خانه سلامتی معنا و مفهوم نشانگرهای تغذیه‌ای

معنا و مفهوم نشانگرهای تغذیه‌ای

در خصوص معنا و مفهوم نشانگر‌های تغذیه‌ای (چراغ راهنما تغذیه‌ای) اطلاعات مرتبط با محصول مصرفی به سهولت در اختیار مصرف کننده قرار می‌گیرد. بر چسب‌های رنگی امکان انتخاب آگاهانه ماده غذایی را با توجه به محدودیت های احتمالی در انتخاب، در اختیار مصرف کنندگان قرار می دهد، هدف اصلی از اجرای این طرح اصلاح الگوی مصرف در جامعه و ارتقا سطح سلامت جامعه است. اطلاعاتی در خصوص میزان انرژی محصول که بر اساس کیلو کالری در هر سهم ماده غذایی یا در ۱۰۰گرم/ میلی‌لیتر مواد غذایی که سهم برای آنها تعریف نشده است. و نیز اطلاعات مرتبط با میزان نمک (کلرید سدیم)، چربی کل، اسیدهای چرب ترانس، قند (کل قندهای منو و دی‌ساکارید آزاد به غیر از پلی‌اول‌ها) بر حسب گرم در هر سهم مواد غذایی یا ۱۰۰ گرم / میلی لیتر مواد غذایی که سهم برای آن‌ها تعریف نشده است.

از طریق جدول نشانگر‌های رنگی مصرف کننده میزان مصرف قند، نمک، چربی و اسید های چرب ترانسی که از طریق مصرف فرآورده‌های غذایی دریافت می‌شود، می‌توان بررسی کرده و از این طریق رژیم غذایی روزانه را تنظیم نمود. در نتیجه اندازه سهم به صورت قابل تشخیص و درک برای مصرف کننده باید در نظر گرفته شود. مقداری از ماده غذایی که عموماً در هر وعده توسط فرد مصرف می‌شود را سهم می‌گویند.

معنا و مفهوم نشانگر تغذیه‌ای

مفهوم رنگ‌های نشانگر تغذیه‌ای

مفهوم رنگ قرمز:

رنگ قرمز بر روی هر یک از اجزا در جدول چراغ راهنما نشان دهنده وجود آن جز در مقادیر بالا در ماده غذایی می‌باشد. به عنوان مثال چنانچه مقدار نمک در چراغ راهنما دارای رنگ قرمز باشد مفهوم این است که آن ماده غذایی حاوی مقدار زیادی نمک می باشد و ممکن است این ماده غذایی برای فرد دارای فشار خون بالا مناسب نباشد.

مفهوم رنگ زرد:

رنگ زرد بر روی هر یک از اجزا در جدول چراغ راهنما نشان دهنده وجود آن جز در مقادیر متوسط در ماده غذایی می‌باشد. برای مثال چنانچه مقدار اسیدهای چرب ترانس در چراغ راهنما دارای رنگ زرد باشد مفهوم این است که آن ماده غذایی حاوی مقدار متوسطی اسیدهای چرب ترانس می باشد و به این ترتیب مصرف کننده در انتخاب و میزان مصرف آن محصول غذایی راهنمایی می‌شود.

مفهوم رنگ سبز:

رنگ سبز بر روی هر یک از اجزا در جدول چراغ راهنما نشان دهنده وجود آن جز در مقادیر مناسب سلامتی در ماده غذایی می‌باشد. برای مثال چنانچه مقدار قند در چراغ راهنما دارای رنگ سبز باشد مفهوم این است که آن ماده غذایی حاوی مقدار کمی قند بوده و آن محصول برای کسانی که تمایل به مصرف قند بالا در رژیم غذایی خود را ندارند مناسب می‌باشد.

