خانه سلامتی رژیم شیر و هرچیزی که لازم است قبل از آغاز آن درباره‌اش...

رژیم شیر و هرچیزی که لازم است قبل از آغاز آن درباره‌اش بدانیم

رژیم شیر یکی از رژیم‌های مشهور در دنیای لاغر شدن است. این رژیم با شکل‌ها و دستورهای مختلفی ارائه می‌شود اما در نهایت یک فلسفه را دنبال می‌کند. فلسفه‌ی این رژیم به شما می‌گوید اگر بعضی خوراکی‌ها را حذف و آن‌ها را با شیر کم‌چرب جایگزین کنید، چربی می‌سوزانید.

قبل از هرچیزی باید بدانیم آغاز یک رژیم مخصوص برای لاغر شدن بدون مشورت پزشک چیزی شبیه به خودکشی است. توصیه‌های افراد دیگر را فراموش کنید. کاهش وزن نیازمند یک برنامه‌ریزی کاملا اصولی و منطقی است. هرکار دیگر به جز مشورت پزشک یعنی قدم گذاشتن در راه بیماری‌ها و مشکلات حاد در آینده.

ممکن است یک متخصص به شما بگوید که شیر را جایگزین برخی خوراکی‌ها کنید. ممکن است نام این رژیم را جایی خوانده یا شنیده باشید. قبل از اینکه درباره‌ی اعمال آن فکر کنید و تصمیم بگیرید، باید آن را به خوبی بشناسید. فراموش نکنید شروع یک روند غذایی ناشناخته نه تنها تاثیری در کاهش وزن شما ندارد بلکه ممکن است تاثیر عکس داشته باشد.

رژیم شیر چیست؟

همان‌طور که گفته شد این رژیم با فرم‌های متفاوتی تجویز می‌شود. اولین فرم این رژیم حذف کامل تمام مواد غذایی و مطرف فقط شیر کم‌چرب به مقدار چهار وعده در روز برای چهار وعده بود. این رژیم به هیچ‌وجه منطقی نیست. امروزه بسیاری از کارشناسان تغذیه نه تنها چنین برنامه‌ی غذایی توصیه نمی‌کنند بلکه انجام آن را اشتباه و مضر می‌دانند.

کارشناسان تغذیه توصیه می‌کنند برای انجام این رژیم گروهی از مواد حیاتی مورد نیاز بدن مانند ویتامین‌ها و پروتئین‌ها را هم کنار شیر مصرف کنید. در این شرایط هم شیر خوراکی اصلی خواهد بود.

معمولا مدت زمان این رژیم دو تا چهار هفته است. رژیم شیر برای افرادی که می‌خواهند در مدت کوتاه مقدار کمی وزن کم کنند بسیار مناسب است. این رژیم برای افرادی که چاقی مزمن دارند تقریبا تاثیری ندارد. دلیل این مسئله کوتاه بودن دوره‌ی رژیم است.

این رژیم یکی از رژیم‌های غیر پایدار است. حتی اگر بتوانید در مدت چهار هفته مقداری که می‌خواهید وزن کم کنید در بازگشت به رژیم غذایی عادی این اضافه وزن دوباره بازخواهد گشت.

به تازگی برخی کارشناسان فرم جدیدی از رژیم بر پایه‌ی شیر ارائه کرده‌اند. در این فرم شخص قبل از هر وعده‌ی غذایی یک لیوان شیر کم چرب می‌نوشد. این کار باعث کاهش میزان خوراک فرد می‌شود. این رژیم باید برای حداقل ۶ ماه پیگیری شود. نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد چنین رژیمی در کاهش وزن بین ۶ تا ۱۰ کیلو در ۶ ماه موثر است.

رژیم شیر بگیریم یا نه؟

گفتیم که کارشناسان «رژیم فقط شیر» را نه تنها مفید نمی‌دانند بلکه معتقدند حذف تمام خوراکی‌ها حتی برای مدت بسیار کوتاه ممکن است باعث بروز آسیب شود. مصرف شیر به عنوان جایگزین برخی مواد دارای کالری بالا اما توصیه می‌شود. این کار باعث کاهش وزن خواهد شد اما باید به یاد داشته باشید این فرآیند ممکن است ماه‌ها طول بکشد.

