خانه سلامتی چاقی و لبنیات چه رابطه‌ای باهم دارند و چه تاثیری روی یکدیگر...

چاقی و لبنیات چه رابطه‌ای باهم دارند و چه تاثیری روی یکدیگر می‌گذارند؟

چاقی و لبنیات چه رابطه‌ای باهم دارند؟ اگر شما هم از جمله افرادی هستید که در تلاش برای کم کردن اضافه وزن و رسیدن به وزن ایده‌آل هستند، این سوال را حتما از خود پرسیده‌اید.

اضافه وزن امروزه یکی از معضلات بسیار جدی نه تنها در ایران بلکه در سراسر جهان است. متخصصان تغذیه می‌گویند چاق بودن برخلاف تصور اولیه ارتباط زیادی به تغذیه‌ی زیاد ندارد و دلیل اصلی آن تغذیه‌ی اشتباه است. شما ممکن است حجم کمی غذا در طول روز بخورید اما این حجم کم، کالری زیادی داشته باشد و همین مسئله در نهایت باعث بالا رفتن درصد چربی اشباع در بدن شما می‌شود.

اصلاح رژیم غذایی و انجام فعالیت‌های منظم و مکرر ورزشی تنها روش اصولی کاهش وزن به شمار می‌رود. به جز موارد بسیار حاد یا موارد چاقی که به دلیل بروز بیماری ایجاد می‌شوند کارشناسان تغذیه هیچ عمل جراحی را برای کاهش وزن توصیه نمی‌کنند.

اصلاح رژیم غذایی به معنی کم خوردن نیست. کارشناسان تغذیه می‌گویند کم خوردن برای کاهش وزن، نتیجه‌ی برعکس خواهد داشت و باعث افزایش وزن می‌شود. اصلاح رژیم غذایی یعنی حذف خوراکی‌های مضر، تقسیم کالری و ایجاد توازن بین کالری‌های ورودی و کالری‌های مصرفی.

چاقی و لبنیات

لبنیات یکی از پایه‌های اصلی تغذیه‌ی انسان به شمار می‌رود. تمام متخصصان تغذیه توصیه‌ی اکید می‌کنند که در طول روز دست‌کم یکی از انواع لبنیات را مصرف کنیم. بسیاری از افرادی که در حال کم کردن وزن هستند از خود می‌پرسند آیا مصرف لبنیات باتوجه به چربی،‌ پروتئین و کالری که در بیشتر آن‌ها موجود است برای رژیم‌ این افراد مضر است؟

مصرف لبنیات کم چرب یا بدون چربی مثل انواع ماست بدون چربی بهترین و علمی‌ترین روش برای رفع این نگرانی است. نگرانی این افراد چندان نابجا نیست و گروهی از لبنیات به خصوص لبنیات پرچرب ممکن است کالری ورودی به بدن را بالا ببرند. همین مسئله باعث می‌شود که این افراد تصمیم به حذف لبنیات بگیرند که فکر خوبی نیست.

لبنیات برای لاغری

لبنیات کم‌ چرب برخلاف لبنیات پرچرب نه تنها مشکلی برای رژیم لاغری ایجاد نمی‌کنند بلکه برای تاثیر بیشتر آن لازم هم هستند. استفاده از انواع لبنیات به جای برخی خوراکی‌ها و حتی وعده‌های غذایی می‌تواند تاثیر بسیار زیادی داشته باشد. چاقی و لبنیات می‌توانند باهم ارتباط کاملا معکوس داشته باشند به شرط این‌که در مصرف آن‌ها با متخصص تغذیه مشورت کنیم.

همیشه گفتیم که مصرف یا قطع مصرف سرخود یک گروه مهم از خوراکی‌ها مثل لبنیات حتما باعث به‌هم خوردن نظم متابولیسم بدن می‌شود. اساس روش‌های علمی لاغری بر منظم کردن این متابولیسم بنا شده‌اند به همین دلیل ما باید از بروز مشکل در این زمینه خودداری کنیم.

تاثیر لبنیات روی افراد چاق

لبنیات منبع خوبی از پروتئین و همچنین روی و برخی ویتامین‌های گروه B است و منبع اصلی کلسیم برای ساخت و نگهداری استخوان‌هایی قوی و محکم به شمار می‌آید.

امروزه دانشمندان ثابت کرده‌اند لبنیات نه ‌تنها از ابتلا به پوکی استخوان پیشگیری می‌کند و در برقراری سلامت عمومی بدن موثر است، بلکه نقش موثری در تجزیه چربی‌های بدن و کاهش وزن دارد.

