خانه دانش لبنیات تأثیر پروبیوتیک بر حافظه چیست؟

تأثیر پروبیوتیک بر حافظه چیست؟

پروبیوتیک‌ها موادی خارق‌العاده و نسبتاً عجیب هستند. شاید شما نیز از تأثیر این مواد بر عملکرد مغز بی‌اطلاع باشید. در حقیقت پروبیوتیک‌ها بر عملکرد قسمت‌های مختلف بدن و سیستم گوارش تأثیر می‌گذارد. درک تأثیر پروبیوتیک‌ها بر ساختار سیستم گوارش، کمی منطقی است؛ اما زمانی که صحبت به حافظه می‌رسد، شاید برای شما کمی عجیب باشد. در حقیقت امروز قصد داریم تا درباره تأثیر پروبیوتیک بر حافظه شما صحبت کنیم. با ما همراه باشید تا یافته‌هایی عجیب را بدانید.

تأثیر پروبیوتیک بر حافظه چیست

انسان دو مغز دارد

در حال حاضر تحقیقات بسیاری عجیبی در حوزه سیستم عصبی بدن انجام شده است. حاصل این تحقیقات شما را بسیار متعجب می‌کند. برای درک بهتر این تحقیقات، بهتر است با چند سؤال آغاز کنیم. آیا تا کنون برای شما «دلشوره» رخ داده است؟ یا اینکه از بابت اتفاقی آنقدر خوشحال باشید که در شکمتان احساس عجیبی کنید؟ آیا تا کنون برای شما پیش آمده که احساس آشفتگی در بخش شکمی خود کنید؟ یا اینکه به‌خاطر استرس، اضطراب یا ترس دچار مشکلات گوارشی شوید؟ حتی بیشتر از این، آیا تا کنون شده حس ششم شما درست بگوید؟

شاید برایتان این سؤالات کمی عجیب و بدون ربط باشد. با این وجود باید بدانید همه اینها به شبکه عصبی سیستم گوارشتان ارتباط دارد. بر اساس تحقیقات، شکم انسان و سیستم گوارش، دارای شبکه عصبی گسترده‌ای است. بی‌تردید تعجب می‌کنید اگر بدانید این شبکه عصبی، در دوران جنینی از بافت اعصاب مغز ساخته شده است. به همین خاطر، زمانی که شما به‌صورت ارادی توجهی به محیط خود ندارید، این اعصاب به کار خود ادامه می‌دهد. پس با وجود آنکه ارادی به یک مسئله دقت نمی‌کنید، حس شما به شما راست می‌گوید. این همان حس ششم است.

ارتباط اعصاب سیستم گوارش بر مغز

اعصاب سیستم گوارش، ارتباط مستقیم با حافظه و احساسات دارد. به همین خاطر است از گذشته می‌گویند « عقل سالم در بدن سالم». در حقیقت سیستم گوارش همانند تنه درخت است. تنه درخت مواد جذب شده از ریشه را تجزیه می‌کند و باعث میوه‌کردن درخت می‌شود. پس همین مسئله باعث می‌شود به هر آنچه که میل می‌کنیم، تبدیل شویم. برای داشتن مغز سالم، باید تغذیه سالمی داشته باشیم. البته نمی‌توان فراموش کرد که سلامت سیستم گوارش در این موضوع نقش اساسی ایفا می‌کند.

عصب واگ یک عصب بلند و سریع است. این عصب از بافت شکمی تا مغز ادامه دارد. عصب واگ مسئول انتقال احساسات محیطی از بافت شکمی با مغز است. بد نیست بدانید محققان این عصب را در بدن موش‌ها قطع کردند. با قطع این عصب، آسیب بسیاری به حافظه موش‌ها وارد شد.

تأثیر پروبیوتیک بر حافظه چیست

تأثیر پروبیوتیک بر حافظه

حالا به بخش اصلی مقاله نزدیک می‌شویم. یعنی باید بدانیم تأثیر پروبیوتیک بر حافظه چیست. پروبیوتیک‌ها حاوی انواع باکتری مفید هستند. در سیستم گوارش ما، میلیون‌ها و شاید میلیاردها میکروارگانیسم زندگی می‌کند. برخی از این میکروارگانیسم‌ها مفید و برخی دیگر مضر هستند. تا زمانی که تعادل بین این دو نوع میکروارگانیسم برقرار باشد، هیچ مشکلی رخ نمی‌دهد. به همین خاطر باید پروبیوتیک مصرف کنید. مصرف پروبیوتیک می‌تواند تعادل بین باکتری‌های مفید و مضر را برقرار کند. به این ترتیب، سیستم گوارش شما عملکردی بسیار منظم خواهد شد.

با بهبود عملکرد سیستم گوارش، عصب واگ نیز عملکرد مفیدی خواهد داشت. از طرف دیگر به اثبات رسیده که عملکرد مناسب عصب واگ بر حافظه و احساسات انسان تأثیرگذار است. پس شما با مصرف پروبیوتیک‌ها می‌توانید به‌صورت مستقیم بر عملکرد حافظه خود تأثیر بگذارید.

خب دوستان و همراهان عزیز، نظر شما درباره تاثیر پروبیوتیک بر حافظه چیست؟ آیا این مسئله علمی را باور دارید؟ آیا تا کنون از پروبیوتیک‌ها استفاده کرده‌اید؟ نظرات و تجربیات خود را با ما و سایر همراهان به اشتراک بگذارید. فراموش نکنید بی‌صبرانه منتظر نظرات شما هستیم.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

بیشترین خوانده شده ها

رژیم غذایی برای کبد چرب | درمان خانگی کبد چرب

کبد چرب یکی از بیماری‌های رایج قرن 21 است. سبک زندگی و رژیم غذایی رایج ما، باعث ایجاد چربی بیش از حد...

رژیم افزایش وزن | چگونه وزن خود را با رژیم غذایی افزایش دهیم؟

تناسب اندام فقط محدود به لاغری نیست. شاید برخی افراد از ترس چاق‌شدن، به لاغری مفرط روی بیاورند. این در حالی است...

پوکی استخوان چیست و چطور به وجود می‌آید؟

پوکی استخوان یکی از بیماری‌هایی است که امروزه بسیاری با آن سر و کار دارند. در این مقاله قصد داریم تا شما...

طرز تهیه انواع بورانی با ماست

شاید شما نیز بورانی را فقط به ترکیب ماست و اسفناج بشناسید. این در حالی است که ترکیب انواع سبزیجات با ماست،...

کازئین چیست؟ | به‌صورت کامل با پروتئین کازئین آشنا شوید

پروتئین یکی از مهم‌ترین موادی است که بدن به آن نیاز دارد. در حقیقت پروتئین نقش حیاتی در بدن ایفا می‌کند. شما...