خانه دانش لبنیات ماست چربی ماست برای سلامتی و تناسب اندام انسان مفید است یا مضر؟

چربی ماست برای سلامتی و تناسب اندام انسان مفید است یا مضر؟

چربی ماست از جمله چربی‌هایی است که در طول روز بیشتر از چربی‌های دیگر مصرف می‌کنیم. بسیاری از افراد نگران مصرف بیش از اندازه‌ی چربی خود هستند و این چربی هم نگرانی آن‌ها را افزایش می‌دهد.

مصرف لبنیات می‌تواند کمک زیادی به رژیم غذایی شما کند. ماست یکی از مهم‌ترین لبنیات برای بیشتر افراد دارای رژیم لاغری به شمار می‌رود. این خوراکی می‌تواند جایگزین بسیار مناسبی برای بسیاری از سس‌های پرکالری و میان‌وعده‌های چرب و شیرین باشد.

سوالی که بسیاری از افراد درباره‌ی انواع ماست‌ها مطرح می‌کنند این است که آیا چربی موجود در ماست در دسته‌ی چربی‌های مضر قرار دارد؟ ممکن است شما از افرادی باشید که مصرف چربی برای آن‌ها مضر است. در این صورت این پرسش برای شما هم مطرح خواهد بود.

پاسخ به این پرسش نیازمند بررسی دقیق انواع ماست از نظر چربی است. این ماست‌ها ممکن است برای همه‌ی افراد مفید یا مضر نباشند. اگر برای خوردن چربی مشکل دارید بهتر است حتما پیش از مصرف هرکدام از انواع ماست با پزشک مشورت کنید.

چربی ماست مضر است؟

پیش از این گفتیم که ماست از نظر چربی به سه دسته تقسیم می‌شود:

  • ماست پرچرب
  • ماست کم چرب
  • ماست بدون چربی

ماست کم چرب از شیر یک درصد یا ۲ درصد تهیه می‌شود و حاوی ۲ تا ۵ درصد چربی است. یک فنجان ماست ساده کم چرب تقریباً  ۱۵۰ کیلوکالری دارد. ماست بدون چربی از شیر بدون چربی تهیه می‌شود و دارای مقدار اندکی چربی است. یک فنجان ماست بدون چربی، دارای تقریباً ۵۰ کالری است.

کلسیم و پروتئین ماست‌ها از خواص مهم تغذیه‌ای آن‌ها محسوب می‌شود که کلسیم آن با چربی نسبت عکس دارد، یعنی هرچه چربی لبنیات بیشتر باشد، کلسیم آن کمتر می‌شود.

معمولاً ماست‌های پرچرب سرشار از ویتامین‌های محلول در چربی چون ویتامین E، D و A بوده و از نظر طعم با ماست‌های کم‌چرب تفاوت چندانی ندارند. مصرف این نوع ماست‌ها برای افراد بسیار لاغر، کودکانی که دچار سوءتغذیه یا سوء جذب هستند و افرادی که بیماری‌های سخت و کاهنده وزن دارند، مناسب است، اما افرادی که چاق هستند یا چربی خون بالایی دارند و البته افراد سالم و بالغ باید محصولاتی با 5‌/‌1 تا 2 درصد چربی استفاده کنند.

نگاهی به ارزش غذایی این دو خوراکی نشان می‌دهد مصرف ماست پرچرب برای افرادی که تحرک کم‌تری دارند ممکن مضر باشد. در چنین شرایطی چربی ماست باعث افزایش کالری ورودی به بدن می‌شود. این چربی ممکن است در بدن به چربی انباشت تبدیل شود. همچنین چربی مصرف شده همراه ماست ممکن است در افراد دارای تحرک کم، باعث بروز مشکلات قلبی و عروقی شود.

چه نوع ماستی برای ما بهتر است؟

پاسخ به این پرسش با سبک زندگی و البته شرایط سلامتی شما رابطه‌ی مستقیم دارد. اگر به اندازه‌ی کافی تحرک دارید و بیماری زمینه‌ای خاصی هم ندارید و کمتر از ۵۰ سال دارید، با خیال راحت اما به اندازه‌ی معقول ماست پرچرب میل کنید. این ماست به شما پروتئین بالایی می‌رساند و می‌توانید از آن برای افزایش حجم عضلات خود هم استفاده کنید. اما اگر این شرایط را ندارید باید در خوردن ماست دقت بیشتری داشته باشید.

