خانه سلامتی لبنیات پروبیوتیک چه تاثیری رو حساسیت فصلی می‌گذارند؟

لبنیات پروبیوتیک چه تاثیری رو حساسیت فصلی می‌گذارند؟

لبنیات پروبیوتیک یکی از انواع به نسبت جدید لبنیات به شمار می‌روند. این دسته از لبنیات، تنها محصولات خوراکی پروبیوتیک نیستند. می‌توان گفت این دسته از لبنیات یکی از بهترین خوراکی‌های موجود است. مصرف این دسته از لبنیات برای سلامت همه‌ی اعضای خانواده با هر رژیم غذایی مفید و حتی در برخی موارد لازم است.

پروبیوتیک‌ها نوعی باکتری مفید برای بدن ما خصوصا برای دستگاه گوارش هستند. این باکتری‌ها به سلامت روده کمک بزرگی می‌کنند چرا که رشد باکتری‌های خطرناک را کنترل می‌کنند؛ باکتری‌های بدی که باعث عفونت‌ها و التهاب روده می‌شوند. محققان این باکتری‌های خوب را میکروارگانیزم‌هایی توصیف کردند که برای میزبان خود یعنی بدن ما مزایای زیادی از نظر سلامتی دارند. اگر تعریف ساده‌تر بخواهید، پروبیوتیک‌ها تعادل بین باکتری‌های «خوب» و «بد» را برقرار می‌کنند و این باعث عملکرد بهتر بدن ما می‌شود. عواملی مثل استرس، مصرف دارو و رژیم غذایی می‌تواند تعادل طبیعی باکتری‌های روده را بر هم بزند.

در بسیاری از موارد پروبیوتیک‌های موجود در دستگاه گوارش انسان برای دریافت بهترین عملکرد کافی نیستند. لبنیات پروبیوتیک محصولات غنی‌ شده‌ای هستند که به رفع کمبود این باکتری‌ها در بدن کمک می‌کنند.

این دسته از لبنیات علاوه بر فواید زیادی که برای دستگاه گوارش دارند، برای کنترل حساسیت فصلی هم به کمک ما می‌آیند.

حساسیت فصلی یا تب یونجه چیست؟

حساسیت فصلی یکی از مشکلات شایع در آغاز تغییرات آب و هوایی به شمار می‌رود. پایان فصل سرد یا پایان فصل گرم سال برای بسیاری از افراد به معنی آغاز روزهای سخت کنار آمدن با حساسیت است.

این حساسیت ممکن است نشانه‌ها و عوارض ساده‌ای داشته باشد اما در مواردی ممکن است خطرناک هم باشد. حتی عوارض ساده‌ی حساسیت به فصل خاص هم در صورت کنترل نشدن می‌توانند مشکلات زیادی ایجاد کنند.

در دوره‌ی همه‌گیری کرونا و به دلیل شباهت علائم این بیماری با برخی علائم حساسیت فصلی توجه به این عارضه بیشتر شده است. بسیار مهم است که بتوانیم حساسیت پاییزی را از کرونا و از آنفولانزا تشخیص دهیم و برای کنترل آن برنامه‌ریزی داشته باشیم.

لبنیات پروبیوتیک چه کمکی به کنترل آلرژی می‌کنند؟

دانشمندان باور دارند که در دنیای استریل و مدرن امروزی، پروبیوتیک ها می‌توانند باعث افزایش نوعی آنتی بادی در بدن کودکان شوند که می‌تواند آن‌ها را از خطر بروز آلرژی در آینده حفاظت کند.

هم چنین مطالعات اخیر نشان داده است که تجویز پروبیوتیک‌ها در مادران باردار پیش از تولد نوزادان و ادامه تجویز پروبیوتیک به نوزادان باعث کاهش خطر ریسک ابتلا نوزادان به آلرژی شده است.

مصرف لبنیات غنی شده با پروبیوتیک به مادران باردار کمک می‌کند بدون نگرانی این باکتری‌های مفید را برای بدن خود جنینشان آماده کنند. البته مصرف این نوع لبنیات در هر مرحله از بارداری باید زیرنظر مستقیم پزشک و با مشورت او انجام شود.

کودکان مبتلا به آلرژی در حقیقت باکتری‌های متفاوتی نسبت به افراد سالم در دستگاه گوارش خود دارند. این تفاوت‌ها حتی قبل از شروع آلرژی وجود دارند. اما مصرف پروبیوتیک‌ها و افزایش جمعیت آن‌ها در دستگاه گوارش می‌تواند راه حلی برای بهبود بخشیدن به علائم آلرژی باشد.

