خانه گیاهان دارویی فلفل سیاه و خواص آن

فلفل سیاه و خواص آن

فلفل سیاه در واقع گیاهی بومی آسیا به خصوص کشور هند است ولی کشت آن به کشورهایی چون ویتنام، اندونزی، برزیل و چین هم منتقل شده و هر کدام از این مناطق سهم تولید عمده‌ای در صادرات انواع فلفل  به ویژه فلفل سیاه دارند. این گیاه که به نوعی ادویه محسوب می‌شود در طی سال‌ها در دو بخش پخت و پز و درمانی مورد استفاده قرار گرفته است و از آنجایی که داد و ستد ادویه در گذشته رواج داشته، به مرور به سراسر جهان راه یافته است.

این گیاه در ابتدا سبز رنگ است و خاصیت رونده دارد و دوره‌ی خشک شدن را سپری می‌کند تا به دانه‌هایی که در بازار مشاهده می‌کنیم، تبدیل شود. در فرآیند تبدیل فلفل سیاه ابتدا دانه‌های سبز رنگ در آب داغ ریخته شده و سپس زیر نور آفتاب به صورت طبیعی و یا با قرار گرفتن در دستگاه خشک می‌شوند و پوست سبز آنها به رنگ تیره، خشک و چروکیده تبدیل می‌شود. پس از فرآیند خشک کردن بخشی از دانه‌های فلفل سیاه را به صورت خرد شده و آسیاب شده مصرف می‌کنند و از بخش دیگر آن روغن تولید می‌کنند. روغن این دانه‌ی گیاهی در مصارف دارویی فراوانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 فلفل سیاه که به عطر و طعم تند مشهور است، خواص دارویی بسیاری دارد و روغن آن هم در محصولات مراقبت و زیبایی پوست و مو مورد استفاده قرار می‌گیرد که در این مقاله به آن پرداخته می‌شود.

فلفل سیاه و درمان سرماخوردگی

فلفل سیاه، درمانی برای سرماخوردگی و سرفه‌های خشک

این دانه‌ی معطر حاوی پتاسیم، منیزیم، آهن و ویتامین‌ها C و  K است که هر کدام اثرات درمانی فوق‌العاده‌ای به همراه دارد. فلفل سیاه خاصیت آنتی اکسیدانی داشته و درمانی برای بیماری‌های باکتریایی است. برای همین از گذشته و در طب سنتی به عنوان دارویی ضد سرفه و سرماخوردگی معرفی شده است. جوشانده فلفل سیاه برای درمان سرفه‌های طولانی و خشک سفارش چون این گیاه ضد التهاب است و ناراحتی‌های ریه را برطرف می‌کند.

همانطور که گفته شد فلفل سیاه مانند ادویه‌های دیگر هم به عنوان چاشنی و هم به عنوان دارو مورد استفاده قرار می‌گرفته است و برخلاف تصوری که عموم مردم از تندی دارند و انواع فلفل را برای معده مضر می‌دانند، فلفل سیاه به خاطر خاصیت ضد باکتری و آنتی اکسیدان بودن، برای معده مفید است. این دانه، ضد نفخ بوده و بادشکن است و به عملکرد گوارش کمک می‌کند و باعث تسهیل دفع می‌شود.

همچنین مصرف روغن معطر فلفل سیاه درمانی برای یبوست است چون با خاصیت مسهل و ملین بودن، باعث گوارش و دفع آسان می‌شود و برخلاف روغن کرچک که به روده صدمه می‌زند، این روغن، تقویت کننده‌ی روده‌ها و سیستم گوارشی است.

فلفل سیاه ولاغری

فلفل سیاه، معجزه‌ای برای لاغری

یکی از پایه‌ای‌ترین مواد تشکیل‌دهنده‌ی بسیاری از مکمل‌های رژیمی طبیعی، فلفل سیاه است. فلفل سیاه سوخت و ساز بدن را بالا می‌برد و کالری می‌سوزاند. این تغییرات در متابولیسم به شکستن سلول‌های چربی منجر می‌شود و روی کاهش وزن اثرگذار است.

فلفل سیاه، مدر است و تعرق را هم زیاد می‌کند و همین موضوع باعث می‌شود نمک و اسیداوریک اضافه از بدن خارج شده و عملیات سم‌زدایی انجام شود. خاصیت مدر بودن به تنظیم فشار خون بدن هم کمک می‌کند. این ادویه مفید، گردش خون را بالا می‌برد و برای کسانی که با مشکلات فشار خون و یا چربی مواجه هستند، مصرف آن به صورت جوشانده توصیه شده است. همانطور که گفته شد فلفل سیاه علاوه بر استفاده در پخت و پز و طعم بخشیدن به غذا، خواص دارویی و درمانی فراوانی دارد که باید در برنامه غذایی قرار گیرد اما مصرف آن برای برخی افراد می‌تواند مضر باشد. کودکانی که بدن‌های حساسی دارند و زنان باردار و مادران شیرده، افرادی که مشکلات مجاری ادرار دارند و یا از بیماری سوزش ادرار رنج می‌برند، باید در مصرف این ادویه تا حدودی پرهیز داشته باشند.

لایه برداری پوست با فلفل سیاه

لایه‌برداری با فلفل سیاه

فلفل سیاه برای پوست مانند یک لایه‌بردار طبیعی عمل می‌کند. دانه‌های این گیاه را خرد کرده و با کمی آب به خمیری نرم تبدیل کنید و بر روی پوست خود بمالید. این گیاه مانند اسکراب عمل کرده و لایه‌های مرده‌ی پوست را برمی‌دارد و باعث درخشش پوست و شادابی آن می‌شود.

از خواص فوق‌العاده این ادویه چه به عنوان چاشنی غذایی و چه به عنوان گیاه دارویی در رژیم‌های غذایی بهره ببرید.

مقاله قبلیانواع پنیر وگان
مقاله بعدیسیر و خواص آن

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

بیشترین خوانده شده ها

رژیم غذایی برای کبد چرب | درمان خانگی کبد چرب

کبد چرب یکی از بیماری‌های رایج قرن 21 است. سبک زندگی و رژیم غذایی رایج ما، باعث ایجاد چربی بیش از حد...

رژیم افزایش وزن | چگونه وزن خود را با رژیم غذایی افزایش دهیم؟

تناسب اندام فقط محدود به لاغری نیست. شاید برخی افراد از ترس چاق‌شدن، به لاغری مفرط روی بیاورند. این در حالی است...

پوکی استخوان چیست و چطور به وجود می‌آید؟

پوکی استخوان یکی از بیماری‌هایی است که امروزه بسیاری با آن سر و کار دارند. در این مقاله قصد داریم تا شما...

طرز تهیه انواع بورانی با ماست

شاید شما نیز بورانی را فقط به ترکیب ماست و اسفناج بشناسید. این در حالی است که ترکیب انواع سبزیجات با ماست،...

کازئین چیست؟ | به‌صورت کامل با پروتئین کازئین آشنا شوید

پروتئین یکی از مهم‌ترین موادی است که بدن به آن نیاز دارد. در حقیقت پروتئین نقش حیاتی در بدن ایفا می‌کند. شما...