خانه سلامتی نقش لبنیات در کاهش وزن | چطور لبنیات به تثبیت وزن کمک...

نقش لبنیات در کاهش وزن | چطور لبنیات به تثبیت وزن کمک می‌کند؟

آیا شما نیز بارها و بارها رژیم لاغری را امتحان کرده‌اید و وزنتان برگشته است؟ آیا دیگر از این بابت خسته‌ شده‌اید؟ خب باید بدانید که رژیم لاغری یک علم است و باید اصولی انجام شود. به همین خاطر باید همواره تحت نظارت پزشک تغذیه باشید. بازگشت وزن یکی از رایج‌ترین مشکلات پس از رژیم لاغری به حساب می‌آید؛ اما آیا تا کنون درباره نقش لبنیات در کاهش وزن و بازگشت آن چیزی شنیده‌اید؟ امروز قصد داریم تا شما را با نقش مهم لبنیات در کاهش وزن و بر‌نگشتن وزنتان صحبت کنیم، پس با ما همراه باشید.

نقش لبنیات در کاهش وزن

نقش پروتئین در کاهش وزن

شما در طول روز مواد غذایی مخلتفی را مصرف می‌کنید. هر یک از این مواد، دارای ارزش غذایی خاصی هستند. در طول روز شما مقادیر مختلف از کربوهیدرات، آمینواسید، اسیدهای چرب، انواع چربی، قند و نهایتاً پروتئین را مصرف می‌کنید. پروتئین در حقیقت ماده اصلی بدن برای ساخت ماهیچه به حساب می‌آید و به همین خاطر بسیار حائز اهمیت است. پروتئین به رشد و نگهداری بدن، ایجاد واکنش‌های بیوشیمی، سیستم عصبی، تقویت ساختار بدن، تعادل PH، تعادل مایعات و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک شایان توجهی می‌کند. یکی از مهم‌ترین وظایف پروتئین، انتقال و ذیره مواد مغذی در بدن است. به‌عنوان مثال فریتین، پروتئین مخصوص ذخیره آهن در بدن به حساب می‌آید.

میزان مصرف پروتئین، تأثیر مستقیم بر سلامت خواهد داشت. با مصرف صحیح و مجاز پروتئین، هیچ آسیبی به کلیه وارد نمی‌شود و سلامت شما تأمین خواهد شد. جالب است بدانید یک مرد با قد 180 سانتی‌متر و وزن 80 کیلوگرم، حداقل روزانه بین 50 تا 150 گرم پروتئین نیاز دارد. زمانی که شما به اندازه کافی پروتئین مصرف کنید، انرژی کافی بدن شما تأمین خواهد شد. پروتئین خالص فاقد چربی، کربوهیدرات و قند است. به این ترتیب، انرژی لازم برای بدن خود را بدون مواد مضر تأمین خواهید کرد. همین مسئله به‌صورت مستقیم بر روی لاغری تأثیرگذار خواهد بود. در حقیقت با مصرف مناسب پروتئین، بدن شما عملکرد مناسبی خواهد داشت. در عین حال با کاهش مصرف مواد مضر همانند قند و چربی، به‌تدریج چربی‌های بدن‌تان کاهش پیدا می‌کند. به همین خاطر است که بسیاری از پزشکان، رژیم پروتئین برای لاغری را توصیه می‌کنند.

نقش لبنیات در کاهش وزن

خب در این قسمت با توجه به اطلاعاتی که از بخش قبلی به دست آوردید، قصد داریم نقش لبنیات در کاهش وزن را بررسی کنیم. برای شروع بهتر است کمی درباره جدول ارزش غذایی شیر صحبت کنیم. 100 گرم شیر شامل 1 گرم چربی، 0.6 گرم چربی اشباع، 5 میلی‌گرم کلسترول مفید، 44 میلی‌گرم سدیم، 150 میلی‌گرم پتاسیم، 5 گرم کربوهیدرات، 3.4 گرم پروتئین، 12 درصد کلسیم و البته 8 درصد ویتامین ب 12 است.

در وهله اول باید گفت که شیر یک ماده غذایی سرشار از پروتئین با حداقل مواد مضر است. به این ترتیب شما می‌توانید با مصرف شیر، بخشی از پروتئینی که بدنتان نیاز دارد را تأمین کنید و در عین حال از مواد مضر دوری نمایید. پروتئین شیر از نوع کازئین است. کازئین یکی از پروتئین‌های دیرجذب محسوب می‌شود. از طرف دیگر، پروتئین پنیر، از جنس «وی» است. این یعنی سبد لبنیات می‌تواند بخش قابل توجهی از انواع پروتئین بدن شما را تأمین کند.