در تحقیقاتى که بر روى افراد چاق انجام گرفته، ثابت شده است کسانى که در برنامه غذایى روزانه‌ی خود از مقادیر فراوان لبنیات استفاده می‌کنند، کاهش وزن بیشترى را نسبت به افرادى که همان میزان کالرى را دریافت کرده‌اند، ولى لبنیات کمترى در برنامه‌ی غذایى داشته‌اند، تجربه کرده‌اند.

در یک مطالعه که بر روى دو گروه از افراد چاق انجام شد نتایج به شرح زیر بود:

گروه اول:

رژیم غذایى براى کاهش وزن که حاوى لبنیات فراوان بود، در طی 12 هفته حدود 10 کیلوگرم وزن کم کردند.

گروه دوم:

رژیم غذایى براى کاهش وزن که بدون محصولات لبنى بود، در طی 12 هفته حدود 8 کیلوگرم وزن کم کردند.

میزان کالرى دریافتی در این دو گروه مساوى بود.

بر اساس این مطالعه توصیه شده است براى کم کردن وزن و داشتن وزن ایده آل باید یخچال را پر از شیر و پنیر و ماست کنیم چون کلسیم عامل مهمى در کنترل و تنظیم کالرى دریافتى است. کلسیوم باعث تسریع در از بین رفتن چربى و کاهش وزن مى‌شود که البته این کاهش در توده‌‌هاى چربى، بیشتر در ناحیه تنه است.

لبنیات و چاقی کودکان

محققان می‌گویند کودکانی که به طور مرتب شیر می‌نوشند، نسبت به کودکانی که کمتر شیر می‌نوشند، کمتر دچار اضافه وزن و چاقی می‌شوند. به همین دلیل خانواده‌هایی که همواره در برنامه غذایی روزانه‌‌ی خود لبنیات به طور مرتب مصرف می‌کنند، معمولا از تناسب اندام خوبی برخوردارند.

امروزه ثابت شده که اضافه وزن کودکان یک معضل بین‌المللی و خطرناک است. کم شدن تحرک این گروه سنی نسبت به دوره‌های گذشته و همچنین مصرف بسیار بالای کالری در بیشتر این افراد باعث بالا رفتن سریع وزن آن‌ها در سنین کودکی می‌شود. این افزایش وزن در نوجوانی بیماری‌های زیادی به همراه خواهد داشت.

دیگر فواید لبنیات برای افراد چاق

محققان در ابتدا تصور می‌کردند که فقط کلسیم موجود در مواد لبنی باعث کاهش وزن می‌شود؛ اما با وجود آن‌که کلسیم با تجزیه چربی بدن در سلول‌های چربی به کاهش وزن کمک می‌کند، محققان دریافتند که دیگر ترکیبات محصولات لبنی مانند پروتئین موجود در آب پنیر، لینولئیک اسید گونژوگه و برخی آمینواسیدهای دیگر موجود در لبنیات نیز در کاهش وزن نقش موثر ایفا می‌کنند.

مصرف کلسیم به تنهایى و به شکل مکمل، نسبت به مصرف لبنیات، اثر کمترى در کاهش وزن دارد و این به علت وجود مواد دیگرى در لبنیات مثل منگنز و فسفر است که احتمالا روند تجزیه سلول هاى چربى را تسریع مى کنند و همچنین پروتئین موجود در محصولات لبنى سبب حفظ عضلات شده و از ضعف عضلانى پیشگیرى مى نماید.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

بیشترین خوانده شده ها

رژیم غذایی برای کبد چرب | درمان خانگی کبد چرب

کبد چرب یکی از بیماری‌های رایج قرن 21 است. سبک زندگی و رژیم غذایی رایج ما، باعث ایجاد چربی بیش از حد...

رژیم افزایش وزن | چگونه وزن خود را با رژیم غذایی افزایش دهیم؟

تناسب اندام فقط محدود به لاغری نیست. شاید برخی افراد از ترس چاق‌شدن، به لاغری مفرط روی بیاورند. این در حالی است...

پوکی استخوان چیست و چطور به وجود می‌آید؟

پوکی استخوان یکی از بیماری‌هایی است که امروزه بسیاری با آن سر و کار دارند. در این مقاله قصد داریم تا شما...

طرز تهیه انواع بورانی با ماست

شاید شما نیز بورانی را فقط به ترکیب ماست و اسفناج بشناسید. این در حالی است که ترکیب انواع سبزیجات با ماست،...

کازئین چیست؟ | به‌صورت کامل با پروتئین کازئین آشنا شوید

پروتئین یکی از مهم‌ترین موادی است که بدن به آن نیاز دارد. در حقیقت پروتئین نقش حیاتی در بدن ایفا می‌کند. شما...