خانه سلامتی از کروناویروس چه می‌دانیم؟؛ آیا راه درمانی برای آن وجود دارد؟

از کروناویروس چه می‌دانیم؟؛ آیا راه درمانی برای آن وجود دارد؟

در این چند روز متاسفانه جهان و همینطور کشور عزیزمان با ترسی به نام «ویروس کرونا» که با نام اختصاصی کووید ۱۹ (مخفف کرونا ویروس ۲۰۱۹) شناخته می‌شود مواجه شده است. اما این ویروس از کجا آمده و چطور به وجود آمده؟ راه‌های درمان آن چیست؟ آیا پیشگیری از ابتلا به کرونا ویروس ممکن است؟ برای دانستن جواب این سوالات با ما همراه باشید.

از کروناویروس چه می‌دانیم؟

ویروس کرونا چیست؟

این ویروس از هفتمین عضو از خانواده ویروس سرماخوردگی و آنفولانزاست. اما تفاوت این ویروس با بقیه اعضا خانواده خود در جدید بودن آن است. سیستم ایمنی بدن انسان به‌طور معمول در مقابل هر ویروس راه‌های مقابله مختلفی ایجاد می‌کند.
در واقع در بدن انسان در مقابل ویروس‌ها ماده‌ای به نام پادتن تولید می‌کند که برای هر ویروس متفاوت است. دلیل همه‌گیر بودن و آمار بالای کشته‌ها در ویروس کرونا (کووید ۱۹) نبود این پادتن‌ها در بدن انسان است.
برای مثال ویروس آنفولانزا، آبله و سرخک نیمی از جمعیت سرخپوستان را در قرن ۱۵ میلادی نابود کردند. چرا؟ چون این بیماری‌ها برای اولین بار به آمریکا وارد شده و پادتن مورد نیاز برای آن‌ها در بدن هیچ کدام از سرخ پوست‌های ساکن قاره آمریکا وجود نداشت.

تفاوت علايم ویروس کرونا با ویروس سرماخوردگی و آنفولانزا در چیست؟

برای بهتر نشان دادن این تفاوت‌ها جدولی که توسط دانشگاه شهید بهشتی تهیه شده است را با هم می‌بینیم:

ویروس کرونا روی اشیا و سطوح چند ساعت زنده می ماند؟

طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی این ویروس به مدت ۹ روز بر روی سطوح آلوده باقی می‌ماند و همچنان احتمال انتقال و آلوده کردن افراد را دارد. بهتر است پس از لمس مکان‌های مختلف در مجامع عمومی دست‌های خود را پس از بازگشت به خانه به خوبی شست و شو داده و ضد عفونی کنید.

ویروس کرونا روی اشیا و سطوح چند ساعت زنده می ماند؟

کووید ۱۹ از کجا آمده است؟

اگر اخبار را شنیده باشید متوجه شده‌اید که این ویروس ابتدا از شهر ووهان چین شروع به انتشار کرد. شایعه‌های زیادی از منشا کرونا ویروس وجود دارد. از ساخته شدن این ویروس در آزمایشگاهی در نزدیکی شهر ووهان تا انتقال ویروس کرونا از خفاش و یا مورچه‌خوار به انسان.

اما بهتر است به این شایعات گوش نکنید. در حال حاضر مهمتر از منبع انتشار اولیه ویروس کرونا راه‌های درمان و پیشگیری از این ویروس در کشورمان است. پس از حل شدن مشکل همه‌گیری و یا یافتن راه‌ درمان این بیماری می‌توان به مشکلاتی از قبیل منشع و دلیل شروع این ویروس پرداخت.

آیا درمانی برای ویروس کرونا وجود دارد؟

آیا درمانی برای ویروس کرونا وجود دارد؟

خیر! برای هیچ ویروسی درمان مستقیم وجود ندارد. چرا که ویروس‌ها زنده نیستند. تنها راه درمان ویروس‌ها تقویت سیستم ایمنی بدن است و یا تزریق پادتن ساخته شده توسط سیستم ایمنی بدن انسان. در واقع تنها راه درمان برای ویروس‌ها ساخت نوع ضعیف شده ویروس در آزمایشگاه و تزریق آن به انسان است تا بدن انسان بتواند ویروس را شناخته و در مقابل آن پادتن‌های مورد نیاز را تولید کند. پس از آن و در مواجهه با ویروس اصلی بدن انسان توانایی مقابله در مقابل ویروس اصلی را خواهد داشت.
اسم این ویروس ضعیف شده واکسن است. شما در کودکی در مقابل بسیاری از ویروس‌ها از جمله آبله، فلج‌اطفال و کزاز به وسیله واکسن مقاوم می‌شوید.

