خانه سلامتی حساسیت پاییزی به چه دلایلی بروز می‌کند و چطور می‌توان با آن...

حساسیت پاییزی به چه دلایلی بروز می‌کند و چطور می‌توان با آن مقابله کرد؟

حساسیت پاییزی یکی از مشکلات همیشگی بسیاری از افراد در آغاز فصل سرما و پایان فصل گرما به شمار می‌رود. این حساسیت در بیشتر موارد فرد را دچار مشکل حادی نمی‌کند. مشکل اصلی اینجاست که علائم و مشکلاتی که حساسیت فصلی ایجاد می‌کند، شاید حاد نباشد اما طولانی مدت است و باعث بروز مشکلات ریز و درشت زیادی می‌شود.

در دوره‌ی همه‌گیری کرونا به دلیل شباهت‌های زیادی که علائم کرونا با علائم حساسیت دارد، توجه به این مشکل اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده است. بسیاری از افرادی که همه ساله با علائم و مشکلات حساسیت فصلی روبرو هستند، در آغاز فصل پاییز برای تشخیص علائم این بیماری دچار مشکل شده‌اند.

پیش از این درباره‌ی تفاوت‌های علائم سرماخوردگی، حساسیت فصلی و کرونا صحبت کردیم. نکته‌ی بسیار مهم اینجاست که حتی اگر حساسیت فصلی دارید هم بعد از بروز این علائم بهتر است به مراکز درمانی مراجعه کنید.

برخی از افراد ممکن است تا امسال توجه زیادی به علائم حساسیت خود نکرده باشند. این علائم به دلیل شباهت‌هایی که با سرماخوردگی‌های فصلی دارند ممکن است یک سرماخوردگی ساده در نظر گرفته شوند.

همین مسئله ممکن است این گروه از افراد را نگران کرده باشد. بروز این علائم ممکن است نشانه‌ی ابتلا به ویروس کرونا باشد. بهتر است برای رفع نگرانی، با حساسیت فصل سرما آشنایی بیشتری داشته باشیم.

حساسیت پاییزی چرا به وجود می‌آید؟

آلرژی یا حساسیت، واکنش افراطی سیستم ایمنی بدن به برخی از عوامل و محرک‌های محیطی است. گرده‌ی گیاهان، یکی از مسائلی است که باعث تحریک سیستم ایمنی اشخاص آلرژیک می‌شود که با تغییر فصل می‌تواند تشدید شود.

هر آلرژی با توجه به شکل ظاهری، علت و همین‌طور شدت بروز در شخص می‌تواند درمان متفاوتی نسبت به سایر آلرژی‌ها داشته باشد. اما در ابتدا باید ماده حساسیت‌زا شناسایی شود.

آلرژی یا حساسیت در اثر تماس با ماده‌های حساسیت‌زا (گرده‌های گل و گیاه، حیوانات، دارو) یا تغییر فصل با تولید پادتن در بدن افراد آلرژیک ظاهر می‌شود. اما زمانی این حساسیت تحریک می‌شود که ماده آلرژن یا همان ماده‌ی حساسیت‌زا به پادتن‌های موجود در سطح ماستوسیت‌ها متصل شده و هیستامین‌ها آزاد می‌شوند.

هیستامین نامی آشنا برای تمام افراد آلرژیک است زیرا به کرات داروی آنتی هیستامین را مصرف کرده‌اند. آزاد شدن هیستامین باعث بروز علائم و نشانه‌های حساسیت زایی مانند: آبریزش بینی، خارش چشم، خارش بدن، سرفه و عطسه می‌شود.

حساسیت پاییزی چه زمانی آغاز می‌شود؟

نمی‌توان برای این مشکل دوره‌ای که هر سال ایجاد می‌شود زمان دقیقی مشخص کرد. این مسئله به شرایط محیطی، میزان حساس بودن فرد و همچنین وضعیت آب و هوایی هر سال دارد.

به طور معمول افرادی که از این حساسیت رنج می‌برند در هفته‌ی اول مهر ماه اولین علائم را مشاهده می‌کنند. این علائم در بیشتر موارد به صورت ناگهانی ظهور می‌کنند. تا زمانی که هوا گرم است و مواد حساسیت‌زای کمی در هوا وجود دارد، اوضاع مناسب است. به محض وزش اولین باد پاییزی بسیاری از افراد دارای حساسیت پاییزی اولین علائم را مشاهده می‌کنند.

