خانه دانش لبنیات پنیر پنیر برای کاهش وزن مفید و در بسیاری از موارد لازم است

پنیر برای کاهش وزن مفید و در بسیاری از موارد لازم است

پنیر برای کاهش وزن برخلاف تصور سابق نه تنها مضر نیست بلکه در بسیاری از موارد لازم است. پیش از این درباره‌ی تاثیر انواع لبنیات روی رژیم لاغری صحبت کردیم. همچنین گفتیم که رژیم ماست برای لاغری یک رژیم مناسب اما سبک است. متخصصان برای کسانی که بیشتر از ۵ کیلو اضافه وزن دارند رژیم ماست توصیه نمی‌کنند. یکی دیگر از لبنیات محبوب و پرمصرف در ایران پنیر است. بسیاری از افرادی که می‌خواهند وزن کم کنند یا وزن خود را در محدوده‌ی مشخصی نگه دارند تصور می‌کنند پنیر باید از رژیم غذایی آن‌ها حذف شود.

همیشه گفته‌ایم که حذف یک ماده‌ی غذایی با خصوصیات مهم پنیر باید با برنامه‌ریزی دقیق انجام شود در غیر این صورت باعث ایجاد کمبودهای مهم در بدن خواهد شد. همین مسئله باعث می‌شود این افراد پنیر را حذف کنند و به بدن خود آسیب وارد کنند.

برخلاف تصورهای اولیه پنیر برای کاهش وزن نه تنها مضر نیست بلکه در بسیاری از موارد ضروری هم هست. پیش از هرچیز باید به این نکته توجه کنیم که پنیر هم مثل ماست و بیشتر لبنیات دیگر دسته‌بندی‌های متنوعی دارد. همه‌ی پنیرها خصوصیات یکسان ندارند. ممکن است بعضی از این پنیرها خصوصیاتی متضاد بعضی دیگر داشته باشند؛ بنابراین هر پنیری برای رژیم افرادی که می‌خواهند وزن کم کنند مناسب نیست.

چه پنیری برای رژیم مناسب است؟

پنیرهای پرچرب برای رژیم مناسب نیستند. این پنیرها کالری زیادی دارند. اگر می‌خواهید پنیر برای کاهش وزن مصرف کنید باید سراغ پنیرهای کم‌کالری و کم‌چرب بروید. پنیرهایی که بافت نرم‌تری دارند، کم‌چرب‌تر و کم‌کالری‌تر هستند.

برای کاهش وزن اصولی می‌توانید پنیر تازه (24 کالری در هر 30 گرم پنیر)، پنیرهای خانگی (69 کالری برای هر 30 گرم)، پنیر فتا (75 کالری برای 30 گرم) یا پنیر موزارلا (84 کالری برای 30 گرم) استفاده کنید.

متخصصان تغدیه می‌گویند پنیرهایی که با عنوان پنیر رژیمی به بازار عرضه می‌شوند ممکن است حاوی قند باشند. این ماده برای افرادی که رژیم دارند اصلا مناسب نیست. اگر می‌خواهید پنیر جدید بخرید، حتما مشخصات روی بسته را ببینید.

پنیر برای کاهش وزن چه کمکی می‌کند؟

یکی از معضلات جدی رژیم‌های اصولی، تمایل به ریزه‌خواری است. یک رژیم اصولی بسیار طولانی خواهد بود. هیچ متخصص تغذیه‌ای به شما رژیم دو ماهه نمی‌دهد. ممکن است برای کم کردن ۱۰ کیلو به یک سال رعایت و ورزش نیاز داشته باشید. در چنین شرایطی بسیاری از افراد با خوردن خوراکی‌های مضر در حجم بسیار کم به رژیم خود آسیب وارد می‌کنند. پنیر می‌تواند روی درخواست مغز شما برای مصرف خوراکی‌های شیرین و شور تاثیر مثبت داشته باشد. مصرف مقدار کمی پنیر خالی در هربار تلاش برای خوردن شیرینی کمک زیادی می‌کند.

پنیر حاوی پروتئین‌ها و چربی‌های اشباع شده است اما در عین حال قند ندارد. لاکتوز همان قند موجود در شیر در حین تخمیر پنیر از بین می‌رود. البته استثنا وجود دارد و پنیر سفید که تخمیر شده نیست حاوی لاکتوز است.

