خانه دانش لبنیات پنیر آیا میزان چربی در خوشمزه بودن پنیر موثر است؟

آیا میزان چربی در خوشمزه بودن پنیر موثر است؟

شاید شما هم از آن دسته افرادی باشید که پنیرهای چرب را به پنیرهای کم‌چرب ترجیح می‌دهید و یا به نظرتان این طور باشد که اگر چربی را از پنیر، ماست، شیر حذف کنیم و شکل رژیمی به آن بدهیم، اصلا دیگر آن مزه‌ی اولیه را ندارند و خوردنشان لذتی ندارد. در واقع پنیر منبع مناسبی برای پروتئین و کلسیم است اما به همان اندازه هم چربی و کلسترول به بدن منتقل می‌کند که می‌تواند در درازمدت مسئله‌ساز باشد.

 بهتر است بدانیم به طور معمول برخی از پنیرهایی که مصرف می‌کنیم ۴۰ الی ۷۰ درصد چربی دارند و برای کسانی که پرهیزهای غذایی دارند مناسب نیستند. البته این علاوه بر پنیر صبحانه شامل پنیرهایی که در وعده‌های غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرند هم می‌شود. شما می‌توانید از پنیرهایی استفاده کنید که میزان چربی و نمک آنها مناسب باشد و در عین حال خوشمزه هم باشند. در سال‌های گذشته با افزایش تنوع تولید پنیر و دیگر محصولات لبنی، امکان انتخاب محصول مناسب برای سلامتی هم افزایش یافته است.

پنیر پر چرب

چه پنیرهایی بیشتری میزان چربی را دارند؟

پنیرهای خامه‌ای در درجه اول و بین پنیرهای صبحانه، پنیر پروسس، بالاترین میزان چربی را دارا هستند و مصرف روزانه‌ی آنها به افرادی که از رژیم‌های تغذیه‌ای ویژه استفاده می‌کنند، پیشنهاد نمی‌شود. پنیر سفید و پنیرهایی با بافت متراکم و سفت‌تر، چربی کمتری دارند اما از میزان کلسیم بالایی برخوردارند و نمک آنها قابل کنترل است. برخی از پنیرها با قرار گرفتن در آب شوری خود را از دست می‌دهند و برای سلامتی بدن مناسب‌ترند اما میزان چربی در پنیر، فقط با کاهش میزان مصرف قابل کنترل است.

پنیر سفید و فتا، میزان چربی مناسب و طعم خوبی دارند و میزان کالری مورد نیاز و طعمی که می‌خواهید را برای شما فراهم می‌کنند اما پنیرهای محلی مانند پنیر تبریز، با اینکه چربی به اندازه‌ای دارد، با داشتن نمک بیش از حد برای مصرف روزانه مناسب نیست. چون برای زمان طولانی، در آب نمک قرار می‌گیرد. بنابراین بهتر است برای مصرف پنیر روزانه از پنیر سفید معمولی استفاده شود که میزان چربی آن ۳۰ تا ۳۵ درصد است.

یک نکته دیگر در انتخاب پنیر مناسب با میزان چربی کافی، استفاده از پنیرهای پاستوریزه و کارخانه‌ای است چرا که پنیرهایی که با شیر غیر پاستوریزه تولید می‌شوند علاوه بر چربی کنترل نشده، احتمال ابتلا به بیماری‌هایی مانند تب مالت را هم افزایش می‌دهند. پس بهتر است محصولاتی را خریداری کنیم که اطلاعات غذایی آنها کامل باشد.

 چطور از روی رنگ پنیر متوجه میزان چربی آن می‌شویم؟ غالباً رنگ پنیرهایی که چربی مضاعفی دارند، متمایل به کرم است چون در تولید آنها میزان زیادی خامه و چربی‌های گیاهی استفاده شده است. در چند سال گذشته پنیرهایی در بازار دیده می‌شود که با استفاده از رنگ‌های خوراکی به رنگ‌های مختلفی تولید می‌شوند که مصرف روزانه‌ و مداوم این مدل پنیر هم اصلا پیشنهاد نمی‌شود چون علاوه بر مواد نگهدارنده، مصرف رنگ‌های خوراکی هم برای بدن سودی ندارد.

