خانه سلامتی لبنیات در ماه مبارک رمضان

لبنیات در ماه مبارک رمضان

به گفته سرکار خانم دکتر فتانه آبادیان، مدیر واحد تحقیقات شرکت هراز:

روزه به همراه سایر مصادیق و تکالیف فرهنگ الهی، به قول مولانا زمانی درست و صدیق است که انسان به خدا وصل باشد و تقوایی از سر اخلاص داشته، خود را در محضر خدا بداند و ببیند.

با توجه به شیوع کرونا و مصادف شدن با ماه رمضان، شاید شرایطی متفاوت نسبت به سال‌های گذشته ایجاد شده باشد.

در شرایط کنونی طبعا نیاز به سلامت جسمی و سلامت و اعتلای روحی و معنوی هر دو برای انسان از الزامات است؛ لذا در صورت صحت جسمی و نداشتن بیماری‌های زمینه‌ای با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی افرادی که توان روزه گرفتن را داشته باشند، حتی در مواردی میتواند فواید پزشکی و سلامتی جسمی را برای فرد در پی داشته باشد.

کرونا و روزه‌داری

در بیماری کرونا دو بحث جلوگیری از کمبود آب بدن و خشکی و بحث تقویت سیستم ایمنی بدن اساسی ترین مواردیست که باید در فرد رعایت شود.

بنابراین با داشتن یک الگوی تغذیه ای سالم میتوان سلامتی و تندرستی بیشتری را تضمین نمود.

اهمیت شیر و لبنیات در کرونا و روزه‌داری

به دلیل اهمیت زیاد و ارزش غذایی شیر(پیامبر اکرم: سید الاشربه اللبن یعنی شیر سید و سرور آشامیدنی هاست) مصرف شیر و فرآورده‌های لبنی به دلیل داشتن ترکیبات مغذی مثل پروتئین، املاح، ویتامین‌ها و آنزیم‌ها و …. از ضروریات مصرف برای روزه‌داران در شرایط ایجاد شده توسط بیماری کرونا است.

لازم به ذکر است که در افرادی که میل به شیر خوردن ندارند و یا عدم تحمل لاکتوز دارند حتما از سایر فرآورده‌های لبنی استفاده نموده و شیر را در تهیه سوپ، فرنی و … به مقدار زیاد استفاده نمایند.

کرونا و لزوم تغییر عادات غذایی در طی زمان روزه‌داری

در بحث کرونا و عادات رفتاری و تغذیه‌ای داشتن تعادل در سوخت و ساز بدن (اکسیداسیون) و حفظ رطوبت و آب بدن تقویت سیستم ایمنی از اهمیت قابل توجهی برخوردار است.

لذا روزه داران عزیز مصرف انواع فرآورده‌های لبنی ترجیحا پروبیوتیک اعم از نوشیدنی‌های لبنی، انواع ماست‌ها و پنیرهای پروبیوتیک و غنی شده با ویتامین D  در ماه رمضان امسال از الویت بالایی برخوردار است.

توصیه اکید این است که حتما از مصرف غذاهای شیرین و پر چرب در این ایام بپرهیزید و موارد زیر را رعایت نمایید :

  • بهترین تغذیه برای شروع افطار غذاهای حاوی مایعات ولرم، آب و به ویژه شیرکم چرب غنی شده با ویتامین D  همراه با خرما و مویز و … می‌باشد.
  • استفاده از دسرهای لبنی پروتئینی در مرحله بعد که علاوه بر نیازهای تغذیه ای، میزان قند مفید و لازم را تامین می‌کنند. مانند: فرنی، شیربرنج و شله‌زرد که غذاهای سهل الهضم و ارزشمند هستند، قرار گیرند.
  • مصرف نان و پنیر (ترجیحا پنیرهای پروبیوتیک) به همراه گردو مغزها
  • در صورت امکان در ماه رمضان امسال در فاصله افطار تا سحر حتما دو لیوان شیر شیرکم چرب غنی شده با ویتامین D را مصرف کنند.
  • نوشیدن آب کافی یا دوغ‌های کم نمک پروبیوتیک مثل دوغ کفیر و سایر نوشیدنی‌های لبنی حداقل در میزان ۸ تا ۱۰ لیوان در مجموع از افطار تا سحر جهت حفظ آب بدن الزامیست.
  • در وعده سحری ضمن استفاده از غذاهای مثل نان سبوس‌دار همراه با فیبر (میوه و سبزی) و حبوبات (درحد تحمل معده) از پروتئین به همراه غذاهای ذکر شده مثل انواع لبنیات پروبیوتیک (جهت تقویت سیستم ایمنی بدن) که شامل انواع ماست‌های ساده، طعم‌دار هراز که همگی پروبیوتیک می‌باشند و انواع دوغ (ترجیحا کفیر) توصیه می‌شود.

