خانه دانش لبنیات پروتئین وی چیست؟ این پروتئین چه کمکی به چربی‌ سوزی می‌کند؟

پروتئین وی چیست؟ این پروتئین چه کمکی به چربی‌ سوزی می‌کند؟

پروتئین وی یکی از اعضای بسیار مفید خانواده‌ی پروتئین‌ها به شمار می‌رود. همان‌طور که می‌دانیم پروتئین‌ها همگی در یک سطح نیستند. برخی از آن‌ها برای بدن حیاتی هستند، برخی از آن‌ها برای بدن مفید هستند و بعضی از آن‌ها ممکن است برای بدن مضر هم باشند.

وی یک پروتئین حیاتی برای بدن نیست اما از دسته‌ی پروتئین‌های بسیار مفید است. این پروتئین طبیعی یکی از سلاح‌های بسیار موثر برای چربی سوزی و عضله سازی به شمار می‌رود. طیف بسیار وسیعی از افراد باید از این ماده‌ی غذایی به صورت مداوم و مرتب در رژیم غذایی خود استفاده کنند.

اگر در حال وزن کم کردن هستید و می‌خواهید عضله جایگزین چربی‌های بدن خود کنید، وی یکی از خوراکی‌هایی است که باید آن را هر روز مصرف کنید. همین‌طور اگر می‌خواهید از اضافه وزن و چربی‌های مضر بدن در امان باشید باید این پروتئین را در برنامه‌ی غذایی خود قرار دهید.

باید بدانیم که حتی پروتئین‌های مفید را هم قبل از مصرف باید خوب بشناسیم و با برنامه مصرف کنیم. فراموش نکنید که بارهای گفتیم هیچ خوراکی را حتی اگر خوراکی بسیار مفید باشد، بدون شناخت و برنامه مصرف نکنید.

پروتئین وی چیست؟

وی بخش مایع شیر است که در طول فرایند تولید پنیر ایجاد می‌شود. شیر حاوی دو پروتئین وی (۲۰ درصد) و کازئین (۸۰ درصد) است. پروتئین وی در بخش مایع شیر قرار دارد. وقتی پنیر تولید می‌شود، قسمت چرب شیر دلمه می‌زند و وی از آن به‌عنوان محصول جانبی جدا می‌شود.

این پروتئین که به صورت پودر هم در بازار موجود است، مزه‌ی چندان خوشایندی ندارد. افرادی که می‌خواهند از این پروتئین به صورت پودر و خوراکی مستقیم استفاده کنند، باید از انواع طعم‌دار آن استفاده کنند. وی در بازار با طعم‌های مختلفی مانند کاکائویی عرضه می‌شود.

پروتئین وی نیز مانند دیگر منابع پروتئین از جمله مرغ، گوشت قرمز، تخم مرغ، برنج، بروکلی و غیره از آمینواسیدهای مختلفی تشکیل شده است که بدن می تواند از آن ها برای رشد عضلات و ترمیم بافت عضلات استفاده کند. نتایج تحقیقات نشان می‌دهد این پروتئین همچنین به روند چربی سوزی بدن نیز کمک می‌کند. وی این کار را از روش بالا بردن سوخت و ساز بدن انجام می‌دهد. به همین دلیل است که مصرف این ماده برای چربی سوزی هم موثرتر است هم بدون عوارض جانبی.

چگونه و چه زمانی باید پروتئین وی مصرف کنیم؟

به طور معمول پروتئین وی در دوزهای 25 تا 30 گرمی در 1 تا 2 ساعت قبل از تمرین یا بلافاصله پس از پایان آن مصرف می‌شود. البته این موضوع باعث گمراهی بسیاری از افراد می‌شود زیرا تصور می‌کنند که پس از تمرین تنها 30 تا 45 دقیقه فرصت دارند تا پروتئین وی بخورند و پس از آن دیگر زمان مناسب که در آن بدن در فاز آنابولیک قرار گرفته است را از دست داده‌اند.