شاید بسیاری از افراد که رژیم کالری را برای لاغری انتخاب کرده باشند، با دیدن میزان کالری شیر، از مصرف آن صرف نظر کنند. این دسته افراد بر این باور هستند که میزان کالری شیر در مقایسه با نوشیدنی بودن آن بسیار است. به همین خاطر از مصرف آن سر باز می‌زنند. این در حالی است که نه تنها لبنیات باعث تأمین پروتئین می‌شود، بلکه مکمل‌های بی‌نظیری برای لاغری دارد.

نقش لبنیات در کاهش وزن

بررسی نتایج آزمایش محققان

بد نیست بدانید محققان بر گروه‌های مختلف انسانی، مصرف لبنیات و تأثیر آن بر لاغری و تثبیت وزن را آزمایش کرده‌اند. بر اساس آزمایشات انجام شده، مصرف لبنیات تأثیر مستقیم بر کاهش وزن بدون بازگشت دارد. پس از تحقیقات بیشتر، پزشکان به این نتیجه رسیدند که وجود میزان کافی کلسیم به همراه ویتامین ب 12، به کاهش وزن و تثبیت آن کمک می‌کند. جالب است بدانید که نوع پروتئین لبنیات که بیشتر « وی و کازئین» است که نیز تأثیر مستقیم بر کاهش وزن و تثبیت آن دارد. به همین خاطر هیچ ماده‌ای را نمی‌توان جایگزین لبنیات دانست.

میزان مصرف لبنیات در رژیم لاغری و تثبیت وزن

متأسفانه بسیاری از افراد به‌دنبال حذف لبنیات از رژیم غذایی خود هستند؛ اما در حقیقت هیچ جایگزینی برای لبنیات وجود ندارد. بر اساس نظرات کارشناسان تغذیه، شما می‌توانید یک لیوان شیر کم چرب و به اندازه یک قوطی کبریت پنیر کم چرب در طول روز مصرف کنید. این میزان بهتر است نه کمتر و نه بیشتر شود. پنیر را می‌توانید صبح مصرف کنید؛ اما بهتر است پیش از خواب، یک لیوان شیر بنوشید. همان طور  که اشاره کردیم، شیر دارای کازئین یا همان پروتئین دیرجذب است. مصرف شیر پیش از خواب شبانه به بدن شما کمک می‌کند تا در طول مدت خواب، پروتئین، کلسیم و ویتامین ب 12 را جذب کند. این مسئله می‌تواند تأثیر مستقیم بر لاغری و تثبیت وزن شما داشته باشد.

نظر شما درباره نقش لبنیات در کاهش وزن چیست؟ شما چه میزان از لبنیات در طول روز مصرف می‌کنید؟ تجربیات خود را با ما و سایر همراهان به اشتراک بگذارید.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

بیشترین خوانده شده ها

رژیم غذایی برای کبد چرب | درمان خانگی کبد چرب

کبد چرب یکی از بیماری‌های رایج قرن 21 است. سبک زندگی و رژیم غذایی رایج ما، باعث ایجاد چربی بیش از حد...

رژیم افزایش وزن | چگونه وزن خود را با رژیم غذایی افزایش دهیم؟

تناسب اندام فقط محدود به لاغری نیست. شاید برخی افراد از ترس چاق‌شدن، به لاغری مفرط روی بیاورند. این در حالی است...

پوکی استخوان چیست و چطور به وجود می‌آید؟

پوکی استخوان یکی از بیماری‌هایی است که امروزه بسیاری با آن سر و کار دارند. در این مقاله قصد داریم تا شما...

طرز تهیه انواع بورانی با ماست

شاید شما نیز بورانی را فقط به ترکیب ماست و اسفناج بشناسید. این در حالی است که ترکیب انواع سبزیجات با ماست،...

کازئین چیست؟ | به‌صورت کامل با پروتئین کازئین آشنا شوید

پروتئین یکی از مهم‌ترین موادی است که بدن به آن نیاز دارد. در حقیقت پروتئین نقش حیاتی در بدن ایفا می‌کند. شما...