خانه سلامتی کمبود کلسیوم در دوران بارداری چه عوارضی به دنبال خواهد داشت؟

کمبود کلسیوم در دوران بارداری چه عوارضی به دنبال خواهد داشت؟

کمبود کلسیوم در دوران بارداری یکی از مشکلات شایع مادران باردار است. این کمبود ممکن است به دلایل زیادی رخ دهد اما در نهایت به نتیجه‌ی ثابتی خواهد رسید. این نتیجه چیزی جز عوارض و مشکلات بسیار زیادی برای نوزاد و مادر نیست.

عوارض کمبود کلسیوم ممکن است تا سال‌ها مادر و فرزند را درگیر کند. همین مسئله باعث شده متخصصان تغذیه این مسئله را یک مسئله‌ی بسیار جدی تلقی کنند.

نکته‌ی بسیار مهم اینجاست که مصرف بی‌رویه و بیش از حد کلسیوم هم بدون شک عوارض و مشکلات زیادی برای نوزاد و مادر او ایجاد خواهد کرد. در واقع نکته‌ی طلایی مصرف متعادل کلسیوم است.

مادر در دوران بارداری نسبت به زمان عادی به میزان بسیار بیشتری کلسیوم نیاز دارد. همین مسئله باعث می‌شود که رژیم غذایی او تغییرات جدی داشته باشد.

بسیار مهم است که برای جلوگیری از کمبود کلسیوم در دوران بارداری رژیم غذایی مادر به صورت مداوم و متناسب با شرایط بارداری کنترل شود و تغییر کند.

برای جلوگیری از کمبود کلسیوم در دوران بارداری چقدر کلسیوم نیاز است؟

نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد میزان کلسیوم مورد نیاز بدن مادر در دوران بارداری با سن او رابطه‌ی مستقیم‌ دارد. مادران جوان‌تر به کلسیوم بیشتری نیاز دارند. دلیل این مسئله، سطح کلسیوم مورد نیاز بدن خود مادر است. هرچه سن مادر پایین‌تر باشد، بدن او نیاز به کلسیوم بیشتری دارد. به همین دلیل باید کلسیوم بیشتری مصرف کند تا جنین بتواند سهم مورد نیاز خود را داشته باشد.

متخصصان تغذیه بارداری قبل از ۱۹ سالگی را توصیه نمی‌کنند. مادران بین ۱۹ تا ۲۵ سال به روزانه ۱۰۰۰ میلی گرم کلسیوم نیاز دارند. این مقدار برای مادران ۲۵ تا ۳۲ ساله مقداری کم‌تر است.

نکته‌ی بسیار مهم اینجاست که میزان کلسیوم مورد نیاز در دوران بارداری به پارامترهای زیادی بستگی دارد. این عدد نمی‌تواند برای افراد مختلف یکسان باشد. بنابراین بهتر است حتما باد پزشک متخصص مشورت کنید.

کمبود کلسیوم در دوران بارداری چه عوارضی دارد؟

یکی از خطرناک‌ترین عوارض کمبود این ماده در بدن مادر، بالا رفتن سطح سرب خون و در نتیجه آسیب جدی به جنین است. بالا رفتن سطح سرب خون مادر در هفته‌های میانی بارداری ممکن است حتی به مرگ جنین منجر شود.

بالا رفتن سطح سرب خون مادر در هفته‌های پایانی بارداری ممکن است به زایمان زودرس منجر شود. متخصصان مامایی بالا رفتن سطح سرب خون مادر را خطرناک‌ترین اتفاق ممکن در دوره‌ی بارداری می‌دانند.

آسیب‌های جدی به مغز جنین یکی دیگر از اتفاق‌هایی به شمار می‌رود که ممکن است در اثر افزایش سرب خون مادر رخ دهد. در برخی موارد زندگی در شهرهای صنعتی باعث بالا رفتن سطح سرب خون مادر می‌شود.

آسیب به بافت استخوانی

کلسیوم در کنار پروتئین، مواد اصلی تشکیل دهنده‌ی بخش‌های مهمی از بدن نوزاد هستند. کمبود کلسیوم در دوران بارداری در نهایت منجر به آسیب دیدن بافت استخوانی بدن نوزاد خواهد شد.

