خانه دانش لبنیات پنیر انواع پنیر صبحانه را بشناسیم؛ چه پنیری برای اول صبح بهتر است؟

انواع پنیر صبحانه را بشناسیم؛ چه پنیری برای اول صبح بهتر است؟

انواع پنیر صبحانه از ارکان جدانشدنی تغذیه‌ی بسیاری از ما هستند. در واقع چه در صبحانه و در وعده‌های دیگر غذایی، پنیرهای زیادی مصرف می‌کنیم. هرکدام از این پنیرها، طعم و خاصیت متفاوتی دارند.

شناخت انواع پنیر به ما کمک خواهد کرد بتوانیم رژیم غذایی مناسب‌تری برای خودمان و خانواده تنظیم کنیم. هرچند پنیر سرشار از مواد مغذی است اما نمی‌توانیم هر پنیری را در هر وعده‌ی غذایی بخوریم چون ممکن است برای ما ایجاد مشکل کند.

پنیر فقط یک خوراکی مخصوص صبحانه یا عصرانه نیست. این محصول لبنی که امروزه در انواع بسیار متنوعی تولید و عرضه می‌شود، می‌تواند بخشی از یک وعده‌ی غذایی اصلی دیگر مانند ناهار یا شام هم باشد.

در این مطلب، انواع پنیر صبحانه موجود در ایران را بررسی می‌کنیم.

انواع پنیر صبحانه

  • پنیر لیقوان یا پنیر تبریز

می‌توان گفت این پنیر، محبوب‌ترین بین محصول بین پنیرهای ایرانی است. طعم به نسبت شور و بافت خشک این پنیر در صبحانه‌های همراه چای شیرین ایرانی ترکیب بسیار مطبوعی می‌سازد. پنیر تبریز یا پنیر لیقوان به دلیل شور بودن، باید با مکمل‌هایی مثل گردو، گوجه، خیار یا سایر مکمل‌ها مصرف شوند.

پنیر تبریز باید در آب نمک نگهداری شود تا کیفیت و طعم  خود را حفظ کند. توصیه می‌شود این پنیر را بیشتر از ۶ ماه در یخچال نگه ندارید. برای افرادی که پرهیز غذاهای شور دارند، این پنیر توصیه نمی‌شود.

  • پنیر خامه‌ای

یکی دیگر از محبوب‌ترین انواع پنیر صبحانه در ایران پنیر خامه‌ای است. این پنیر پرچرب حتی برای پخت برخی غذاها هم به کار می‌رود. اگر شما هم در حال وزن کم‌ کردن هستید یا پرهیز غذهای چرب دارید، پنیر خامه‌ای گزینه‌ی مناسبی برای شما نیست.

پنیرچربی موجود در پنیر خامه‌ای یک چربی اشباع است که برای افراد این گروه‌ها چربی مضر به شمار می‌رود. پنیر خامه‌ای در عین حال یک راه حل بسیار خوب برای خانواده‌هایی است که کودکان آن‌ها تمایلی به خوردن صبحانه ندارند.

ترکیب پنیر خامه‌ای و مربا، به شما کمک می‌کند فرزند خود را به خوردن وعده‌ی حیاتی صبحانه تشویق کنید.

  • پنیر فتا

شبیه پنیر لیقوان است اما نمک بیشتری دارد. پنیر فتا نسبت به پنیر لیقوان ماندگاری بیشتری دارد. پنیر فتا سرشار از پروتیین است و ارزش غذایی بالایی دارد. البته نمک زیاد آن ممکن است برای برخی رژیم‌ها مناسب نباشد. می‌توانید با شستن پنیر فتا کمی از شوری آن را برطرف کنید.

پنیر فتا می‌تواند یک مکمل غذایی بسیار خوب برای افرادی باشد که باید در رژیم غذایی خود پروتیین زود جذب بیشتری دریافت کنند.

  • پنیر ماسکارپونه

یکی از جدیدترین انواع پنیر صبحانه پنیر ماسکارپونه است. این پنیر که برخلاف بسیاری از پنیرها تخمیر نمی‌شود، خامه‌ای و پرچرب است. ماسکارپونه یکی از چرب‌ترین پنیرهای موجود در بازار است. این پنیر در ایتالیا برای پخت غذا هم استفاده می‌شود اما می‌توان آن را در وعده‌ی صبحانه هم مصرف کرد.

