خانه سلامتی تأثیر لبنیات پروبیوتیک بر سیستم ایمنی بدن

تأثیر لبنیات پروبیوتیک بر سیستم ایمنی بدن

مدتی است شاهد انواع لبنیات پروبیوتیک در بازار هستیم. آیا تا کنون از این محصولات استفاده کرده‌اید؟ به نظر شما لبنیات پروبیوتیک چیست؟ اصلاً  این لبنیات چه تفاوتی با انواع دیگر لبنیات دارد؟ در مقالات قبلی، درباره اینکه لبنیات پروبیوتیک چیست به تفسیر صحبت کردیم. حال امروز قصد داریم درباره تأثیر لبنیات پروبیوتیک بر سلامت و سیستم ایمنی بدن صحبت کنیم.

تأثیر لبنیات پروبیوتیک بر سیستم ایمنی بدن

لبنیات پروبیوتیک چیست؟

پروبیوتیک‌ها، نوعی باکتری مفید هستند. این باکتری‌ها به سلامت سیستم گوارش بدن کمک می‌کنند. میلیون‌ها باکتری مختلف در دنیا وجود دارد. برخی از آن‌ها برای بدن مفید و برخی دیگر مضر هستند. باکتری‌های مضر، عامل بیماری به حساب می‌آیند. به همین خاطر است که باید وجود آن‌ها را در بدن خود کنترل نماییم؛ اما چطور می‌توان این کار را انجام داد؟

بسیاری از باکتری‌های مضر، مستقیم به سیستم گوارش بدن ما آسیب وارد می‌کنند. این باکتری‌ها باعث ایجاد حس سوزش در سیستم گوارش می‌شوند. لازم به ذکر است بدانید که اعصاب معده و سیستم گوارش، بخش مهمی از اعصاب بدن هستند. به همین خاطر التهاب در سیستم گوارش، بر سیستم عصبی بدن نیز تأثیر می‌گذارد. حال همان طور  که در ابتدا اشاره کردیم، پروبیوتیک‌ها، نوعی باکتری مفید هستند. این باکتری‌ها با کنترل باکتری‌های مضر کمک می‌کنند. یعنی در صورت مصرف پروبیوتیک، باکتری‌های مضر بدن شما تحت کنترل قرار می‌گیرند.

به همین خاطر مدتی است کارخانه‌های تولید لبنیات، انواع پروبیوتیک‌ها را در محصولاتشان استفاده می‌کنند. این پروبیوتیک‌ها باعث تعادل بین باکتری‌های مفید و مضر در بدن ما می‌شوند.

تأثیر لبنیات پروبیوتیک بر سیستم ایمنی بدن

تأثیر لبنیات پروبیوتیک بر سیستم ایمنی

آیا می‌دانید 70 درصد از سلول‌های ایمنی بدن شما در رود‌ه‌هایتان ساکن هستند؟ خب شاید همین سؤال ساده، جواب شما را داده باشد. بسیاری از ما سیستم گوارش بدن خود را دست کم می‌گیریم. بیشتر ما بر این باور هستیم که سیستم گوارش بدن تنها برای هضم مواد غذایی برنامه‌ریزی شده است؛ اما اصلاً  اینطور نیست. اعصاب سیستم گوارش بدن بسیار پیچیده کار می‌کنند. به همین خاطر باید سلامت آن‌ها را مد نظر قرار دهیم.

لازم به ذکر است در صورت عملکرد نامناسب سیستم گوارش بدن، سلول‌های ایمنی بدن نیز آسیب می‌بینند. به همین ترتیب، سریع‌ترین بیمار می‌شوید و در صورت ابتلا به بیماری، دیرتر بهبود پیدا می‌کنید. خب با توجه به این مسائل، چاره چیست؟ در حقیقت بسیاری از مشکلات گوارشی به دلیل وجود باکتری‌های مضر ایجاد می‌شوند. پروبیوتیک‌ها که نوعی باکتری مفید هستند، می‌توانند عملکرد این نوع باکتری مضر را محدود نمایند.

