خانه سلامتی درمان حساسیت فصلی با استفاده از تغذیه‌ی گیاهی و سالم

درمان حساسیت فصلی با استفاده از تغذیه‌ی گیاهی و سالم

درمان حساسیت فصلی با استفاده از دارو و خوراکی‌های دیگر امکان پذیر است. پیش از این درباره‌ی آلرژی فصلی مفصل صحبت کردیم. این حساسیت ممکن است از طریق آلرژن‌ها یا همان حساسیت‌زاهای مختلفی ایجاد شود. این آلرژن‌ها می‌توانند دارو، خوراکی، گرده‌ی گل یا موارد دیگر باشد.

اولین راه برای مقابله با حساسیت‌ فصلی، دوری کردن از آلرژن‌ها است. این مسئله در نگاه اول کار بسیار ساده‌ای به نظر می‌رسد اما در عمل ممکن است چندان هم ساده نباشد. زندگی امروز بشر طوری پیش می‌رود که حضور در برخی مکان‌ها یا برخورد با برخی مواد اجتناب ناپذیر است.

حساسیت فصلی در بیشتر موارد مشکلات زیادی برای افراد مبتلا ایجاد نمی‌کند. همین مسئله باعث می‌شود در قدم اول بسیاری از افراد به فکر درمان حساسیت فصلی نباشند. باید توجه داشته باشیم که آلرژی فصلی شاید کم‌خطر باشد اما می‌تواند زمینه‌ساز بروز برخی مشکلات جدی باشد.

توجه به لزوم درمان و کنترل آلرژی فصلی در روزهای همه‌گیری ویروس کرونا بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. شباهت‌هایی که بین علائم کرونا و آلرژی فصلی وجود دارد این بیماری را جدی‌تر از قبل کرده است.

درمان حساسیت فصلی با کمک خوراکی‌های سالم

ضرب المثلی قدیمی وجود دارد که می‌گوید غذای شما دوای شما است. این مسئله شاید در نگاه اول شعاری به نظر بیاید اما دور از حقیقت نیست. تنظیم رژیم غذایی می‌تواند از بروز بسیاری بیماری‌ها و مشکلات جلوگیری و به درمان آن‌ها کمک کند. مصرف برخی خوراکی‌ها به درمان آلرژی فصلی هم کمک می‌کند:

سیر:

سیر، سرشار از آنتی بیوتیک‌های طبیعی است که می‌تواند بدن شما را از عفونت‌ها و آلرژی‌ها پاک کند. هر طور که مایلید از آن استفاده کنید، آن را در سس ماکارونی بریزید. بدن شما بزرگ‌ترین سود را از خوردن سیر خام می‌برد و اگر حساسیت‌هایتان در حال بازگشت است. بهتر است چند تکه سیر مصرف کنید. اگر علاقه‌ای به بوی سیر ندارید از یک مکمل استفاده کنید.

 برگ سبزیجات :

کلم، اسفناج و بسیاری از سبزیجات دیگر ،منابع غنی از ویتامین‌های ضروری، مواد معدنی، آنتی اکسیدان‌ها و آنزیم هستند که برای کاهش التهاب و حفظ سیستم تنفسی، مفید هستند.

مواد غذایی غنی از پروبیوتیک:

یک دستگاه گوارش خوب، پایه و اساس سلامت است، زیرا بدن سالم بیشترین حد مواد مغذی را از غذا دریافت میکند. غذاهای غنی از پروبیوتیک، مانند کفیر، ماست پاستوریزه، کلم ترشی، ترشی تخمیر شده و حتی مکمل پروبیوتیک، می‌توانند سیستم دفاعی بدن را تقویت کنند.

می‌توانید از لبنیات غنی شده با پروبیوتیک هم برای درمان حساسیت فصلی استفاده کنید.

