خانه سلامتی کمبود کلسیوم در نوازدان و هرچیزی که لازم است درباره‌ی آن بدانیم

کمبود کلسیوم در نوازدان و هرچیزی که لازم است درباره‌ی آن بدانیم

کمبود کلسیوم در نوازدان یک مشکل شایع در کشور ما به شمار می‌رود. این مشکل می‌تواند تاثیر بسیار بدی روی کیفیت زندگی نوزاد و آینده‌ی او داشته باشد.

مادرانی که تازه صاحب فرزند شده‌اند با وسواس بسیار زیاد تغذیه و شرایط فیزیکی کودک خود را بررسی می‌کنند و زیرنظر می‌گیرند. حتی اگر نوزاد شما هنوز از مرحله‌ی شیرخوارگی عبور نکرده باشد و تنوع غذایی او به شیر مادر محدود باشد هم کنترل تغذیه‌ی او بسیار مهم است. متخصصان تعذیه‌ی کودک می‌گویند ماه‌ها و سال‌های اول زندگی نوزاد، تغذیه‌ی او و نحوه‌ی مدیریت این تغذیه اهمیت بسیار زیادی دارد.

بروز هرگونه اشکال در نوع، اندازه و شکل تغذیه‌ی نوزاد ممکن است زنجیره‌ای از اتفاقات ناگوار را به همراه داشته باشد. در نگاه اول میزان تغذیه‌ی کودک هرچقدر بیشتر باشد برای او بهتر است اما متخصصان تغذیه‌ی کودک می‌گویند این مسئله یک باور غلط است. بسیار مهم است که کودک شما به اندازه و صحیح تغذیه کند تا از بروز بیماری‌ها و مشکلات مرتبط با تغذیه در امان باشد. بسیاری از کمبودهای مهم مانند کمبود کلسیوم در بدن افراد ممکن است از زمان نوزادی او بروز کرده باشد. برطرف کردن این کمبودها در دوران نوجوانی و حتی کودکی ممکن است آسان نباشد. به همین دلیل متخصصان توصیه‌ می‌کنند برای رهایی از این مشکل‌هاَ، بهتر است از بروز آن‌ها جلوگیری کنیم.

کمبود کلسیوم در نوازدان و هرچیزی که لازم است درباره‌ی آن بدانیم

کمبود کلسیوم در نوزادان چیست؟

همان‌طور که پیش از این بارها گفته شد، کلسیوم یک ماده‌ی حیاتی برای بدن انسان در تمام مراحل زندگی به شمار می‌رود. کمبود این ماده در هر مرحله از زندگی مشکلات بسیار زیادی به همراه خواهد داشت. این کمبود در دوران نوزادی ممکن است باعث بروز بحران‌های جدی در زندگی فرد شود.

نوزادی که کلسیوم کافی به بدن او نرسد با مشکلات جدی در ساختار استخوان‌بندی و عضلانی مواجه شوند. این مشکلات در آینده قابل حل نخواهند بود و تاثیر جدی در کیفیت زندگی افراد خواهند داشت. افزایش مداوم توده‌ی بدنی و رشد مداوم استخوان‌ها باعث می‌شود کمبود کلسیوم در دوره‌های بعدی زندگی افراد تاثیر بسیار جدی داشته باشد. این کمبود در دوره‌های نوجوانی و جوانی در عمل قابل رفع نیست و فرد باید با عواقب آن کنار بیاید.

کمبود کلسیوم در نوازدان و هرچیزی که لازم است درباره‌ی آن بدانیم

کمبود کلسیوم در نوازدان چرا رخ می‌دهد؟

نوزاد شما ممکن است به دلایل بسیار زیادی دچار این عارضه شود. همین مسئله باعث می‌شود اهمیت کنترل شرایط زندگی و تغذیه‌ی نوزاد از همان روزهای ابتدای اول او بیشتر باشد. مهم‌ترین دلایلی که ممکن است باعث بروز کمبود کلسیوم در این گروه سنی شود عبارتند از:

  • کمبود اکسیدن در طول روز

اگر نوزاد شما در محیط بسته باشد احتمال بروز عارضه‌ی کمبود کلسیوم در او به شکل چشم‌گیری افزایش پیدا می‌کند. بسیاری از والدین از ترس گرما یا سرمای زیاد برای نوزاد خود او را در محیط بسته نگه می‌دارند. متخصصان توصیه می‌کنند به جای اینکار حد وسط را رعایت کنید.

بیماری دیابت

امروزه تشخیص این بیماری در نوازدان کار سختی نیست. اگر نوزاد شما دیابت داشته باشد باید با پزشک متخصص مشورت کنید و راه حل‌های مختلف برای جلوگیری از بروز مشکل را بررسی کنید.

