استخوان چیست و چطور به وجود می‌آید؟

پوکی استخوان یکی از بیماری‌هایی است که امروزه بسیاری با آن سر و کار دارند. در این مقاله قصد داریم تا شما...

طرز تهیه انواع بورانی با ماست

شاید شما نیز بورانی را فقط به ترکیب ماست و اسفناج بشناسید. این در حالی است که ترکیب انواع سبزیجات با ماست،...

کازئین چیست؟ | به‌صورت کامل با پروتئین کازئین آشنا شوید

پروتئین یکی از مهم‌ترین موادی است که بدن به آن نیاز دارد. در حقیقت پروتئین نقش حیاتی در بدن ایفا می‌کند. شما...