ماسکارپونه برای افرادی که در حال وزن کم کردن هستند یا پرهیز غذای چرب دارند مناسب نیست. پنیر ماسکارپونه را در وعده‌ی صبحانه بهتر است خالی مصرف کنید.

  • پنیر سفید کم چرب

این پنیر از خوانده‌ی پنیر فتا است. پنیرهای سفید کم چرب مناسب تمام افراد خانواده با هر رژیم غذایی هستند. چربی و نمک پایین و پروتئین بالا این پنیر را به یک پنیر ایده‌آل برای وعده‌ی مهم صبحانه تبدیل می‌کند.

توصیه می‌شود پنیر کم چرب سفید را با مکمل‌هایی مثل گردو میل کنید. چربی گردو، چربی مورد نیاز بدن شما در طول روز را تامین می‌کند. پنیرهای کم چرب نسبت به انواع پنیر صبحانه طعم معمولی دارند و ممکن است برخی کودکان تمایلی به مصرف آن‌ها نداشته باشند.

  • پنیر لاکتیکی

پنیرها با دو روش اصلی اسیدی کردن شیر یا استفاده از آنزیم پنیرسازی تولید می‌شوند. آنزیم می‌تواند باعث لخته شدن بافت پنیر شود. اسیدسازی در برخی از پنیرها به‌وسیله باکتری‌ها انجام می‌شود و درواقع، همان باکتری‌ها یا استارترهایی که می‌توانند منجر به تولید ماست شوند، قادر به ساخت پنیر هم خواهندبود بنابراین، زمانی که عمل تخمیر در روند تولید پنیر انجام شود، محصول نهایی‌ با نام لاکتیکی شناخته می‌شود. لاکتیکی، به معنای ساخته شدن پنیر از اسید لاکتیک است.

پنیر لاکتیکیپنیرهای لاکتیکی بافت اسفنجی و سفتی هم دارند. در تولید پنیر لاکتیکی از هیچ ماده‌ی افزودنی استفاده نمی‌شود. همین مسئله در کنار پروتئین بالا و چربی متوسط این پنیر را به یکی از مغذی ترین انواع پنیر صبحانه تبدیل می‌کند.

برخلاف پنیر سفید کم چرب پنیر لاکتیکی طعمی نزدیک به پنیرهای تبریزی و پرچرب دارد. همین مسئله گنجاندن این نوع پنیر در سبد غذایی خانواده‌هایی که کودک دارند را هم راحت‌تر می‌کند.

  • پنیرهای طعم‌دار

پنیرهای با طعم‌های مختلف مانند پنیر گردویی و پنیر زیره هم امروزه جزو محبوب‌ترین انواع پنیر صبحانه هستند. این پنیرها معمولا از خانواده‌ی پنیرهای پرچرب هستند.

ترکیب گردو یا زیره با پنیر، این محصول لبنی را مغذی‌تر می‌کند. باید توجه داشته باشیم که این پنیرها معمولا پرچرب هستند و ممکن است برای بعضی افراد مناسب نباشند. اگر نمی‌خواهید از پنیرهای طعم‌دار پرچرب استفاده کنید می‌توانید در منزل زیره یا گردو را با پنیرهای کم چرب سفید مخلوط کنید.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

بیشترین خوانده شده ها

رژیم غذایی برای کبد چرب | درمان خانگی کبد چرب

کبد چرب یکی از بیماری‌های رایج قرن 21 است. سبک زندگی و رژیم غذایی رایج ما، باعث ایجاد چربی بیش از حد...

رژیم افزایش وزن | چگونه وزن خود را با رژیم غذایی افزایش دهیم؟

تناسب اندام فقط محدود به لاغری نیست. شاید برخی افراد از ترس چاق‌شدن، به لاغری مفرط روی بیاورند. این در حالی است...

پوکی استخوان چیست و چطور به وجود می‌آید؟

پوکی استخوان یکی از بیماری‌هایی است که امروزه بسیاری با آن سر و کار دارند. در این مقاله قصد داریم تا شما...

طرز تهیه انواع بورانی با ماست

شاید شما نیز بورانی را فقط به ترکیب ماست و اسفناج بشناسید. این در حالی است که ترکیب انواع سبزیجات با ماست،...

کازئین چیست؟ | به‌صورت کامل با پروتئین کازئین آشنا شوید

پروتئین یکی از مهم‌ترین موادی است که بدن به آن نیاز دارد. در حقیقت پروتئین نقش حیاتی در بدن ایفا می‌کند. شما...