تغذیه از شیر خشک

می‌دانیم که بهترین خوراکی برای نوزادان شیرخوار، شیر مادر است. کودکانی که از شیر خشک یا هر شیری به جز شیر مادر خود تغذیه می‌کنند در معرض خطر کمبود کلسیوم قرار دارند. فسفر موجود در شیر خشک می‌تواند یکی از عوامل بروز کمبود کلسیوم باشد. اگر به هر دلیلی نمی‌توانید به نوزاد خود شیر بدهید بهتر از با پزشک متخصص مشورت کنید.

کم‌کاری غده‌ی تروئید

این عارضه هم از ماه‌های اول تولد نوزاد قابل تشخیص است. اگر کودک شما به این عارضه دچار است نگران نباشید امروزه می‌توانیم به کمک علم پزشکی عوارض ناشی از آن را به شکل چشم‌گیری کنترل کنیم.

تولد زودهنگام

تولد زودهنگام خطرات زیادی برای مادر و نوزاد دارد. بروز عارضه‌ی کمبود کلسیوم در نوزادان یکی از عوارض است. اگر کودک شما زودتر از زمان طبیعی متولد شده باید تا زمان برطرف شدن ریسک بروز مشکلاتی از این دست تحت نظر پزشک متخصص باشد.

کمبود ویتامین دی در شیر مادر

بسیار مهم است که پیش از تولد نوزاد و حتی پیش از آغاز دوره‌ی بارداری، مادر وضعیت سلامت خود را کنترل کند. مادران شیرده به ویتامین دی بیشتری نسبت به حالت طبیعی نیاز دارند. بخشی از این نیاز از طریق شیر به نوزاد می‌رسد.

کمبود کلسیوم در نوازدان و هرچیزی که لازم است درباره‌ی آن بدانیم
پای پرانتزی در نوزادان با نرمی استخوان

علائم کمبود کلسیوم در نوازدان چیست؟

نوزادان به دلیل نداشتن تحرک علائمی شبیه به علائم معمول بروز نمی‌دهند. چند علامت مهم و اصلی بروز عارضه‌ی کمبود کلسیوم در نوزادان به شرح زیر است:

  • کم‌خوابی و بی‌خوابی نوزاد
  • دردهای عضلانی
  • تب و لرز شدید
  • حرکات سریع در اندام‌های مختلف بدن نوزاد
  • کاهش ضربان قلب
  • بروز تشنج در موارد حاد کمبود کلسیوم
  • کند شدن حرکات زبان و لب‌ها در هنگام شیر خوردن
  • پایین بودن فشار خون نوزاد
کمبود کلسیوم در نوازدان و هرچیزی که لازم است درباره‌ی آن بدانیم

راه‌های درمان کمبود کلسیوم در نوازدان چیست؟

قرار دادن نوزاد در معرض تابش نور خورشید روند جذب ویتامین D در بدن را افزایش داده و جذب کلسیم بیشتری را به دنبال خواهد داشت. همچنین اين كار به استحکام استخوان­ها در بدن نوزادان نيز کمک فراوانی خواهد کرد.

در چنین مواردی نوزاد باید فقط با شیر مادر خود تغذیه شود، چون شیر گاو یا مکمل‌های شیر خشک کلسیم کافی برای برطرف کردن نیاز نوزاد به کلسیم را ندارند. به همین دلیل، پزشكان متخصص اطفال ادعا می‌كنند كه یکی از بهترین راه‌های غلبه بر کمبود کلسیم در نوزادان تغذیه او فقط با شیر مادر است.

البته توجه داشته باشید که مراجعه به پزشک متخصص اولین قدم در حل این مشکل خواهد بود.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

بیشترین خوانده شده ها

رژیم غذایی برای کبد چرب | درمان خانگی کبد چرب

کبد چرب یکی از بیماری‌های رایج قرن 21 است. سبک زندگی و رژیم غذایی رایج ما، باعث ایجاد چربی بیش از حد...

رژیم افزایش وزن | چگونه وزن خود را با رژیم غذایی افزایش دهیم؟

تناسب اندام فقط محدود به لاغری نیست. شاید برخی افراد از ترس چاق‌شدن، به لاغری مفرط روی بیاورند. این در حالی است...

پوکی استخوان چیست و چطور به وجود می‌آید؟

پوکی استخوان یکی از بیماری‌هایی است که امروزه بسیاری با آن سر و کار دارند. در این مقاله قصد داریم تا شما...

طرز تهیه انواع بورانی با ماست

شاید شما نیز بورانی را فقط به ترکیب ماست و اسفناج بشناسید. این در حالی است که ترکیب انواع سبزیجات با ماست،...

کازئین چیست؟ | به‌صورت کامل با پروتئین کازئین آشنا شوید

پروتئین یکی از مهم‌ترین موادی است که بدن به آن نیاز دارد. در حقیقت پروتئین نقش حیاتی در بدن ایفا می‌کند. شما...