خانه دانش لبنیات شیر کمبود ویتامین دی چه عوارضی دارد و چه راه‌های برای درمان آن‌ها...

کمبود ویتامین دی چه عوارضی دارد و چه راه‌های برای درمان آن‌ها داریم؟

کمبود ویتامین دی یکی از شایع‌ترین مشکلات در کشور ما به شمار می‌رود. ویتامین دی یکی از ویتامین‌های بسیار حیاتی و مهم برای بدن ما به شمار می‌رود. علاوه بر کمک به جذب بیشتر و بهتر کلسیوم این ویتامین برای تقویت دستگاه ایمنی بدن و حفظ ساختار ماهیچه‌ها بسیار مهم است.

خبر بد برای ما این است که ویتامین دی در تمام خوراکی‌های روزانه‌ی ما وجود ندارد. همین مسئله و عدم توجه به میزان ویتامین دی مورد نیاز بدن باعث می‌شود بسیاری از افراد دچار عوارض کمبود ویتامین دی شوند.

خبر خوب برای ما این است که می‌توانیم با تغییرهایی به ظاهر کوچک ویتامین دی مورد نیاز بدن خود را به راحتی جذب کنیم. این تغییرها به ظاهر کوچک هستند اما در عمل برای ما تفاوت‌های بسیار زیادی رقم خواهند زد.

کمبود ویتامین دی چه علائمی دارد؟

تشخیص کمبود این ویتامین در بدن انسان در حالت عادی نباید چندان مشکل باشد. اگر شخصی که درحال بررسی شرایط او هستیم سابقه‌ی بیماری خاصی ندارد و داروی خاصی مصرف نمی‌کند، علائم زیر به احتمال بسیار زیاد نشانه‌های کمبود ویتامین D در بدن او هستند.

البته ذکر این نکته بسیار مهم است که ما نمی‌توانیم برای کسی نسخه بپیچیم و برای او دارویی تجویز کنیم. اگر شخصی که دارید علائم او را بررسی می‌کنید مشکل جدی دارد باید بلافاصله او را به پزشک معرفی کنید.

  • ضعف و درد عضلانی

همانطور که در ابتدای مطلب گفتیم بدن برای ساخت و نگه‌داری عضله‌ها به مقدار مشخصی ویتامین دی نیاز دارد. کمبود ویتامین دی در افراد بالای ده سال باعث دردهای عضلانی می‌شود.

این دردهای عضلانی توجیهی ندارند، بدون دلیل و علامت خاصی آغاز می‌شوند و همان‌طور که سریع ظاهر می‌شوند، سریع و موقتی محو می‌شوند. دردهای عضلانی ناشی از کمبود ویتامین D همواره با فعالیت‌های بدنی یا استرس تشدید می‌شوند.

  • سردرد و سرگیجه

اگر شما هم سردردها و سرگیجه‌های بی دلیل و ناگهانی دارید، بهتر است وضعیت ویتامین دی بدن خود را بررسی کنید. کمبود ویتامین دی در برخی موارد باعث ایجاد این سردردها و سرگیجه‌ها می‌شود.

سردرد و سرگیجه به‌عنوان یکی از علائم فشار خون بالا رایج است و معمولا کسانی که کمبود ویتامین D دارند، از فشار خون بالا شکایت می‌کنند. فشار خون بالا، یکی از «قاتلان خاموش» نامیده می‌شود زیرا با وجود اینکه عامل خطری برای سکته قلبی و مغزی است، ولی در برخی افراد هیچ علائم هشداردهنده‌ای وجود ندارد و آنها متوجه بالا بودن فشار خون خود نمی‌شوند. اگر سردرد و سرگیجه دارید و گمان می‌کنید که شاید فشار خون‌تان بالا باشد، حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

  • مشکلات گوارشی

ویتامین دی به روده‌ها کمک می‌کند مواد دفعی را بهتر و راحت‌تر عبور دهد. کمبود این ویتامین باعث اخلال در این روند طبیعی خواهد شد. اگر مشکل گوارشی دارید یا بعد از غذا بیش از حد درگیر دفع هستید ممکن است دچرا کمبود ویتامین دی باشید.