نکته‌ی بسیار مهم اینجاست که قند بیشتر از چربی در افزایش وزن تاثیرگذار است. نتایج بررسی‌های انجام شده روی ارتباط بین مصرف چربی و وزن بدن که در آمریکا انجام شده است نشان می‌دهد به وزن افرادی که چربی زیادی مصرف کرده‌اند یک گرم بیشتر از افرادی که رژیم کم چرب داشته‌اند اضافه نشده است.

مواد معدنی موجود در پنیر

پنیر برای کاهش وزن شما یک منبع بسیار مناسب پروتئین هم به شمار می‌رود. می‌دانیم که کاهش وزن فقط با اصلاح رژیم غذایی ممکن نیست و ورزش هم باید در برنامه‌ی روزانه باشد. افرادی که ورزش می‌کنند به پروتئین نیاز دارند تا بتوانند چربی را با عضله جایگزین کنند.

پنیر حاوی مواد معدنی و ویتامین‌های متنوع بخصوص ویتامین‌های B12، B2 و کلسیم است. به عقیده متخصصان پنیرهایی مانند پنیر پارمسان حاوی میزان زیادی کلسیم هستند. در نهایت اینکه اگر پنیر را دوست دارید نیازی نیست که خودتان را از آن محروم کنید؛ اما حواستان باشد که اندازه نگه دارید.

نان و پنیر یا پنیر خالی؟

نان یکی از خوراکی‌های چاق کننده است. کربوهیدرات موجود در بسیاری از نان‌ها باعث افزایش قند و چاقی می‌شود. مهم است که در هربار مصرف پنیر نان نخوریم. نان‌های سبوس‌دار هم می‌توانند جایگزین بسیار خوبی برای نان‌های معمولی باشند. این نان‌ها که با آرد کامل تهیه می‌شوند کمتر در افزایش چربی اشباع بدن نقش دارند. مصرف پنیر خالی همراه با مقداری سیاه‌دانه می‌تواند برنامه‌ی خوبی باشد.

پنیر برای کاهش وزن چه زمانی باید مصرف شود؟

شما می‌توانید برای صبحانه، ناهار و یا شام پنیر میل کنید. گاهی مصرف پنیر برای شب منع می‌شود اما اگر شام سبکی میل بکنید مصرف پنیر نیز بلامانع است. بدون شک باید از مصرف غذای سنگین و پر از چربی‌های اشباع شده بپرهیزید. چون این قبیل غذاها فشار زیادی به کبد وارد می‌کند. اما می‌توانید به عنوان مثال سالادی سرشار از سبزیجات به همراه پنیر میل کنید که می‌تواند جایگزین تخم مرغ، ماهی یا گوشت شود و تنوعی در تغذیه ایجاد می‌کند.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

بیشترین خوانده شده ها

رژیم غذایی برای کبد چرب | درمان خانگی کبد چرب

کبد چرب یکی از بیماری‌های رایج قرن 21 است. سبک زندگی و رژیم غذایی رایج ما، باعث ایجاد چربی بیش از حد...

رژیم افزایش وزن | چگونه وزن خود را با رژیم غذایی افزایش دهیم؟

تناسب اندام فقط محدود به لاغری نیست. شاید برخی افراد از ترس چاق‌شدن، به لاغری مفرط روی بیاورند. این در حالی است...

پوکی استخوان چیست و چطور به وجود می‌آید؟

پوکی استخوان یکی از بیماری‌هایی است که امروزه بسیاری با آن سر و کار دارند. در این مقاله قصد داریم تا شما...

طرز تهیه انواع بورانی با ماست

شاید شما نیز بورانی را فقط به ترکیب ماست و اسفناج بشناسید. این در حالی است که ترکیب انواع سبزیجات با ماست،...

کازئین چیست؟ | به‌صورت کامل با پروتئین کازئین آشنا شوید

پروتئین یکی از مهم‌ترین موادی است که بدن به آن نیاز دارد. در حقیقت پروتئین نقش حیاتی در بدن ایفا می‌کند. شما...