این آسیب ممکن است نه تنها به بافت استخوانی بلکه به دندان‌ها و فک و صورت نوزاد نیز وارد شود. نکته‌ی مهم اینجاست که کودک شما در دوران بارداری ساخته می‌شود و در صورتی که نتواند کلسیوم مورد نیاز برای ساخت پایه‌های حیاتی فک و دندانش را دریافت کند، در آینده با مشکلات زیادی روبرو خواهد شد.

فشار خون بالا

فشار خون عارضه‌ای مربوط به بزرگسالان است. حتی افراد جوان هم به ندرت دچار فشارخون بالا می‌شوند. این مسئله البته در سال‌های اخیر تغییرات زیادی داشته است. نتایج تحقیقات جدید نشان می‌دهد نوزادان هم ممکن است دچار عارضه‌ی فشارو خون بالا شوند. کمبود کلسیوم در دوران بارداری ممکن است در برخی موارد منجر به این مسئله شود.

فشار خون بالاتر از حد معمول یک عارضه‌ی بسیار خطرناک برای نوزاد است. فشار خون بالاتر از حد استاندارد نوزاد به اندام‌های حیاتی او آسیب جدی وارد خواهد کرد. نوزادی که فشار خون بالا دارد دچار مشکلات تنفسی، قلبی و مغزی می‌شود.

کلسیوم را از کجا باید تامین کرد

مادر در دوران بارداری رژیم غذایی ویژه و بسیار حساسی دارد. همین باعث می‌شود نتواند هر خوراکی یا مکملی مصرف کند. برای جلوگیری از کمبود کلسیوم در دروان بارداری، لبنیات منابع بسیار خوبی به شمار می‌روند. گذشته از این، با مصرف شیر سویا و نان هم می‌‎توان این ماده مهم را به بدن وارد کرد. اما نباید این نکته را نادیده گرفت که شیوه تامین نیاز بدن به کلسیم در بارداری بستگی زیادی به الگوی تغذیه و محدودیت‌های جسمی افراد دارد.

اگر شما هم بهعدم تحمل لاکتوز دچار هستید، با استفاده از لبنیات بدون لاکتوز، بخشی از نیاز بدنتان به کلسیم در بارداری را تامین کنید و از نوشیدنی‌های غیرلبنی غنی شده با کلسیم و ویتامین هم کمک بگیرید.

توجه داشته باشید که مصرف هر خوراکی حتی به ظاهر مفید در دوران بارداری باید با نظارت و مشورت پزشک متخصص انجام شود. عددهایی که در این مقاله مطرح شدند، عددهایی غیردقیق هستند. همان‌طور که گفته شد میزان کلسیوم مورد نیاز بدن هر فرد باتوجه به شرایط بارداری محاسبه می‌شود. قبل از مصرف لبنیات یا هر ماده‌ی حاوی کلسیوم با پزشک خود مشورت کنید.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

بیشترین خوانده شده ها

رژیم غذایی برای کبد چرب | درمان خانگی کبد چرب

کبد چرب یکی از بیماری‌های رایج قرن 21 است. سبک زندگی و رژیم غذایی رایج ما، باعث ایجاد چربی بیش از حد...

رژیم افزایش وزن | چگونه وزن خود را با رژیم غذایی افزایش دهیم؟

تناسب اندام فقط محدود به لاغری نیست. شاید برخی افراد از ترس چاق‌شدن، به لاغری مفرط روی بیاورند. این در حالی است...

پوکی استخوان چیست و چطور به وجود می‌آید؟

پوکی استخوان یکی از بیماری‌هایی است که امروزه بسیاری با آن سر و کار دارند. در این مقاله قصد داریم تا شما...

طرز تهیه انواع بورانی با ماست

شاید شما نیز بورانی را فقط به ترکیب ماست و اسفناج بشناسید. این در حالی است که ترکیب انواع سبزیجات با ماست،...

کازئین چیست؟ | به‌صورت کامل با پروتئین کازئین آشنا شوید

پروتئین یکی از مهم‌ترین موادی است که بدن به آن نیاز دارد. در حقیقت پروتئین نقش حیاتی در بدن ایفا می‌کند. شما...