خوشمزگی پنیر و چربی پنیر

حالا می‌رسیم به این سوال که آیا میزان چربی در خوشمزه بودن پنیر اثر دارد؟

پنیرهای نسبتاً چرب، طعم بهتری دارند اما شما با انتخاب پنیرهای کم‌چرب و یا با میزان چربی مناسب و جایگزین کردن آنها در رژیم غذایی‌تان می‌توانید میزان چربی کمتری را وارد بدنتان کنید. امروزه پنیر و دیگر محصولات لبنی با تنوع بالایی برای انواع سلایق و ذائقه‌ها تولید می‌شوند و کارخانه‌ها پنیرهایی خوش‌طعم با میزان چربی لازم را در خط تولید خود جای داده‌اند. بررسی اطلاعات روی بسته‌بندی محصولات یکی از راه‌هایی است که شما را راهنمایی می‌کند تا پنیری با مشخصات مناسب و چربی و کالری کنترل شده، تهیه کنید که به رژیم غذایی شما لطمه‌ای وارد نکند.

پنیر فتای کم‌چرب یکی از خوش‌طعم‌ترین و مناسب‌ترین انواع پنیر است که در وعده‌های مختلف غذایی قابل استفاده است. این پنیر به اندازه کافی چربی و پروتئین مورد نیاز بدن را تامین می‌کند.

اگر تمایلی به تغییر مدل پنیر خود ندارید می‌توانید میزان استفاده‌ی خود را کاهش دهید. برای مثال اگر از ۱۰۰ گرم پنیر برای صبحانه استفاده می‌کنید آن را به ۵۰ گرم کاهش دهید و یا به جای سه ورق پنیر داخل ساندویچ‌تان، فقط یک ورق مصرف کنید. استفاده به اندازه از پنیرهایی مانند موزارلا، فتا و پارمزان در وعده‌های غذایی می‌تواند چربی مورد نیاز بدن را تامین کند و به رژیم غذایی صدمه‌ای نزند.

منابع:

https://www.yjc.ir/fa/news/4980797/همه-آنچه-باید-درباره-پنیر-بدانید

https://www.verywellhealth.com/which-cheeses-can-i-eat-on-a-cholesterol-lowering-diet-697777

https://www.thehealthy.com/nutrition/7-lighter-options-for-cheese-lovers/

مقاله قبلیسیر و خواص آن
مقاله بعدیگشنیز و خواص آن

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

بیشترین خوانده شده ها

رژیم غذایی برای کبد چرب | درمان خانگی کبد چرب

کبد چرب یکی از بیماری‌های رایج قرن 21 است. سبک زندگی و رژیم غذایی رایج ما، باعث ایجاد چربی بیش از حد...

رژیم افزایش وزن | چگونه وزن خود را با رژیم غذایی افزایش دهیم؟

تناسب اندام فقط محدود به لاغری نیست. شاید برخی افراد از ترس چاق‌شدن، به لاغری مفرط روی بیاورند. این در حالی است...

پوکی استخوان چیست و چطور به وجود می‌آید؟

پوکی استخوان یکی از بیماری‌هایی است که امروزه بسیاری با آن سر و کار دارند. در این مقاله قصد داریم تا شما...

طرز تهیه انواع بورانی با ماست

شاید شما نیز بورانی را فقط به ترکیب ماست و اسفناج بشناسید. این در حالی است که ترکیب انواع سبزیجات با ماست،...

کازئین چیست؟ | به‌صورت کامل با پروتئین کازئین آشنا شوید

پروتئین یکی از مهم‌ترین موادی است که بدن به آن نیاز دارد. در حقیقت پروتئین نقش حیاتی در بدن ایفا می‌کند. شما...