انواع آلرژی‌ها

آلرژی‌ها در سه شکل مختلف دیده می‌شوند:

آلرژی پوستی

هر گونه تغییر پوستی در مواجه با ماده‌های محرک باعث بروز آلرژی‌های پوستی می‌شود. شایع‌ترین حساسیت‌های پوستی را می‌توان آلرژی‌های به وجود آمده در اثر تماس با گرده‌ی گیاهان، حساسیت به الیاف لباس‌ها، غذاها، تماس با زیورآلاتی از جنس نیکل مانند بند ساعت و … دانست.

آلرژی تنفسی

آلرژی تنفسی می‌تواند در اثر عواملی مانند استفاده از پتو، ملحفه، برخی از اسباب و اثاثیه منزل مانند مبل‌های قدیمی، قالیچه‌ها و غیره بروز کند.

حساسیت پاییزی معمولا از نوع این نوع آلرژی است. افراد مبتلا به این نوع حساسیت در تنفس با مشکل مواجه می‌شوند و مرتب عطسه می‌کنند.

آلرژی غذایی

آلرژی غذایی زمانی رخ می‌دهد که بدن شخص به مصرف خوراکی یا ماده غذایی مخصوصی واکنش نشان دهد. این ماده‌ی خوراکی ممکن است دارو یا غذا باشد. این نوع آلرژی را می‌توان یکی از خطرناک‌ترین انواع آلرژی دانست.

بسیاری از آلرژی‌های تهاجمی که باعث بسته شدن منافظ تنفسی می‌شوند، در اثر خوردن خوراکی‌ها یا داروهای حساسیت‌زا ایجاد می‌شوند.

چطور با حساسیت پاییزی مقابله کنیم؟

هنوز درمان قطعی برای این عارضه کشف نشده است. برخی داروها و خوراکی‌ها علائم ناشی از این حساسیت را تا حد چشم‌گیری کاهش می‌دهند. البته که اجازه نداریم این داروها را خودسر مصرف کنیم و حتما باید با پزشک مشورت کنیم.

متخصصان می‌گویند انجام کارهای زیر به کنترل علائم ناشی از حساسیت پاییزی کمک زیادی می‌کند:

  • مایعات زیاد بنوشید.
  • از استعمال دخانیات پرهیز کنید.
  • بهداشت شخصی خود را کاملا رعایت کنید.
  • از محافظ‌های فیزیکی مانند عینک و ماسک استفاده کنید.
  • کم‌تر در فضای باز حضور داشته باشید.
  • به صورت مرتب ورزش کنید.

مصرف داروهایی مانند آنتی هیستامین‌ها می‌تواند با عوارض دیگری همراه باشند که افراد آلرژیک را در مصرف آن دچار تردید کنند. از عوارض داروهای آنتی هیستامین می‌توان به مواردی مانند حالت‌های عصبی، خستگی، بی‌حوصلگی، خواب آلودگی، اضطراب و سرگیجه اشاره کرد.  به همین دلیل است که متخصصان مصرف این داروها را به افرادی که هرسال دچار حساسیت پاییزی می‌شوند توصیه نمی‌کنند.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

بیشترین خوانده شده ها

رژیم غذایی برای کبد چرب | درمان خانگی کبد چرب

کبد چرب یکی از بیماری‌های رایج قرن 21 است. سبک زندگی و رژیم غذایی رایج ما، باعث ایجاد چربی بیش از حد...

رژیم افزایش وزن | چگونه وزن خود را با رژیم غذایی افزایش دهیم؟

تناسب اندام فقط محدود به لاغری نیست. شاید برخی افراد از ترس چاق‌شدن، به لاغری مفرط روی بیاورند. این در حالی است...

پوکی استخوان چیست و چطور به وجود می‌آید؟

پوکی استخوان یکی از بیماری‌هایی است که امروزه بسیاری با آن سر و کار دارند. در این مقاله قصد داریم تا شما...

طرز تهیه انواع بورانی با ماست

شاید شما نیز بورانی را فقط به ترکیب ماست و اسفناج بشناسید. این در حالی است که ترکیب انواع سبزیجات با ماست،...

کازئین چیست؟ | به‌صورت کامل با پروتئین کازئین آشنا شوید

پروتئین یکی از مهم‌ترین موادی است که بدن به آن نیاز دارد. در حقیقت پروتئین نقش حیاتی در بدن ایفا می‌کند. شما...