خانه سلامتی رژیم غذایی برای کبد چرب | درمان خانگی کبد چرب

رژیم غذایی برای کبد چرب | درمان خانگی کبد چرب

کبد چرب یکی از بیماری‌های رایج قرن 21 است. سبک زندگی و رژیم غذایی رایج ما، باعث ایجاد چربی بیش از حد در کبد می‌شود. به همین خاطر علاوه بر کبد چرب الکلی، شاهد وجود کبد چرب غیر الکلی در بسیاری از جمعیت دنیا هستیم. کبد چرب بیماری خاموش و بسیار خطرناکی است. در عین حال همان طور که عوارض خطرناکی دارد، به سادگی نیز قابل درمان است. برخی افراد برای درمان کبد چرب، به پزشک مراجعه می‌کنند؛ اما برای درمان کبد چرب می‌توانید از یک رژیم غذایی ساده و کارساز نیز کمک بگیرید. امروز قصد داریم درباره رژیم غذایی برای کبد چرب با شما صحبت کنیم.

رژیم غذایی برای کبد چرب

رژیم غذایی برای کبد چرب

همان طور  که با عادت‌های بد غذایی و سبک غلط زندگی به کبد چرب دچار می‌شویم، با جایگزینی این عادات، می‌توانیم کبد چرب را درمان کنیم. همه ما آنچه هستیم که میل می‌کنیم. اگر چربی بیش از حد دارید، یعنی چربی بسیاری مصرف می‌کنید. در عین حال افرادی که بدنی سالم و ورزیده دارند، بدن آن‌ها نمایشگر سبک زندگی و عادت غذایی آن‌ها است. جالب است بدانید بر اساس نظر پزشکان تغذیه، فقط با کاهش 5 الی 10 درصدی وزن، می‌توانید کبد چرب را تا حد بسیاری درمان کنید. پس در حقیقت می‌توان گفت با رژیم کاهش وزن نیز می‌توان به درمان کبد چرب کمک کرد. به همین خاطر شاید رژیم غذایی برای کبد چرب شباهت بسیاری به رژیم غذایی برای لاغری داشته باشد. با این وجود نکاتی خاص را حتماً باید در رژیم غذایی خود رعایت کنید تا به درمان سریع‌تر بیماری کبد چرب شما کمک کند.

رژیم غذایی برای کبد چرب

از امگا 3 غافل نشوید

امگا 3 در حقیقت همان چربی جگر ماهی است. این ماده تأثیر بسیاری در عملکرد بدن دارد. با این وجود در دسته چربی‌های مفید قرار می‌گیرد. افرادی که به کبد چرب دچار می‌شوند، تصور می‌کنند باید مصرف هرگونه چربی را کنار بگذارند. با این وجود مصرف چربی‌های مفید همانند امگا 3 می‌تواند به درمان کبد چرب کمک کند. بر اساس نظر پزشکان متخصص تغذیه، افرادی که به بیماری کبد چرب دچار هستند، حداقل روزی 1 گرم مکمل امگا 3 باید مصرف کنند.  خوشبختانه انواع مکمل امگا 3 در داروخانه‌ها وجود دارد؛ با این وجود می‌توانید از گردو، شاهدانه، بذر کتان و روغن زیتون به‌عنوان منبع امگا 3 استفاده کنید.

چربی‌های اشباع و ترانس را کاهش دهید

چربی انواع مختلفی دارد. برخی اشباع و برخی دیگر غیراشباع هستند. چربی‌های اشباع را چربی‌های بد می‌دانند. این چربی‌ها باعث افزایش کلسترول LDL می‌شوند. این کلسترول در شریان‌های قلب رسوم می‌کنند و باعث سکته قلبی می‌شوند. روغن‌های سرخ‌کردنی، روغن‌های جامد و مایعی که در غذا استفاده می‌کنید، جزء چربی‌های اشباع و ترانس هستند. همچنین این نوع چربی به مقدار کم در گوشت قرمز، لبنیات و برخی از آجیل‌های روغنی نیز وجود دارد. شما می‌توانید روغن‌های بدون ترانس را جایگزین روغن‌های ترانس کنید. همچنین بهتر است برای پخت‌وپز از روغن زیتون و کنجد استفاده کنید. به یاد داشته باشید حتماً از روغن زیتون و کنجد مخصوص پخت‌‌وپز یا سرخ‌کردن استفاده کنید. این روغن‌ها چربی مضر بسیار کمی دارند و حتی تا حدودی می‌توانند به درمان کبد چرب شما نیز کمک کنند.

رژیم غذایی برای کبد چرب

مصرف قند و فروکتوز را محدود کنید

برای درمان کبد چرب، باید مصرف کربوهیدرات، قند و مخصوصاً فروکتوز را محدود کنید. کربوهیدرات‌ها نیز در کبد به قند تبدیل می‌شوند؛ اما مصرف مستقیم قند، تأثیر مخربی بر کبد شما خواهد گذاشت. انواع مختلفی از قند در طبیعت وجود دارد. یکی از آن‌ها فروکتوز است. شما می‌توانید مقادیر وافری از این قند را در شهر ذرت، انواع نوشیدنی گازدار، شیرینی‌ها، نان، غلات، غذاهای منجد، چاشنی‌ها، سس‌ها و آب‌میوه‌های بسته‌بندی شده بیابید. فروکتوز آسیب بسیاری به کبد وارد می‌کند. پس در رژیم غذایی برای کبد چرب، حتماً باید فروکتوز را حذف کنید.

خب دوستان عزیز و همراهان هراز، نظر شما درباره رژیم غذای برای کبد چرب چیست؟ آیا به نظر شما رژیم غذایی باعث درمان این بیماری می‌شود؟ یا حتماً باید از داروهایی شیمیایی استفاده کنیم؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذراید. همه ما بی‌صبرانه منتظر دیدن نظرات شما عزیزان همراه هستیم.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

بیشترین خوانده شده ها

رژیم غذایی برای کبد چرب | درمان خانگی کبد چرب

کبد چرب یکی از بیماری‌های رایج قرن 21 است. سبک زندگی و رژیم غذایی رایج ما، باعث ایجاد چربی بیش از حد...

رژیم افزایش وزن | چگونه وزن خود را با رژیم غذایی افزایش دهیم؟

تناسب اندام فقط محدود به لاغری نیست. شاید برخی افراد از ترس چاق‌شدن، به لاغری مفرط روی بیاورند. این در حالی است...

پوکی استخوان چیست و چطور به وجود می‌آید؟

پوکی استخوان یکی از بیماری‌هایی است که امروزه بسیاری با آن سر و کار دارند. در این مقاله قصد داریم تا شما...

طرز تهیه انواع بورانی با ماست

شاید شما نیز بورانی را فقط به ترکیب ماست و اسفناج بشناسید. این در حالی است که ترکیب انواع سبزیجات با ماست،...

کازئین چیست؟ | به‌صورت کامل با پروتئین کازئین آشنا شوید

پروتئین یکی از مهم‌ترین موادی است که بدن به آن نیاز دارد. در حقیقت پروتئین نقش حیاتی در بدن ایفا می‌کند. شما...