بسیاری از افرادی که سراغ رژیم لاغری شیر می‌روند می‌خواهند در مدت کوتاهی وزن کم کنند. پزشکان تغذیه و لاغری هیچ راه «سریع» و مطمئنی برای لاغر شدن پایدار معرفی نمی‌کنند. ممکن است شما با این روش کمی وزن کم کنید اما همان‌طور که گفته شد این اختلاف خیلی زود دوباره جبران می‌شود.

مصرف شیر بیشتر برای رژیم لاغری

رژیم شیر به جای برخی خوراکی‌های پرکالری می‌تواند به شما در افزایش سلامت و کاهش وزن کمک کند. چنین رژیمی همچنین انرژی لازم برای انجام فعالیت‌های لازم را وارد بدن شما می‌کند. فراموش نکنید که ورزش کردن فعالیت بدنی یکی از کارهای لازم برای کم کردن وزن است.

علاوه‌بر این مصرف مستمر و منظم شیر فواید دیگری هم دارد:

جلوگیری از افسردگی

سطح مناسب ویتامین D تولید سروتونین را حمایت می‌کند، هورمونی که با خلق و خو، اشتها و خواب در ارتباط است. کمبود ویتامین D نیز با مشکلاتی مانند افسردگی، خستگی مزمن و سندروم پیش از قاعدگی در ارتباط است. شیر غنی شده با ویتامین D به پیشگیری از این مشکلات کمک می‌کند. بالا بودن روحیه همچنین به فردی که در تلاش است وزن کم کند کمک زیادی می‌کند. متخصصان تغذیه می‌گویند بخش مهمی از فرآیند رژیم کاهش وزن، تقویت روحیه و انگیزه داشتن است.

عضله‌سازی

شیر گاو طوری طراحی شده است تا به رشد سریعتر گوساله‌ها کمک کند بنابراین منطقی است که مصرف‌کنندگان شیر گاو رشد عضلانی بهتری داشته باشند. فراموش نکنید وقتی درباره‌ی اضافه وزن صحبت می‌کنیم، درباره‌ی چربی‌ها صحبت می‌کنیم. جایگزین کردن چربی با عضله هدف نهایی رژیم شیر و سایر رژیم‌های غذایی است.

شیر گاو منبعی غنی از پروتئین با کیفیت است و دارای تمام آمینو اسیدهای ضروری است. شیر کامل منبع غنی از انرژی به شکل چربی اشباع است که از مصرف بافت عضلانی به عنوان انرژی پیشگیری می‌کند. حفظ و افزایش بافت عضلانی به تثبیت وزن و بالا بردن سوخت و ساز جهت کاهش وزن کمک می‌کند. بنابراین برای حفظ بافت عضلانی به مقدار زیادی پروتئین نیاز داریم. پروتئین لبنیات سبب رشد و ریکاوری عضلات می‌شود.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

بیشترین خوانده شده ها

رژیم غذایی برای کبد چرب | درمان خانگی کبد چرب

کبد چرب یکی از بیماری‌های رایج قرن 21 است. سبک زندگی و رژیم غذایی رایج ما، باعث ایجاد چربی بیش از حد...

رژیم افزایش وزن | چگونه وزن خود را با رژیم غذایی افزایش دهیم؟

تناسب اندام فقط محدود به لاغری نیست. شاید برخی افراد از ترس چاق‌شدن، به لاغری مفرط روی بیاورند. این در حالی است...

پوکی استخوان چیست و چطور به وجود می‌آید؟

پوکی استخوان یکی از بیماری‌هایی است که امروزه بسیاری با آن سر و کار دارند. در این مقاله قصد داریم تا شما...

طرز تهیه انواع بورانی با ماست

شاید شما نیز بورانی را فقط به ترکیب ماست و اسفناج بشناسید. این در حالی است که ترکیب انواع سبزیجات با ماست،...

کازئین چیست؟ | به‌صورت کامل با پروتئین کازئین آشنا شوید

پروتئین یکی از مهم‌ترین موادی است که بدن به آن نیاز دارد. در حقیقت پروتئین نقش حیاتی در بدن ایفا می‌کند. شما...