در حال حاضر تنها راه ممکن مقابله در مقابل ویروس کرونا پیشگیری از ابتلا به این بیماری و همچنین تقویت سیستم ایمنی بدن است که در ادامه مقاله به آن خواهیم پرداخت.

پیشگیری از کرونا ویروس

برای پیشگیری از این ویروس بهترین راه عدم تماس با مکان‌های آلوده است. استفاده از دستکش‌های یک‌بار مصرف در حین رفت و آمددر مکان‌های عمومی بهترین راه است و پس از دستکش استفاده از ماسک. در واقع این ویروس به سادگی از طریق تنفس قابل انتقال نیست مگر آنکه شما در تماس مستقیم و یه رودررو با فرد مبتلا به ویروس باشید. برای مثال روبوسی کردن یکی از راه‌های انتقال است و یا سرفه کردن مستقیم فرد آلوده به پیروس کرونا در صورت شما. لطفا پیش از استفاده از ماسک به فکر استفاده از دستکش و شست و شوی دست‌های خود باشید.

 پروبیوتیک‌ها

بهترین مواد غذایی تقویت کننده‌ برای قدرت سیستم ایمنی بدن طبق اعلام سایت بهداشت جهانی:

۱. پروبیوتیک‌ها


مواد پروبیوتیک و فلوراکتیو به دو روش از بدن ما محافظت می کنند؛ نخست این که تعادل بین جمعیت باکتری های خوب و بد در دستگاه گوارش به حفظ سلامت ما کمک می کند؛ وقتی دستگاه گوارش بتواند کارش را بدرستی انجام دهد، باکتری های مضر، مواد سمی و مواد شیمیایی و دیگر ترکیباتی را که برای سلامت بدن مضر است از بدن خارج می کند و مواد مفید و ضروری برای بدن را جذب می‌کند.

دوم اینکه محصولات فلوراکتیو و پروبیوتیک‌ها به حفظ سلامت سیستم ایمنی بدن هم کمک کرده و این وظیفه آنها نقش مهم تری در حفظ سلامت بدن دارد. چنانچه به هر دلیلی در عملکرد سیستم ایمنی بدن اختلال ایجاد شود، زمینه ای برای ابتلا به انواع مختلفی از بیماری ها از واکنش‌های آلرژیک تا عفونت های گوارشی و بیماری‌های پوستی ایجاد می‌شود.

 پروبیوتیک‌ها

۲. میوه‌های رنگی

رنگ دانه‌های موجود در انواع میوه‌ها از مواد آنتی اکسیدان بوده و به‌ور طبیعی به بدن انسان در روند بازسازی سلول‌های بدن و همچنین جلوگیری از انواع بیماری‌های از جمله سرطان کمک می‌کنند.

کلم قرمز، آووکادو، هویج و چقندر قند (لبو) از جمله میوه‌های رنگی هستند که در این فصل به سادگی در کشور ما یافت می‌شوند.

برای دریافت اطلاعات کامل‌تر در مورد ویروس کرونا می‌توانید به سایت بهداشت جهانی مراجعه کنید.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

بیشترین خوانده شده ها

رژیم غذایی برای کبد چرب | درمان خانگی کبد چرب

کبد چرب یکی از بیماری‌های رایج قرن 21 است. سبک زندگی و رژیم غذایی رایج ما، باعث ایجاد چربی بیش از حد...

رژیم افزایش وزن | چگونه وزن خود را با رژیم غذایی افزایش دهیم؟

تناسب اندام فقط محدود به لاغری نیست. شاید برخی افراد از ترس چاق‌شدن، به لاغری مفرط روی بیاورند. این در حالی است...

پوکی استخوان چیست و چطور به وجود می‌آید؟

پوکی استخوان یکی از بیماری‌هایی است که امروزه بسیاری با آن سر و کار دارند. در این مقاله قصد داریم تا شما...

طرز تهیه انواع بورانی با ماست

شاید شما نیز بورانی را فقط به ترکیب ماست و اسفناج بشناسید. این در حالی است که ترکیب انواع سبزیجات با ماست،...

کازئین چیست؟ | به‌صورت کامل با پروتئین کازئین آشنا شوید

پروتئین یکی از مهم‌ترین موادی است که بدن به آن نیاز دارد. در حقیقت پروتئین نقش حیاتی در بدن ایفا می‌کند. شما...