هراز و ماه مبارک رمضان

همانطوری که می‌دانید شرکت فرآورده‌های لبنی هراز در راستای ارتقا سلامت غذایی جامعه و احترام به سنت‌ها، همچنین مشکلات تهیه و فرآوری محصولات خانگی ویژه ماه رمضان، سال‌هاست که به عنوان اولین تولید کننده این محصولات شامل : فرنی، شیربرنج و شله‌زرد می‌باشد که با کیفیتی بی‌نظیر و بسیار خوشمزه با استقبال و تقاضای بسیار زیادی روبرو بوده و می‌باشد. بطوریکه در این سال‌ها توانسته در سفره و دل مردم به خوبی جای گیرد.

شرکت هراز یک محصول لبنی ویژه مخصوص مقابله با کرونا در ایام ماه رمضان پبشنهاد می‌کند که این محصول علاوه بر داشتن کلیه مواد غذایی لازم برای حفظ سلامت و مقابله با ویروس کرونا، ترکیبی عالی از سبزیجات، غلات، حبوبات و … به همراه پروتئین ماست با چربی بسیار کم و در عین حال پروبیوتیک می‌باشد و آن سالاد ماست هراز است. توصیه مهم ما مصرف الزامی این محصول چه برای افراد روزه دار و غیر آن می‌باشد.

در پایان روزه یک فرمان زیبای خداست که اگر این فریضه با روش‌های تغذیه‌ای و بهداشتی مناسب انجام شود نه تنها می‌توان بدن را در برابر ویروس کرونا مقاوم‌تر نمود بلکه با تامین بیشتر سلامتی، انسان را به بهره‌گیری فراتری از تبعات روحی آن نیز رساند.

همانطور که می‌دانیم در این فریضه، وجه مهم عاشقی و شیدایی، نگرش نیکوکارانه و انسان دوستانه به سایرین و کمک در رفع حوائج مردم و بخشندگی است.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

بیشترین خوانده شده ها

رژیم غذایی برای کبد چرب | درمان خانگی کبد چرب

کبد چرب یکی از بیماری‌های رایج قرن 21 است. سبک زندگی و رژیم غذایی رایج ما، باعث ایجاد چربی بیش از حد...

رژیم افزایش وزن | چگونه وزن خود را با رژیم غذایی افزایش دهیم؟

تناسب اندام فقط محدود به لاغری نیست. شاید برخی افراد از ترس چاق‌شدن، به لاغری مفرط روی بیاورند. این در حالی است...

پوکی استخوان چیست و چطور به وجود می‌آید؟

پوکی استخوان یکی از بیماری‌هایی است که امروزه بسیاری با آن سر و کار دارند. در این مقاله قصد داریم تا شما...

طرز تهیه انواع بورانی با ماست

شاید شما نیز بورانی را فقط به ترکیب ماست و اسفناج بشناسید. این در حالی است که ترکیب انواع سبزیجات با ماست،...

کازئین چیست؟ | به‌صورت کامل با پروتئین کازئین آشنا شوید

پروتئین یکی از مهم‌ترین موادی است که بدن به آن نیاز دارد. در حقیقت پروتئین نقش حیاتی در بدن ایفا می‌کند. شما...