خانه سلامتی نقش ویتامین دی در سلامت دهان و دندان

نقش ویتامین دی در سلامت دهان و دندان

زمانی که صحبت از مصرف انواع ویتامین به میان می‌آید، همه ما ناخودآگاه به یاد ویتامین C جوشان می‌افتیم! این در حالی است که بدن ما به انواع مختلف ویتامین نیاز دارد. برخی از ویتامین‌ها محلول در آب و برخی دیگر محلول در چربی هستند. نقش برخی از ویتامین‌ها را در بدن اصلاً  نمی‌توان نادیده گرفت. ویتامین دی یکی از ویتامین‌هایی است که ما از مصرف آن غافل هستیم. امروز قصد داریم تا درباره نقش ویتامین دی در سلامت دهان و دندان با شما صحبت کنیم.

ویتامین دی در سلامت دهان و دندان

ویتامین دی چیست؟

ویتامین دی یا همان ویتامین خورشید، یکی از مهم‌ترین و حیاتی‌ترین ویتامین‌های ضروری بدن است. این ویتامین محلول در چربی بود و باعث جذب بهتر کلسیم می‌شود. بسیاری از کودکانی که دچار بیماری نرمی استخوان می‌شوند، با مصرف ویتامین دی بهبود پیدا می‌کنند. جالب است بدانید این ویتامین با نقش مهمی که ایفا می‌کند، تنها در ماهی سالمون به مقدار فراوان وجود دارد. به دلیل محدودیت ویتامین دی، بدن ما به‌صورت طبیعی قادر است تا با تابش نور مستقیم خورشید به پوست، این ویتامین را تولید نماید. البته با در نظر گرفتن اینکه ما اکثر روز به دور از نور خورشید هستیم، بی‌تردید ویتامین دی کافی در بدن ما تولید نمی‌شود. به همین خاطر حتماً باید از مکمل‌های ویتامین دی استفاده کنیم.

نقش ویتامین dدر سلامت دهان و دندان

نقش ویتامین دی در سلامت دهان و دندان

شاید برای شما جالب باشد بدانید بدون حضور ویتامین دی کافی در بدن، تنها 10 الی 15 درصد کلسیم جذب بدن ما می‌شود. این مسئله دو مشکل بزرگ را ایجاد خواهد کرد. در وهله اول اینکه با کاهش جذب کلسیم، بدن ما در معرض پوکی استخوان، نرمی استخوان و خرابی دندان قرار خواهد گرفت. در وهله دوم، حدود 85 الی 90 درصد کلسیم دفع خواهد شد. این مسئله به کلیه آسیب بسیاری وارد می‌کند. حال جالب اینجاست که تنها با مصرف کافی ویتامین دی، تمام این مشکلات حل خواهند شد.

بر اساس تحقیقات، اکثر بیمارانی که دچار مشکلات التهاب و خون‌ریزی لثه هستند؛ یا افرادی که مشکل لق‌شدن دندان از لثه را تجربه می‌کنند، همگی دچار فقر ویتامین دی هستند. در حقیقت ویتامین دی به‌عنوان یک ضد‌التهاب بسیار قدرتمند در بدن عمل می‌کند. حتی این ویتامین می‌تواند اکثر باکتری‌های مضر داخل محیط دهان را از بین ببرد. علاوه بر آن، با مصرف کافی ویتامین دی، جذب کلسیم در بدن افزایش پیدا می‌کند. به این طریق، دندان‌هایی قوی و محکم خواهید شد. تحقیقات نشان می‌دهند افرادی که ویتامین دی را به‌صورت مداوم مصرف می‌کنند، دندان‌هایی سالم‌تر دارند و کمتر به پوسیدگی دندان دچار می‌شوند

بدن ما به چه میزان ویتامین دی نیاز دارد؟

میزان ویتامین دی مورد نیاز در هر سن تفاوت دارد:

گروه سنی

واحد بین‌المللی در روز

نوزادان 0 تا 1 سال

400

کودکان 1 تا 3 سال

600

کودکان 4 تا 8 سال

600

کودکان 8 تا 18 سال

600

افراد بین 19 تا 70 سال

600

زنان بالای 71 سال

600

مردان بالای 71 سال

800

تفاوت شیر سنتی و شیر صنعتی

چطور ویتامین دی کافی بدن خود را تأمین کنیم؟

حالا که درباره نقش ویتامین دی در سلامت دهان و دندان اطلاعات کافی به دست آوردید، قطعاً می‌خواهید ویتامین دی کافی به بدن شما برسد. با بررسی جدول بالا، حالا می‌توانید مقدار مورد نیاز روزانه ویتامین دی خود را تخمین بزنید. تنها برخی از مواد غذایی همانند سالمون یا تخم‌مرغ دارای ویتامین دی هستند. همچنین با کمک تابش نور مستقیم خورشید، مقداری ویتامین دی در بدن شما تولید می‌شود؛ اما توصیه ما به شما، مصرف مواد غذایی غنی شده با ویتامین دی است.

در حال حاضر برخی از کارخانه‌های تولید مواد غذایی، محصولات خود را به‌صورت غنی شده عرضه می‌کنند. اگر نگاهی به محصولات لبنی بیاندازید، برخی از آن‌ها غنی شده با ویتامین دی هستند. به این ترتیب با یک تیر دو نشان می‌زنید. یعنی میزان کافی کلسیم را از شیر دریافت می‌کنید و هم ویتامین دی بدن شما تأمین خواهد شد.

خب دوستان آیا شما درباره نقش ویتامین دی در سلامت دهان و دندان چیزی می‌دانستید؟ شما چطور ویتامین دی بدن خود را در طول روز تأمین می‌کنید؟

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

بیشترین خوانده شده ها

رژیم غذایی برای کبد چرب | درمان خانگی کبد چرب

کبد چرب یکی از بیماری‌های رایج قرن 21 است. سبک زندگی و رژیم غذایی رایج ما، باعث ایجاد چربی بیش از حد...

رژیم افزایش وزن | چگونه وزن خود را با رژیم غذایی افزایش دهیم؟

تناسب اندام فقط محدود به لاغری نیست. شاید برخی افراد از ترس چاق‌شدن، به لاغری مفرط روی بیاورند. این در حالی است...

پوکی استخوان چیست و چطور به وجود می‌آید؟

پوکی استخوان یکی از بیماری‌هایی است که امروزه بسیاری با آن سر و کار دارند. در این مقاله قصد داریم تا شما...

طرز تهیه انواع بورانی با ماست

شاید شما نیز بورانی را فقط به ترکیب ماست و اسفناج بشناسید. این در حالی است که ترکیب انواع سبزیجات با ماست،...

کازئین چیست؟ | به‌صورت کامل با پروتئین کازئین آشنا شوید

پروتئین یکی از مهم‌ترین موادی است که بدن به آن نیاز دارد. در حقیقت پروتئین نقش حیاتی در بدن ایفا می‌کند. شما...