خانه سلامتی مصرف پنیر در دوره‌ی بارداری؛ دستورالعمل‌ها و نکات مهم

مصرف پنیر در دوره‌ی بارداری؛ دستورالعمل‌ها و نکات مهم

مصرف پنیر و در کل لبنیات در دوره‌ی بارداری بسیار حیاتی و مهم است. لبنیات و به خصوص پنیر نقش بسیار مهمی در تامین مواد مورد نیاز بدن مادر و جنین دارند.

توجه به رژیم غذایی و برنامه‌های مرتبط با ورزش در دوره‌ی بارداری اهمیت بسیار بالایی دارد. مادر باید در طول دوران بارداری با نظر و مشورت پزشک روی رژیم غذایی خود نظارت ویژه‌ای داشته باشد. مقدار و نوع خوراکی که مادر مصرف می‌کند روی او و جنین تاثیر جدی و دائمی دارد بنابراین باید به آن بسیار توجه کرد.

پنیر یکی از مهم‌ترین منابع تامین بسیاری مواد مورد نیاز بدن برای مادران باردار است. این نکته ممکن است باعث زیاده‌روی در مصرف این خوراکی شود. متخصصان تغذیه بایدها و نباید‌هایی برای صرف پنیر در دوره‌ی بارداری مطرح می‌کنند. همه‌ی پنیرها برای مادران باردار مفید نیستند. حتی ممکن است برخی از انواع پنیر برای مادران در دوره‌های خاص بارداری یا در شرایط به خصوص مضر هم باشند. همچنین مقدار مصرف پنیر باید کنترل شده باشد.

چرا بیشتر مادران باردار به مصرف پنیر علاقه دارند؟

متخصصان تغذیه‌ی هنوز دلیلی برای این مسئله پیدا نکرده‌اند. می‌دانیم که ولع مصرف لبنیات و به خصوص پنیر در مادران در سراسر دنیا یک امر شایع است. ممکن است بعضی از مادران به شوری پنیر علاقه داشته باشند و برخی نه اما ولع خوردن پنیر یک مسئله‌ی طبیعی به شمار می‌رود.

تا امروز نشانه‌ای برای مضر بودن این ولع دیده نشده است. البته که مصرف هم خوراکی بیش از اندازه در دوره‌ی بارداری ممکن است خطرناک باشد اما نظارت پزشک متخصص می‌تواند خیال مادر را بابت مصرف پنیر راحت کند.

به نظر می‌رسد نیاز بدن مادر به مقدار بیشتر از کلسیوم و پروتئین نسبت به شرایط عادی دلیل اصلی تمایل به خوردن پنیر باشد. این مسئله نشان از فعالیت سالم و مناسب رحم مادر و وضعیت خوب جنین است. به یاد داشته باشید که هرگز نباید نیازهای بدن مادر را سرکوب کنید یا نادیده بگیرید. در صورتی که مادر نسبت به مصرف پنیر احساس نیاز می‌کند، باید این نیاز برطرف شود. البته که همواره خوراک مادر را تحت کنترل داشته باشید و با پزشک متخصص مشورت کنید.

مصرف پنیر در دوره‌ی بارداری مضر نیست؟

پنیر منبع مهمی از پروتئین و کلسیم برای زنان باردار است اما برخی از انواع پنیر اصلا سالم نیستند. معمولا توصیه می‌شود پنیرهای قالبی نرم و پنیرهایی که در آن‌ها سبزی استفاده شده است به‌هیچ عنوان مصرف نشود چرا که این پنیرها اجازه رشد باکتری‌هایی مانند لیستریا را فراهم می‌کنند. اگر بدن شما به لیستریا آلوده شود ممکن است به بیماری لیستریوس دچار شوید که با وجود آنکه بیماری شایعی نیست میتواند مشکلات بهداشتی جدی برای کودک شما ایجاد کند.

پنیرهای نرم حتی بعد از پاستوریزه شدن هم سالم نیستند چون رطوبت بیشتری نسبت به پنیرهای دیگر دارند. اگر می‌خواهید از این نوه پنیر استفاده کنید بهتر است آن را برای چند دقیقه بپزید. تمام پنیرهای سفت برای خوردن مناسب هستند حتی اگر با شیر پاستوریزه نشده تهیه شده باشد چون تنها مقدار بسیار کمی باکتری لیستریا در این نوع پنیر وجود دارد بنابراین خطری در دوران بارداری ایجاد نمی‌کنند. اما برخی کارشناسان می‌گویند بهتر است احتیاط کنید و تنها پنیرهای بسته بندی و پاستوریزه شده را مصرف کنید.

چه پنیرهایی برای مادر مفید است؟

پنیری که از شیر پاستوریزه تهیه می‌شود، معمولا در درجه حرارت بسیار بالايي پخته خواهد شد. از این رو، زنان حامله در طی دوران بارداری خود می‌توانند برخی از پنیرها را بدون داشتن هیچ گونه نگرانی در مورد ابتلا به انواع عفونت‌های باکتریایی مصرف کنند. برخي از این پنیرها عبارتند از:

پنیر چدار:

پنیر چدار پنیری سخت و طبیعی بوده و از شیر گاو تهیه می‌شود یادتان باشد كه بافت این نوع پنیر در صورتی که تازه باشد، کاملا صاف و یکنواخت خواهد بود. همچنین، پنیر چدار مرغوب پنیری است که دارای بافت تردي بوده و مدت طولانی را برای رسیدن در سردخانه مانده باشد.

پنیر اعدام:

نام پنیر اعدام از نام شهری در كشور هلند گرفته شده است. اين ماده غذايي پنیری نیمه سخت بوده و نسبت به پنیرهای دیگر، چربی کمتری دارد. همچنين، این پنیر زمانی که تازه تهیه شده باشد، دارای طعم شوری بوده و کاملا هم بی‌بو است. اما هنگامی که مدتی را برای رسیدن پشت سر بگذارد، عطر و طعم خاصی پیدا کرده و بسیار خوش‌طعم خواهد بود.

 

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

بیشترین خوانده شده ها

رژیم غذایی برای کبد چرب | درمان خانگی کبد چرب

کبد چرب یکی از بیماری‌های رایج قرن 21 است. سبک زندگی و رژیم غذایی رایج ما، باعث ایجاد چربی بیش از حد...

رژیم افزایش وزن | چگونه وزن خود را با رژیم غذایی افزایش دهیم؟

تناسب اندام فقط محدود به لاغری نیست. شاید برخی افراد از ترس چاق‌شدن، به لاغری مفرط روی بیاورند. این در حالی است...

پوکی استخوان چیست و چطور به وجود می‌آید؟

پوکی استخوان یکی از بیماری‌هایی است که امروزه بسیاری با آن سر و کار دارند. در این مقاله قصد داریم تا شما...

طرز تهیه انواع بورانی با ماست

شاید شما نیز بورانی را فقط به ترکیب ماست و اسفناج بشناسید. این در حالی است که ترکیب انواع سبزیجات با ماست،...

کازئین چیست؟ | به‌صورت کامل با پروتئین کازئین آشنا شوید

پروتئین یکی از مهم‌ترین موادی است که بدن به آن نیاز دارد. در حقیقت پروتئین نقش حیاتی در بدن ایفا می‌کند. شما...