تحقیقات بسیاری درباره تأثیر لبنیات پروبیوتیک بر سیستم ایمنی بدن انجام شده است. نتیجه این تحقیقات بسیار امیدوارکننده هستند. بر اساس آخرین تحقیقات انجام شده، مصرف پروبیوتیک باعث کاهش سه روزه علائم سرماخوردگی و آنفلوآنزا می‌شود. پس در حقیقت با مصرف لبنیات پروبیوتیک می‌توانید به بهبود سلامت سیستم گوارش خود و در نتیجه بهبود سیستم ایمنی بدن خود کمک کنید.

تأثیر لبنیات پروبیوتیک بر سیستم ایمنی بدن

توصیه ما به شما

پروبیوتیک‌ها در انواع مواد غذایی حضور دارند. به‌عنوان مثال این باکتری‌های مفید به‌صورت طبیعی در انواع سبزیجات یا دوغ کفیر یافت می‌شود. حتی این باکتری‌ها به مقدار کم در سیب هم وجود دارند؛ اما به نظرتان چقدر باید سیب یا دوغ کفیر مصرف کنید که پروبیوتیک‌ها بدن شما تأمین شود؟ خب پاسخ به این سؤال شاید کمی شما را شوکه کند. در حقیقت برای تعادل بین باکتری‌های مفید و مضر، باید حدود 100 الی 150 عدد سیب مصرف کنید. به همین خاطر بسیاری از کارخانه‌های تولید مواد غذایی، محصولات خود را به‌صورت پروبیوتیک ارائه می‌کنند. در حال حاضر لبنیات بهترین ماده پروبیوتیک محسوب می‌شود.

لازم به ذکر است لبنیات پروبیوتیک از نظر ظاهر یا طعم هیچ تفاوتی با انواع دیگر لبنیات ندارند. برخی افراد تصور می‌کنند لبنیات پروبیوتیک برای افرادی تولید شده که مشکلات گوارشی دارند؛ اما همان طور  که در این مقاله اشاره کردیم، پروبیوتیک‌ها به افزایش سیستم ایمنی بدن کمک شایان توجهی می‌کنند. حال تصور کنید در شرایط شیوع ویروس کرونا، این باکتری‌های مفید چه کمک شایان توجهی به سیستم ایمنی بدن ما می‌کنند؟

پس توصیه ما به شما عزیزان این است که لبنیات پروبیوتیک را جایگزین لبنیات مصرفی خود کنید. این کار نه باعث تغییر ذائقه می‌شود و نه تفاوت قیمتی خاصی دارد. با همین انتخاب کوچک، می‌تواند سیستم ایمنی خود را به‌مراتب تقویت نمایید.

نظر شما همراه گرامی درباره لبنیات پروبیوتیک چیست؟ آیا تا کنون از این نوع لبنیات استفاده کرده‌اید؟ آیا تا به امروز از تأثیر لبنیات پروبیوتیک بر سیستم ایمنی آگاه بودید؟

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

بیشترین خوانده شده ها

رژیم غذایی برای کبد چرب | درمان خانگی کبد چرب

کبد چرب یکی از بیماری‌های رایج قرن 21 است. سبک زندگی و رژیم غذایی رایج ما، باعث ایجاد چربی بیش از حد...

رژیم افزایش وزن | چگونه وزن خود را با رژیم غذایی افزایش دهیم؟

تناسب اندام فقط محدود به لاغری نیست. شاید برخی افراد از ترس چاق‌شدن، به لاغری مفرط روی بیاورند. این در حالی است...

پوکی استخوان چیست و چطور به وجود می‌آید؟

پوکی استخوان یکی از بیماری‌هایی است که امروزه بسیاری با آن سر و کار دارند. در این مقاله قصد داریم تا شما...

طرز تهیه انواع بورانی با ماست

شاید شما نیز بورانی را فقط به ترکیب ماست و اسفناج بشناسید. این در حالی است که ترکیب انواع سبزیجات با ماست،...

کازئین چیست؟ | به‌صورت کامل با پروتئین کازئین آشنا شوید

پروتئین یکی از مهم‌ترین موادی است که بدن به آن نیاز دارد. در حقیقت پروتئین نقش حیاتی در بدن ایفا می‌کند. شما...