خانه سلامتی لبنیات و کاهش وزن چه رابطه‌ای باهم دارند و چطور در یک...

لبنیات و کاهش وزن چه رابطه‌ای باهم دارند و چطور در یک راستا قرار می‌گیرند؟

لبنیات و کاهش وزن در صورتی برنامه‌ریزی دقیق و علمی می‌توانند به شما در داشتن یک زندگی سالم و با کیفیت کمک کنند. رژیم غذایی مدت‌هاست که از «نخوردن» به «اصولی خوردن» تبدیل شده است. متخصصان تغذیه می‌گویند ماست یکی از مغذی‌ترین خوراکی‌ها است. انواع ماست که پیش از این درباره‌ی خصوصیات آن‌ها صحبت کردیم می‌توانند در رژیم شما جا داشته باشند.

ماست با تقویت باکتری های مفید ساکن روده، باعث افزایش سلامت دستگاه گوارش می شود. ماست با خنثی سازی برخی ترکیبات مضر صفراوی، از تحریک جدار روده ها کاسته و احتمال بروز تومور روده را کاهش می دهد. کلسیم موجود در ماست نیز مانع رشد بی رویه سلول های پوششی روده ی بزرگ می شود. مطالعه دانشمندان نشان داده که متوسط ورودی ۱۲۰۰ میلی گرم کلسیم در روز به بدن، باعث کاهش چشم گیر شیوع و بروز سرطان روده بزرگ می شود.

افرادی که در برنامه غذایی خود از ماست استفاده می‌کنند تمایل کمتری به خوردن غلات سفید، کربوهیدرات‌ها و گوشت‌های فرآوری شده دارند. این سه گروه، مهم‌ترین گروه‌های چاق کننده در بین خوراکی‌ها هستند. همچنین این افراد بیشتر به خوردن غذاهای مفید و سالم مثل سبزی‌ها، میوه‌ها، مغز خشکبار، ماهی‌ها، و غلات سبوس‌دار تمایل دارند. محققان توصیه می‌کنند افرادی که تمایل به کاهش وزن دارند از ماست و فرآورده‌های لبنی استفاده کنند.

لبنیات و کاهش وزن مخالف هم نیستند؟

باید به این نکته توجه کنیم که لبنیات، دسته‌بندی‌های بسیار متنوعی دارد. نمی‌توانیم در این مورد یک حکم کلی برای لبنیات صادر کنیم. بسیاری از متخصصان تغذیه می‌گویند مصرف لبنیات پرچرب برای کسانی که می‌خواهند وزن کم کنند مضر است. این ضرر نه برای سلامتی آن‌ها بلکه برای رژیم آن‌ها خواهد بود. به بیان دیگر اگر شما رژیم بگیرید و ماست پرچرب بخورید نمی‌توانید به اهداف خود در زمان مشخص شده برسید.

بنابراین برای استفاده از لبنیات و کاهش وزن باید رژیم خود را اصلاح کنید. لبنیات کم چرب و به خصوص ماست می‌توانند کمک زیادی به رژیم شما کنند. فرادی که در ۱۲ هفته به صورت مستمر و مداوم ماست مصرف می‌کنند، در مقایسه با افراد دیگر ۲۲ درصد وزن بیشتر، ۶۱ درصد چربی بدن بیشتر و ۸۱ درصد بیشتر چربی شکم بیشتری کم می‌کنند. در این تحقیق افراد چاق سالم شرکت داشتند که به دو گروه تقسیم شدند.

هر دو گروه از رژیم غذایی کم کالری استفاده کردند که ۵۰۰ کالری کمتر از میزان معمول دریافت کالری بود. یک گروه تقریبا ۱۱۰۰ میلی گرم کلسیم در روز شامل ۳ وعده ماست کم چرب مصرف می‌کرد و گروه دیگر در حدود ۵۰۰ میلی گرم کلسیم مصرف می‌کرد. پس از گذشت ۱۲ هفته، میزان متوسط کاهش وزن در گروهی که ماست کم چرب استفاده می‌کرد ۶ کیلوگرم بود.