هدف از این برچسب گذاری:

  1.  ارتقاء اطلاعات و کمک به انتخاب مواد غذایی برای مصرف کننده
  2.  تقویت نظارت مردم بر مواد غذائی
  3.  کنترل و کاهش نامحسوس تبلیغات مواد غذائی مضر
  4.  ارتقای سلامتی مردم و کاهش بیماری های مرتبط با غذا (بویژه بیماری های غیر واگیر)
  5.  انتخاب آسان محصول در سطح عرضه محصولات متنوع

در خصوص غذای سالم علاوه بر ایمنی باید به سلامت غذا نیز توجه شود و خطر اصلی در حوزه سلامت غذا، بالا بودن میزان مصرف نمک، قند و چربی در مواد غذایی است که سلامت جامعه را به شدت تهدید می کند. غذای سالم را یکی از بهترین و موثرترین راه های کاهش آمار دیابت، فشار خون، چاقی و … در کشور می‌باشد. امروزه بیشتر مرگ و میر انسان‌ها ناشی از بیماری‌های غیر واگیر است که تغذیه غلط و نامناسب نقش مهمی در بروز آن دارد.

با توجه به تنوع مواد غذایی و آشامیدنی، برچسب نشانگر رنگی این امکان را به مصرف کننده می‌دهد تا ماده غذایی مناسب و کم خطرتری را انتخاب کند.

نشان ایمنی و سلامت

این نشان برروی برچسب محصولاتی درج می‌شود که علاوه بر سالم و ایمن بودن دارای یک یا چند خاصیت تغذیه‌ای مناسب وسلامت بخش مثل غنی شدن با املاح و ویتامین‌ها ، کم بودن میزان چربی ونمک و نداشتن افزودنی‌های مصنوعی و شیمیایی و….. باشند.

ادعاهای سلامتی بخش

هرگونه ادعا مبنی بر پیشگیری، تسکین، معالجه و یا درمان یک بیماری، اختلال و یا حالت فیزیولوژیکی برای محصولات غذایی ممنوع است بجز در موارد زیر:

  •  ادعاهای سلامتی بخش محصولات پروبیوتیک
    تمامی محصولات هراز در این دسته قرار می‌گیرند.
  •  ادعاهای تغذیه‌ای مربوط به آرد سمولینا

اظهارات اخطاری  پیرامون نشان ایمنی و سلامت شامل موارد ذیل می باشد:

  •   درخصوص غذاهای حساس و فاسد شدنی: نگهداری در یخچال، ذکرشرایط انجماد
  •    درخصوص نوشابه های ورزشی و انرژی زا: هشدار وجود کافئین و جینسینگ
  •   درخصوص محصولات حاوی شیرین کننده های مصنوعی مانند آسپارتام (هشدار درمورد بیماران فنیل کتونوری)

در ادامه معاونت غذا و دارو به تعریف برچسب گذاری غذا پرداخته است. برچسب گذاری غذا اصلی‌ترین وسیله تبادل اطلاعات مابین تولید کننده و فروشنده غذا از طرفی و با خریدار و مصرف کننده از سوی دیگر است. برای انتخاب صحیح در هنگام خرید، مصرف کننده به اطلاعات شفاف، دقیق و درست در مورد غذا نیاز دارد.

منبع:

دانشگاه علوم پزشکی ایران، معاونت غذا و دارو

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

بیشترین خوانده شده ها

رژیم غذایی برای کبد چرب | درمان خانگی کبد چرب

کبد چرب یکی از بیماری‌های رایج قرن 21 است. سبک زندگی و رژیم غذایی رایج ما، باعث ایجاد چربی بیش از حد...

رژیم افزایش وزن | چگونه وزن خود را با رژیم غذایی افزایش دهیم؟

تناسب اندام فقط محدود به لاغری نیست. شاید برخی افراد از ترس چاق‌شدن، به لاغری مفرط روی بیاورند. این در حالی است...

پوکی استخوان چیست و چطور به وجود می‌آید؟

پوکی استخوان یکی از بیماری‌هایی است که امروزه بسیاری با آن سر و کار دارند. در این مقاله قصد داریم تا شما...

طرز تهیه انواع بورانی با ماست

شاید شما نیز بورانی را فقط به ترکیب ماست و اسفناج بشناسید. این در حالی است که ترکیب انواع سبزیجات با ماست،...

کازئین چیست؟ | به‌صورت کامل با پروتئین کازئین آشنا شوید

پروتئین یکی از مهم‌ترین موادی است که بدن به آن نیاز دارد. در حقیقت پروتئین نقش حیاتی در بدن ایفا می‌کند. شما...