برای انواع آلرژی به خصوص آلرژی‌های غذایی، پروبیوتیک‌ها می‌توانند اثرات مثبتی در بدن داشته باشند:

  • بهبود بخشی به عملکرد بافت موکوزی روده
  • جلوگیری از رشد باکتری‌های بیماری‌زا
  • محرک تولید ترکیبات تقویت‌کننده‌ی سیستم ایمنی در بدن
  • تاثیر مستقیم روی پاسخ دستگاه ایمنی به تهدیدهای مختلف

لبنیات پروبیوتیک به کنترل کدام آلرژی‌ها کمک می‌کنند؟

آلرژی به محرک‌های بیرونی یا خوراکی‌های به خصوص درمان مشخص و قطعی ندارد. مهم‌ترین راه کنترل این آلرژی‌ها هم دوری کردن از این محرک‌ها و مصرف نکردن این خوراکی‌ها به شمار می‌رود.

پروبیوتیک‌ها بیشتر در کنترل عوارض ناشی از آلرژی فصلی تاثیر جدی خواهند داشت. تاثیری این باکتری‌ها در کودکان بیشتر از افراد بزرگسال گزارش  شده است.

دوغ کفیرالبته مصرف لبنیات پروبیوتیک به خصوص دوغ کفیر در کنترل اثرات جانبی برخی از آلرژی‌های غذایی هم موثر است.

به افرادی که حساسیت فصلی دارند توصیه می‌شود در فصولی که آلرژن‌ها روی بدن آن‌ها تاثیر می‌گذارند به صورت مداوم و منظم دوغ کفیر یا ماست‌ پروبیوتیک مصرف کنند.

البته باید توجه داشته باشیم که ممکن است بعضی از این انواع لبنیات خود حاوی موادی باشند که فرد به آن‌ها آلرژی دارد.

چه مقدار لبنیات پروبیوتیک کافی خواهد بود؟

این مسئله برای هر شخص کاملا متفاوت است. میزان و نوع حساسیت و همچنین شرایط بدنی و محیطی فرد در میزان پروبیوتیک مورد نیاز بدن او تاثیر مستقیم دارد. فراموش نکنید که پروبیوتیک‌ها نقش درمانی ندارند. این باکتری‌ها به شما کمک خواهند کرد با عوارض ناشی از حساسیت فصلی مقابله کنید.

نباید این باکتری‌ها را به چشم دارو ببینیم. در نتیجه پیش و بیش از هرکاری برای درمان آلرژی فصلی خود به پزشک مراجعه کنید. تحت نظر پزشک و با مشورت او می‌توانید لبنیات پروبیوتیک را به عنوان مکملی طبیعی و بسیار مفید مصرف کنید.

در پایان یک بار دیگر شعار همیشگی و بسیار مهم خود را تکرار می‌کنیم: زیاده‌روی در هر خوراکی حتی خوراکی‌های مفید باعث به‌هم خوردن تعادل بدن شما می‌شود. در نتیجه برای کنترل آلرژی فصلی خود در خوردن لبنیات پروبیوتیک زیاده‌روی نکنید.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

بیشترین خوانده شده ها

رژیم غذایی برای کبد چرب | درمان خانگی کبد چرب

کبد چرب یکی از بیماری‌های رایج قرن 21 است. سبک زندگی و رژیم غذایی رایج ما، باعث ایجاد چربی بیش از حد...

رژیم افزایش وزن | چگونه وزن خود را با رژیم غذایی افزایش دهیم؟

تناسب اندام فقط محدود به لاغری نیست. شاید برخی افراد از ترس چاق‌شدن، به لاغری مفرط روی بیاورند. این در حالی است...

پوکی استخوان چیست و چطور به وجود می‌آید؟

پوکی استخوان یکی از بیماری‌هایی است که امروزه بسیاری با آن سر و کار دارند. در این مقاله قصد داریم تا شما...

طرز تهیه انواع بورانی با ماست

شاید شما نیز بورانی را فقط به ترکیب ماست و اسفناج بشناسید. این در حالی است که ترکیب انواع سبزیجات با ماست،...

کازئین چیست؟ | به‌صورت کامل با پروتئین کازئین آشنا شوید

پروتئین یکی از مهم‌ترین موادی است که بدن به آن نیاز دارد. در حقیقت پروتئین نقش حیاتی در بدن ایفا می‌کند. شما...