پروتئینشما حتی یک تا دو ساعت پس از تمرین نیز می توانید پروتئین وی خود را مصرف کرده و از مزیت‌های آن بهره‌مند شوید. اما مصرف آن بلافاصله پس از تمرین تنها از نظر ذهنی شما را مقید می‌کند که همیشه شیک خود را بخورید.

فقط بدن‌سازها و ورزشکارها می‌توانند این پروتئین را مصرف کنند؟

پاسخ این پرسخ منفی است. همان‌طور که گفته شد این پروتئین در شیر و پنیر به وفور یافت می‌شود. همین مسئله باعث می‌شود شما با مصرف این لبنیات عملا در حال مصرف وی باشید. همان‌طور که گفته شد در صورتی که مصرف لبنیات به خصوص پنیر را به صورت هدف‌مند و با برنامه انجام دهید می‌توانید از فواید بسیار زیاد این ماده‌ی مغذی استفاده کنید.

مصرف چقدر وی پروتئین در طول روز برای بدن کافی خواهد بود؟

این مسئله ارتباط مستقیم به متابولیسم و مشخصات بدن دارد. توصیه می‌شود اگر می‌خواهید پودر این پروتئین را از مراکز معتبر تهیه کنید، حتما با متخصص تغذیه مشورت کنید. مصرف بیش از اندازه پروتئین وی فشار زیادی به سیستم گوارشی بدن وارد کرده و منجر به نفخ می‌شود. البته هنوز تعداد تحقیقات انجام شده در مورد اینکه مصرف بیش از اندازه پروتئین منجر به آسیب رسیدن به کلیه‌ها، پوکی استخوان و کم آبی می‌شود کم است اما با این حال مصرف بیش از میزان مجاز روزانه به هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود.

دقت داشته باشید که ورزش کردن با هر میزان و هر اندازه، مجوز لازم برای مصرف خودسرانه‌ی هیچ ماده‌ی غذایی نخواهد بود. نباید با تصور این‌که پروتئین برای بدن لازم و مفید است در مصرف آن زیاده‌روی کنیم.

وی پروتئین در کنترل اشتها هم نقش زیادی دارد. به همین دلیل ممکن است مصرف آن برای برخی افراد مشکلاتی در تغذیه ایجاد کند. مجموع این دلایل باعث می‌شود که تاکید کنیم این ماده را فقط با مشورت متخصص تغذیه و با برنامه‌ی او مصرف کنید. همچنین باید تاکید مجدد کنیم که پودرهای پروتئین را حتما از مراکز معتبر تهیه کنید. زمانی که می‌خواهید پروتئین بخرید حتما بسته‌بندی و مشخصات آن را به خوبی بررسی کنید و از سلامت محصولی که تهیه می‌کنید کاملا مطمئن شوید.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

بیشترین خوانده شده ها

رژیم غذایی برای کبد چرب | درمان خانگی کبد چرب

کبد چرب یکی از بیماری‌های رایج قرن 21 است. سبک زندگی و رژیم غذایی رایج ما، باعث ایجاد چربی بیش از حد...

رژیم افزایش وزن | چگونه وزن خود را با رژیم غذایی افزایش دهیم؟

تناسب اندام فقط محدود به لاغری نیست. شاید برخی افراد از ترس چاق‌شدن، به لاغری مفرط روی بیاورند. این در حالی است...

پوکی استخوان چیست و چطور به وجود می‌آید؟

پوکی استخوان یکی از بیماری‌هایی است که امروزه بسیاری با آن سر و کار دارند. در این مقاله قصد داریم تا شما...

طرز تهیه انواع بورانی با ماست

شاید شما نیز بورانی را فقط به ترکیب ماست و اسفناج بشناسید. این در حالی است که ترکیب انواع سبزیجات با ماست،...

کازئین چیست؟ | به‌صورت کامل با پروتئین کازئین آشنا شوید

پروتئین یکی از مهم‌ترین موادی است که بدن به آن نیاز دارد. در حقیقت پروتئین نقش حیاتی در بدن ایفا می‌کند. شما...