خانه سلامتی رابطه ویتامین دی و کلسیم چیست؟

رابطه ویتامین دی و کلسیم چیست؟

ویتامین دی و کلسیم دو ماده بسیار مهم و حیاتی برای بدن هستند. هر دوی این مواد بر سلامت پوست، مو و استخوان تأثیرگذار هستند. به همین خاطر بسیاری از افراد به اشتباه ویتامین دی و کلسیم را یکسان می‌دانند. این در حالی است که کلسیم و ویتامین دی، هر کدام مواد جداگانه هستند. در این مقاله با ما همراه باشید تا رابطه ویتامین دی و کلسیم را بهتر درک کنید.

رابطه ویتامین دی و کلسیم چیست

کلسیم چیست؟

کلسیم نوعی ماده معدنی است. اگر نگاهی به جدول مندلیف بیاندازید، خواهید دید که کلسیم با علامت (CA) وجود دارد. بدن ما برای ساخت استخوان، به کلسیم بسیاری نیاز دارد. در صورتی که میزان کلسیم بدن ما کاهش پیدا کند، استخوان‌های ما دچار مشکل می‌شوند. به همین خاطر باید همواره کلسیم بدن در سطح مناسبی باشد. خب مسئله اینجاست که کلسیم در بدن تولید نمی‌شود. البته این مسئله کاملاً طبیعی هست. بدن ما قادر به تولید مواد معدنی نیست.

کلسیم برای سلامت استخوان، پوست، مو و ناخن بسیار مهم است. بد نیست بدانید بیش از 99 درصد کلسیم بدن، برای سلامت استخوان صرف می‌شود. البته همه روزه مقداری از کلسیم از طریق ادرار یا تعریق دفع می‌شود. به همین خاطر کلسیم بدن مدام باید جایگزین شود. کلسیم به مقدار بسیار کم در مواد غذایی مختلف وجود دارد؛ اما مهم‌ترین منبع ویتامین دی، لبنیات است. به همین خاطر حتماً باید در طول روز مقدار کافی لبنیات مصرف کنید.

ویتامین دی چیست؟

ویتامین دی یکی از چندین ویتامین ضروری برای بدن است. این ویتامین در چربی حل می‌شود و تأثیرات بسیاری بر عملکرد بدن دارد. متأسفانه بسیاری نقش ویتامین دی را در سلامت بدن نادیده می‌گیرند. همه ما ویتامین‌هایی همانند سی یا بی را می‌شناسیم؛ اما شناخت کافی درباره ویتامین دی نداریم. این ویتامین به سلامت بخش‌های مختلف بدن کمک می‌کند؛ اما مسئله اینجاست که به‌غیر از ماهی سالمون، در هیچ ماده غذایی دیگر این ویتامین وجود ندارد. شاید به همین خاطر است که بدن ما خودش را طوری تطبیق داده که با نور خورشید بتواند ویتامین دی تولید کند. البته باید در نظر داشته باشید که میزان تولید شده ویتامین دی توسط نور خورشید، برای عملکرد بدن کافی نیست.

رابطه ویتامین دی و کلسیم چیست

رابطه ویتامین دی و کلسیم چیست؟

خب تا به اینجای کار درباره ویتامین دی و کلسیم به‌صورت جداگانه صحبت کردیم؛ اما واقعاً رابطه ویتامین دی و کلسیم چیست؟ در حقیقت باید بدانید که جذب مواد معدنی در بدن نیز یک چالش بزرگ است. برخی مواد با یکدیگر رقابت جذب دارند. به‌عنوان مثال پتاسیم با کلسیم در رقابت است. این یعنی در صورت وجود پتاسیم، کلسیم جذب نمی‌شود. به همین خاطر است که می‌گویند مصرف نوشابه، باعث پوکی استخوان می‌شود. نوشابه سرشار از پتاسیم است و جذب کلسیم بدن را مختلف می‌کند.