اگر بیماری‌های مبتنی بر چربی خون دارید توصیه می‌کنیم ماست‌های کم چرب را در رژیم غذایی خود قرار دهید. البته پیش از هرگونه تغییر در رژیم غذایی بهتر است با پزشک خود مشورت کنید اما ماست‌های پرچرب معمولا برای افرادی چه چربی خون یا بیماری‌های مرتبط با آن دارند مفید نیست.

چربی ماست را با چه چیزی جایگزین کنیم؟

ماست‌های زیادی امروزه در بازار وجود دارند. اگر به دلیل وجود چربی نمی‌توانید یا نمی‌خواهید ماست پرچرب بخورید اما به پروتئین موجود در این ماست نیاز دارید، می‌توانید از محصولات دیگر استفاده کنید.

ماست یونانی یکی از بهترین جایگزین‌ها است. این ماست سفت و به نسبت ترش سرشار از پروتئین است و می‌توانید از آن به عنوان یک مکمل پروتئینی بسیار خوب استفاده کنید. چربی یونانی کم‌تر از ماست پرچرب است.

ماست کفیر هم خواص درمانی و احیا کنندگی برای بدن دارد این ماست پروتئین بالا و کالری کمی دارد. مطمئنا برای افرادی که حساسیت به لاکتوز دارند، توصیه می‌شود.می‌توانید از آن به عنوان کنار غذا برای ناهار یا میان‌وعده‌ی بعد از ظهر استفاده کنید.

همچنین مصرف ماست‌های غنی شده با ویتامین دی هم جذب کلسیم را افزایش می‌دهد. ماست‌های غنی شده با ویتامین دی هم چربی کم‌تری نسبت به ماست‌های پرچرب دارند. این ماست‌ها برای افرادی که کمبود ویتامین دی دارند و همینطور خانم‌های یائسه و باردار بسیار مفید هستند. ماست‌های غنی شده با ویتامین دی برای کودکان هم گزینه‌ی بسیار جذابی خواهد بود.

ماست‌های طعم‌دار مضر هستند؟

پاسخ به این سوال برای اغلب موارد خیر است. ماست‌های طعم‌دار استاندارد شیرین‌تر و چرب‌تر هستند اما این چربی و شیرینی در حالت کلی ضرری برای مصرف‌کننده ندارد. نکته‌ی مهم اینجاست که درصد شیرینی و چربی این ماست‌ها نسبت به ماست‌های معمولی بالاتر است. همین مسئله باعث می‌شود این ماست‌ها برای افرادی که نمی‌خواهند یا نمی‌توانند چربی و قند مصرف کنند مفید نباشد.

گروهی از کودکان تمایلی به خوردن ماست ندارند. خانواده‌ها برای علاقه‌مند کردن این کودکان به ماست به آن‌ها ماست طعم‌دار می‌دهند. اگر فکر می‌کنید کودک شما بیش از حد قند و چربی مصرف می‌کند و نمی‌خواهید به او ماست چرب و شیرین طعم‌دار بدهید، می‌توانید خودتان ماست را با انواع میوه‌های کم‌قند و کم‌چربی طعم‌دار کنید.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

بیشترین خوانده شده ها

رژیم غذایی برای کبد چرب | درمان خانگی کبد چرب

کبد چرب یکی از بیماری‌های رایج قرن 21 است. سبک زندگی و رژیم غذایی رایج ما، باعث ایجاد چربی بیش از حد...

رژیم افزایش وزن | چگونه وزن خود را با رژیم غذایی افزایش دهیم؟

تناسب اندام فقط محدود به لاغری نیست. شاید برخی افراد از ترس چاق‌شدن، به لاغری مفرط روی بیاورند. این در حالی است...

پوکی استخوان چیست و چطور به وجود می‌آید؟

پوکی استخوان یکی از بیماری‌هایی است که امروزه بسیاری با آن سر و کار دارند. در این مقاله قصد داریم تا شما...

طرز تهیه انواع بورانی با ماست

شاید شما نیز بورانی را فقط به ترکیب ماست و اسفناج بشناسید. این در حالی است که ترکیب انواع سبزیجات با ماست،...

کازئین چیست؟ | به‌صورت کامل با پروتئین کازئین آشنا شوید

پروتئین یکی از مهم‌ترین موادی است که بدن به آن نیاز دارد. در حقیقت پروتئین نقش حیاتی در بدن ایفا می‌کند. شما...