 شیر:

می‌خواهید نوزادتان زندگی پایداری را شروع کند؟‌ تغذیه از شیر مادر، بهترین است. مطالعات نشان می‌دهد که تغذیه از شیر مادر، برای چهار ماه اول، به آن‌ها کمک می‌کند تا از ایجاد آسم، اگزما و آلرژی غذایی ایمن باشند که منجر به ایجاد سیستم ایمنی قوی‌تر می‌شود.

مرکبات:

لیمو، و دیگر  مرکبات، سبب افزایش ایمنی شما به دلیل سطح بالای ویتامین C می شود.  این ویتامین به درمان حساسیت فصلی کمک بسیار زیادی می‌کند. خوردن آب لیمو (لیموناد بدون قند)، به بدن شما کمک می‌کند تا ناخالصی‌ها را از بین برده و سیستم بدن را تقویت کند. برای تاثیر بهتر، مقداری از آب مرکبات را با عسل محلی مخلوط و بعد مصرف کنید.

چای سبز:

سطح بالای آنتی‌اکسیدان‌ها در چای سبز، آن را برای تقویت سیستم ایمنی بدن موثر می‌کند. آزمایشات نشان می‌دهند چای سبز برای جلوگیری از واکنش‌های آلرژیک با محدود کردن انتشار هیستامین تاثیر بسیار زیادی دارد. روزانه یک فنجان یا حتی بیشتر چای سبز بنوشید تا بتوانید در راه درمان حساسیت فصلی موفق باشید.

 چای شیرین بیان:

چای شیرین بیان با طعم شیرین خود گلو را تسکین می‌دهد و باعث کاهش التهاب در سیستم تنفسی شما می‌شود اگرچه ممکن است آلرژی شما از بین نرود، مطمئنا احساس خوبی از نوشیدن آن خواهید داشت.

درمان حساسیت فصلی با دارو

تمام خوراکی‌هایی که درباره‌ی آن‌ها صحبت کردیم به درمان حساسیت یا کنترل علائم آن کمک زیادی خواهند کرد. باید به این نکته توجه داشته باشید که اگر حساسیت شما علائم شدیدی دارد یا مشکلات زیادی برای شما ایجاد کرده، باید به پزشک مراجعه کنید.

مصرف خوراکی‌ها و داروهای گیاهی در بیشتر موارد به بهبود شرایط افراد مبتلا به آلرژی فصلی کمک زیادی می‌کند. اما این مسئله به معنی این نیست که همواره و فقط باید از آن‌ها استفاده کرد. مراجعه به پزشک و استفاده از دارو در بعضی موارد بهترین راه حل است.

در صورتی که مطمئن هستید که حساسیت فصلی دارید هم باز به پزشک مراجعه کنید و برای درمان حساسیت فصلی هرگز خودسرانه دارو مصرف نکنید.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

بیشترین خوانده شده ها

رژیم غذایی برای کبد چرب | درمان خانگی کبد چرب

کبد چرب یکی از بیماری‌های رایج قرن 21 است. سبک زندگی و رژیم غذایی رایج ما، باعث ایجاد چربی بیش از حد...

رژیم افزایش وزن | چگونه وزن خود را با رژیم غذایی افزایش دهیم؟

تناسب اندام فقط محدود به لاغری نیست. شاید برخی افراد از ترس چاق‌شدن، به لاغری مفرط روی بیاورند. این در حالی است...

پوکی استخوان چیست و چطور به وجود می‌آید؟

پوکی استخوان یکی از بیماری‌هایی است که امروزه بسیاری با آن سر و کار دارند. در این مقاله قصد داریم تا شما...

طرز تهیه انواع بورانی با ماست

شاید شما نیز بورانی را فقط به ترکیب ماست و اسفناج بشناسید. این در حالی است که ترکیب انواع سبزیجات با ماست،...

کازئین چیست؟ | به‌صورت کامل با پروتئین کازئین آشنا شوید

پروتئین یکی از مهم‌ترین موادی است که بدن به آن نیاز دارد. در حقیقت پروتئین نقش حیاتی در بدن ایفا می‌کند. شما...