خانه گیاهان دارویی سیر و خواص آن

سیر و خواص آن

سیر با نام انگلیسی Garlic نام گیاهی علفی است که در تمامی فصول سال می‌روید و یکی از مواد غذایی و دارویی است که هم طرفداران زیادی دارد و هم کسانی که از طعم و بوی آن، فراری هستند. این گیاه بومی هند است اما امروزه در مناطق مختلفی از ایران هم کشت می‌شود. بوته‌ای سفید رنگ است که از حبه‌های به هم چسبیده تشکیل شده و ساقه‌ی بلندی دارد. سیر به عنوان یک آنتی بیوتیک طبیعی عمل می‌کند و گیاهی است که در طی قرون مختلف از طرف حکیمان و طبیبان به خواص درمانی آن اشاره شده و امروزه هم از جانب علوم مدرن خواص درمانی آن تائید شده است.

این گیاه مفید کالری پائینی دارد و در داشتن مواد مغذی بسیار ثروتمند است. سیر حاوی ویتامین ب 6، ویتامین ث، فیبر، منگنز، کلسیم و آلیسین است. آلیسین که بر اثر تبدیل آنریم آلیناز به وجود می‌آید آنتی اکسیدانی بسیار قدرتمند است به همین خاطر پودر آن و یا مصرف سیر تازه برای درمان برخی از بیماری‌ها سفارش شده است که در ادامه به آنها می‌پردازیم.

ترکیبات فعال موجود در سیر باعث می‌شود فشار خون کاهش پیدا کند. فشار خون بالا یکی از عوامل مهم در مرگ و میر افراد، به ویژه در سنین بالا است که منجر به سکته‌ی قلبی و مغزی می‌شود اما مصرف سیر تاثیر قابل توجهی بر کاهش فشار خون در افرادی که از فشار خون بالا رنج می‌برند، دارد و در بعضی موارد مکمل‌های آن می‌تواند به اندازه داروهای معمولی، موثر باشد.

مصرف سیر

مصرف سیر در چه زمانی مناسب‌تر است؟

در طب سنتی سفارش شده است که سیر در حالت ناشتا مصرف شود. چون در این حالت باکتری‌ها در بدن انسان در ضعیف‌ترین حالت خود به سر می‌برند ومصرف سیر که دارای آنتی بیوتیک طبیعی است باعث سم‌زدایی از بدن به ویژه سم‌زدایی از سیستم گوارشی می‌شود. برای جلوگیری از بوی سیر که تا حدودی تند و برای بعضی از افراد نامطبوع است، بهتر است که سیر جویده نشود و به صورت کامل بلیعیده شود تا از بوی آن کمتر احساس شود.

 همچنین محققان معتقدند مصرف سیر می‌تواند از بافت‌های کبد در برابر ترکیبات سمی محافظت کند. سیر خاصیت آنتی اکسیدانی بالایی دارد و آلیسین موجود در آن از سرطان کبد پیشگیری می‌کند. تحقیقات نشان داده که مصرف این گیاه مغزی می‌تواند علاوه بر پیشگیری، باعث مرگ سلول‌های سرطانی شود. ضمن اینکه ویتامین ب 12 موجود در سیر نقش موثری در جلوگیری از التهاب کبد دارد.

 سیر سیستم ایمنی بدن را قوی می‌کند و یکی از کوچک‌ترین خدماتش، مقاوم کردن بدن در مقابل ویروس‌هایی مانند سرماخوردگی است. مصرف سیر تازه به تولید گلبول‌های سفید کمک می‌کند به همین خاطر یک نیروی کمکی قوی برای سیستم دفاعی و ایمنی بدن است.

اما یکی از ویژگی‌های سیر که آن را محبوب‌تر از قبل می‌کند اثرات شگفت‌انگیز آن بر لاغری و کاهش وزن است. سیر سوخت و ساز بدن را بالا می‌برد و با بالا رفتن متابولیسم بدن، کالری بیشتری سوخته می‌شود. یکی دیگر از ترکیبات عالی برای چربی‌سوزی، ترکیب سیر و لیمو است که باز هم سفارش شده تا به صورت ناشتا مصرف شود.

پودر سیر - کپسول سیر - روغن سیر

سیر هم به صورت تازه، هم به صورت پودر شده و کپسول و هم در قالب روغن آن مصرف می‌شود. روغن سیر خاصیت ضد باکتریایی دارد و برای بهبود عفونت و بیماری‌های پوستی سفارش شده است. این روغن به صورت موضعی مصرف می‌شود و برای عفونت‌های قارچی و زگیل و جای جوش بسیار مفید است.

بوی سیر نباید مانع مصرف این گیاه مفید شود برای از بین بردن بوی آن، پس از مصرف از دانه‌های خوشبو مانند هل استفاده کنید و یا اینکه فرآورده‌های نعنایی و یا دیگر سبزیجات را مصرف کنید. خوردن هویج، لیمو، قارچ و دمکرده‌ی دارچین بسیار مفید است.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

بیشترین خوانده شده ها

رژیم غذایی برای کبد چرب | درمان خانگی کبد چرب

کبد چرب یکی از بیماری‌های رایج قرن 21 است. سبک زندگی و رژیم غذایی رایج ما، باعث ایجاد چربی بیش از حد...

رژیم افزایش وزن | چگونه وزن خود را با رژیم غذایی افزایش دهیم؟

تناسب اندام فقط محدود به لاغری نیست. شاید برخی افراد از ترس چاق‌شدن، به لاغری مفرط روی بیاورند. این در حالی است...

پوکی استخوان چیست و چطور به وجود می‌آید؟

پوکی استخوان یکی از بیماری‌هایی است که امروزه بسیاری با آن سر و کار دارند. در این مقاله قصد داریم تا شما...

طرز تهیه انواع بورانی با ماست

شاید شما نیز بورانی را فقط به ترکیب ماست و اسفناج بشناسید. این در حالی است که ترکیب انواع سبزیجات با ماست،...

کازئین چیست؟ | به‌صورت کامل با پروتئین کازئین آشنا شوید

پروتئین یکی از مهم‌ترین موادی است که بدن به آن نیاز دارد. در حقیقت پروتئین نقش حیاتی در بدن ایفا می‌کند. شما...