می‌توان نتیجه گرفت مصرف کلسیوم در یک بازه‌ی زمانی سه ماهه به صورت مداوم و مستمر باعث چربی‌سوزی و عضله‌سازی می‌شود. کارشناسان تعذیه می‌گویند عضله‌سازی یک قدم بسیار بزرگ در راه ماندن در محدوده‌ی وزنی مناسب است. افرادی که عضله‌های قوی‌تری دارند بیشتر ورزش می‌کنند، کم‌تر غذاهای پرکالری و مضر می‌خورند و انگیزه‌ی بیشتری برای ماندن در محدوده‌ی وزنی سالم دارند.

لبنیات را چطور مصرف کنیم

گفتیم که برای مصرف لبنیات و کاهش وزن باید رژیم خود را به صورت اصولی و برنامه‌ریزی شده اصلاح کنید. پیش از هرچیزی باید بدانیم که اصلاح رژیم غذایی بدون مشورت پزشک متخصص ممکن است باعث آسیب به بدن شود. حتی اگر بیماری زمینه‌ای ندارید هم بهتر است قبل از انجام هر تغییر بزرگ و جدی در رژیم غذایی خود با یک پزشک متخصص تغذیه مشورت کنید.

قدم بعدی انتخاب ماست مناسب است. ماست زیرولند هراز یک محصول بسیار مناسب برای این کار است. این ماست رژیمی به شما کمک می‌کند علاوه بر دریافت مواد مورد نیاز بدن خود، چربی بیشتری بسوزانید و عضله‌ی بیشتری بسازید. ماست زیرولند هراز را می‌توانید به عنوان سس در ساندویچ‌های رژیمی خود استفاده کنید یا آن را به عنوان طعم‌دهنده‌ی خوراکی‌های عصرانه به کار بگیرید.

در مصرف لبنیات زیاده‌روی نکنید

همیشه گفته‌ایم که زیاده‌روی در مصرف هر ماده‌ی خوراکی حتی خوراکی‌های مفید موجب به‌هم خوردن تعادل بدن می‌شود. در مصرف لبنیات و کاهش وزن هم نباید زیاده‌روی کرد. این زیاده‌روی ممکن است باعث به‌هم خوردن متابولیسم بدن شود. می‌دانیم که اساس تمام رژیم‌های لاغری مناسب، تنظیم متابولیسم بدن است. به‌هم خوردن این فرآیند یعنی از بین رفتن تلاش شما برای کاهش وزن.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

بیشترین خوانده شده ها

رژیم غذایی برای کبد چرب | درمان خانگی کبد چرب

کبد چرب یکی از بیماری‌های رایج قرن 21 است. سبک زندگی و رژیم غذایی رایج ما، باعث ایجاد چربی بیش از حد...

رژیم افزایش وزن | چگونه وزن خود را با رژیم غذایی افزایش دهیم؟

تناسب اندام فقط محدود به لاغری نیست. شاید برخی افراد از ترس چاق‌شدن، به لاغری مفرط روی بیاورند. این در حالی است...

پوکی استخوان چیست و چطور به وجود می‌آید؟

پوکی استخوان یکی از بیماری‌هایی است که امروزه بسیاری با آن سر و کار دارند. در این مقاله قصد داریم تا شما...

طرز تهیه انواع بورانی با ماست

شاید شما نیز بورانی را فقط به ترکیب ماست و اسفناج بشناسید. این در حالی است که ترکیب انواع سبزیجات با ماست،...

کازئین چیست؟ | به‌صورت کامل با پروتئین کازئین آشنا شوید

پروتئین یکی از مهم‌ترین موادی است که بدن به آن نیاز دارد. در حقیقت پروتئین نقش حیاتی در بدن ایفا می‌کند. شما...