اما بر خلاف پتاسیم، ویتامین دی باعث بهبود جذب کلسیم می‌شود. زمانی که کلسیم از بدن دفع شود، به کلیه فشار وارد می‌کند. از طرف دیگر در صورت مصرف‌نشدن کلسیم در بدن، مقداری از آن در عروق ته‌نشین خواهد شد. به همین خاطر مصرف کلسیم به تنهایی و بدون همراهی ویتامین دی، می‌تواند خطرناک نیز باشد. پس اگر قصد دارید تا بدن سالم و استخوان‌های محکم داشته باشید، حتماً باید کلسیم را به همراه ویتامین دی مصرف کنید.

رابطه ویتامین دی و کلسیم چیست

مصرف شیر غنی شده

شیر غنی شده یکی از انواع جدید شیر محسوب می‌شود. چند سالی است که کارخانه‌های تولید لبنیات، برخی مواد مفید را به مواد غذایی مختلف اضافه می‌کند. شیر یک غذای کامل است. حال چه بهتر که کمی ماده مغذی را به آن اضافه کنیم تا یک پکیج کامل برای سلامت بدن باشد. در حال حاضر بسیاری از کارخانه‌های تولیدکننده لبنیات، اقدام به تولید شیرهای غنی شده با ویتامین دی کرده‌اند. اگر به بسته‌بندی این نوع شیر نگاه کنید، قطعاً عبارت «غنی شده با ویتامین D3» را مشاهده خواهید کرد.

با مصرف این شیر یک تیر و دو نشان می‌زنید. یعنی در لحظه هم کلسیم مصرف می‌کنید و هم با ویتامین دی، به جذب آن کمک می‌کنید. به همین خاطر می‌توان نتیجه گرفت که مصرف شیر غنی شده بهترین گزینه برای سلامت استخوان است. کودکان و افراد کهنسال، بیش از دیگران در معرض مشکلات و بیماری‌های استخوانی هستند. به همین خاطر اکیداً توصیه می‌شود که این عزیزان حتماً از شیرهای غنی شده استفاده کنند. البته به‌غیر از شیر، برخی مواد غذایی دیگر نیز با ویتامین دی غنی می‌شوند.

خب دوستان و همراهان عزیز، نظر شما درباره مصرف مواد غذایی غنی شده چیست؟ آیا تا کنون درباره رابطه ویتامین دی و کلسیم می‌دانستید؟ نظرات خود را با ما و سایر همراهان به اشتراک بگذارید. فراموش نکنید که بی‌صبرانه منتظر دیدن نظرات شما عزیزان همراه هستیم.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

بیشترین خوانده شده ها

رژیم غذایی برای کبد چرب | درمان خانگی کبد چرب

کبد چرب یکی از بیماری‌های رایج قرن 21 است. سبک زندگی و رژیم غذایی رایج ما، باعث ایجاد چربی بیش از حد...

رژیم افزایش وزن | چگونه وزن خود را با رژیم غذایی افزایش دهیم؟

تناسب اندام فقط محدود به لاغری نیست. شاید برخی افراد از ترس چاق‌شدن، به لاغری مفرط روی بیاورند. این در حالی است...

پوکی استخوان چیست و چطور به وجود می‌آید؟

پوکی استخوان یکی از بیماری‌هایی است که امروزه بسیاری با آن سر و کار دارند. در این مقاله قصد داریم تا شما...

طرز تهیه انواع بورانی با ماست

شاید شما نیز بورانی را فقط به ترکیب ماست و اسفناج بشناسید. این در حالی است که ترکیب انواع سبزیجات با ماست،...

کازئین چیست؟ | به‌صورت کامل با پروتئین کازئین آشنا شوید

پروتئین یکی از مهم‌ترین موادی است که بدن به آن نیاز دارد. در حقیقت پروتئین نقش حیاتی در بدن ایفا می‌کند. شما...