شیرالبته کمبود این ویتامین به خودی خود شما را دچار بیماری‌های روده نخواهد کرد اما در طول زمان باعث ایجاد این بیماری‌ها خواهد شد.

  • تعریق بیش از حد

تعریق بیش از حد طبیعی را جدی بگیرید. برخی از افراد بیشتر از دیگران عرق می‌کنند اما اگر برای مدت بیشتر از یک هفته بیشتر از مقداری که همیشه عرق می‌کردید، دستمال کاغذی مصرف کردید حتما به پزشک مراجعه کنید.

  • افسردگی

بله درست خواندید یکی از عارضه‌های کمبود ویتامین دی احساس افسردگی مداوم است. اگر برای مدت بیشتر از ده روز احساس خوبی نسبت به خودتان ندارید یا آن‌طور که قبلا بودید نیستید، باید به خودتان برسید. حتما با یک مشاور صحبت کنید.

کمبود ویتامین دی را چطور جبران کنیم؟

خوردن مواد غذایی‌ای که منابع ویتامین D هستند، چه مواد غذایی‌ای که به طور طبیعی دارای این ویتامین هستند و چه مواد غذایی غنی شده با این ویتامین بهترین و موثرترین راه است. این مواد غذایی شامل زرده‌ی تخم مرغ، ماهی های چرب مانند سالمون و تن، جگر گوساله یا برخی از انواع پنیر و همچنین لبنیات، غلات، آبمیوه یا سایر نوشیدنی‌های گیاهی غنی شده (مانند شیر بادام) است.

بسیاری از لبنیات به خصوص انواع پنیرها شامل مقادیر بسیار زیادی ویتامین دی هستند. پیش از اینکه این خوراکی‌ها را برای کمبود ویتامین دی مصرف کنید، بهتر است روی بسته‌ی آن‌ها را با دقت بررسی کنید.

خوردن بی رویه‌ی مکمل ممنوع

برخی افراد برای جبران کمبود ویتامین D از مکمل استفاده می‌کنند. متخصصان تغذیه می‌گویند خوردن بی‌رویه‌ی مکمل می‌تواند شما را با عوارض بسیار جدی روبرو کند.

برخی از خانم‌های باردار بدون مشورت پزشک مکمل ویتامین دی مصرف می‌کنند. این کار ممکن است تاثیر جدی روی سلامت مادر و نوزاد داشته باشد. حتی مصرف بیش از حد لبنیات هم ممکن است برای این گروه خاص، بسیار مضر باشد.

بهتر است به هر دلیلی می‌خواهید ویتامین دی بیشتری جذب کنید، پیش از هرکاری با پزشک مشورت کنید. گفتیم که تشخیص کمبود ویتامین دی باید توسط پزشک انجام شود. راه‌های جبران این کمبود را هم حتما پزشک متخصص باید در اختیار شما قرار دهد.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

بیشترین خوانده شده ها

رژیم غذایی برای کبد چرب | درمان خانگی کبد چرب

کبد چرب یکی از بیماری‌های رایج قرن 21 است. سبک زندگی و رژیم غذایی رایج ما، باعث ایجاد چربی بیش از حد...

رژیم افزایش وزن | چگونه وزن خود را با رژیم غذایی افزایش دهیم؟

تناسب اندام فقط محدود به لاغری نیست. شاید برخی افراد از ترس چاق‌شدن، به لاغری مفرط روی بیاورند. این در حالی است...

پوکی استخوان چیست و چطور به وجود می‌آید؟

پوکی استخوان یکی از بیماری‌هایی است که امروزه بسیاری با آن سر و کار دارند. در این مقاله قصد داریم تا شما...

طرز تهیه انواع بورانی با ماست

شاید شما نیز بورانی را فقط به ترکیب ماست و اسفناج بشناسید. این در حالی است که ترکیب انواع سبزیجات با ماست،...

کازئین چیست؟ | به‌صورت کامل با پروتئین کازئین آشنا شوید

پروتئین یکی از مهم‌ترین موادی است که بدن به آن نیاز دارد. در حقیقت پروتئین نقش حیاتی در بدن ایفا می‌کند. شما...