خانه دانش لبنیات ماست و بادمجان و خواص آن؛ زنده باد بورانی اصیل ایرانی

ماست و بادمجان و خواص آن؛ زنده باد بورانی اصیل ایرانی

ماست و بادمجان یا همان بورانی بادمجان یک غذای اصیل ایرانی است. این ترکیب که به عنوان پیش‌غذا و مکمل هم استفاده می‌شود یکی از محبوب‌ترین خوراکی‌های ایرانی به شمار می‌رود.

بورانی ترکیب ماست با سایر سبزیجات است. ترکیب ماست و بادمجان هم یکی از محبوب‌ترین بورانی‌های ایرانی به شمار می‌رود. این بورانی امروزه در بسیاری از نقاط دنیا به خصوص کشورهای همسایه‌ی ایران یک خوراک شناخته‌ شده است.

بورانی بادمجان خواص بسیار زیادی دارد. در این مطلب، مهم‌ترین خواص این خوراکی جذاب و ساده را بررسی می‌کنیم. البته باید تاکید کرد ممکن است برخی افراد به بادمجان آلرژی داشته باشند. مصرف بورانی بادمجان برای این افراد توصیه نمی‌شود.

برای تهیه‌ی بورانی بادمجان به هیچ‌وجه نباید بادمجان را سرخ کنید. در واقع باید گفت برای تهیه‌ی هیچ بورانی، نباید سبزی سرخ‌کرده به ماست اضافه کنید.

سبزی سرخ شده چربی بسیار زیادی دارد و ترکیب آن با ماست مزه‌ی چندان مناسبی نخواهد داشت.

بهترین روش برای تهیه‌ی انواع بورانی و بورانی بادمجان، کباب کردن سبزی روی شعله‌ی گاز است. با این کار هم طعم دودی بسیار مطبوعی به خوراک خود می‌دهید هم خواص آن را حفظ خواهید کرد.

خواص ماست و بادمجان

  • افزایش آرامش و کیفیت خواب

بورانی بادمجان می‌تواند یک شام بسیار عالی باشد. ترکیب ماست و بادمجان کمک بسیار زیادی به افزایش کیفیت خواب شما می‌کند. اگر برای خوابیدن در شب مشکل دارید، بادمجان را کباب یا بخارپز کنید و بدون افزودنی دیگر با ماست ترکیب کنید.

این ترکیب در صورت استفاده‌ی منظم و به اندازه، تاثیر قابل توجهی در کیفیت خواب شما خواهد داشت. البته که برای داشتن خواب بود، باید نکات دیگری را هم رعایت کنید.

  • بهبود وضعیت سینه

بسیاری از افراد مسن از خلط زیاد در سینه و گلوی خود شکایت می‌کنند. این مشکل ممکن است برای همه‌ی افراد به وجود بیاید.

ماست و بادمجانبرای رفع این مشکل بادمجان کبابی را با مقدار کمی نمک در ماست هم‌ بزنید. در مصرف نمک برای افراد مستن، رژیم غذایی آن‌ها را مدنظر داشته باشید.

  • کمک هضم به بهتر

بادمجان یک مکمل بسیار خوب و مناسب برای هضم بهتر است همانطور که پیش از این گفتیم ماست هم یک مکمل بسیار خوب برای هضم بهت است. ترکیب ماست و بادمجان می‌تواند شما را از شر مشکلات هضم غذا راحت کند.

اگر می‌خواهید روده‌های سالمی داشته باشید بهتر است بورانی بادمجان را با ماست کم چرب یا ماست چکیده تهیه کنید.

  • بهبود شرایط پوس و مو

تحقیقات نشان می‌دهد بادمجان با تاثیر روی کیسه‌های ترشحی مو، باعث افزایش سلامت پوست و مو می‌شود. بورانی بادمجان با ماست کم چرب می‌تواند در میان مدت تاثیر زیادی روی پوست و موی شما داشته باشد.

اگر پرهیز ندارید می‌توانید برای داشتن پوست و موی بهتر، ماست و بادمجان را با کمی سیر تکمیل کنید.

  • کنترل قند خون

ماست یکی از خوراکی‌های بسیار خوب برای کنترل فشار خون است. بادمجان هم برای کسانی که از دیابت نوع ۲ رنج می‌برند یک خوراکی بسیار مفید است. فیبر سرشار در بادمجان به افراد مبتلا به این بیماری کمک زیادی می‌کند.

بهتر است ماست را بدون افزودنی دیگری با بادمجان کبابی ترکیب کنید. افرادی که قند خون دارند بهتر است از ماست‌های طعم‌دار استفاده نکنند. ماست‌های یونانی و چکیده برای این گروه از افراد بسیار مناسب‌تر هستند.

  • افزایش سختی استخوان

ویتامین K یکی از ملزومات داشتن استخوان‌های قوی به شمار می‌رود. بادمجان سرشار از ویتامین K است. ترکیب این خوراکی با ماست که سرشار از ویتامین D است، ترکیبی عالی می‌سازد.

کودکان و ورزشکاران می‌توانند بورانی بادمجان را به عنوان یک میان‌ وعده‌ی بسیار مقوی استفاده کنند.

  • کمک به ترک سیگار

بله بورانی بادمجان به شما و عزیرانتان در ترک سیگار کمک خواهد کرد. نیکوتین موجود در بادمجان، برای افرادی که می‌خواهند از شر سیگار خلاص شوند یک کمک بسیار خوب است.

ماست و بادمجانماست اشتهاآور است و اثرات منفی استعمال دخانیات را کم می‌کند. اگر می‌خواهید از بورانی بادمجان برای ترک سیگار کمک بگیرید، ماست پرچرب را به شما توصیه می‌کنیم.

  • افزایش سرعت چربی‌سوزی

همان‌طور که گفته شد بادمجان سرشار از فیبر است. فیبر یکی از مواد بسیار حیاتی در پروسه‌ی چربی‌سوزی و کاهش وزن به شمار می‌رود. ترکیب ماست و بادمجان در عین کالری به نسبت پایین، منبع بسیار خوبی از آنزیم‌ها، پروتیین‌ها و ویتامین‌های مورد نیاز بدن شما است.

توصیه می‌شود بورانی بادمجان را به وعده‌ی ناهار خود اضافه کنید تا تاثیر آن را در چربی‌سوزی ببینید. ناگفته پیداست که نباید از ماست‌های پرچرب استفاده کنید. ماست‌های یونانی و چکیده بسیار مناسب هستند.

برخی متخصصان تغذیه، به افرادی که می‌خواهند وزن کم کنند، توصیه می‌کنند بورانی را را بدون افزودنی دیگر در وعده‌ی صبحانه مصرف کنند. این کار باعث می‌شود این بسیاری از مواد لازم برای شروع یک فعالیت روزانه را از این ترکیب کم چرب و کم کالری دریافت کنند.

کمی فلفل سیاه یا سبزی‌های معطر هم کمک زیادی به افزایش ارزش غذایی و بهبود طعم بورانی شما می‌کند.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

بیشترین خوانده شده ها

رژیم غذایی برای کبد چرب | درمان خانگی کبد چرب

کبد چرب یکی از بیماری‌های رایج قرن 21 است. سبک زندگی و رژیم غذایی رایج ما، باعث ایجاد چربی بیش از حد...

رژیم افزایش وزن | چگونه وزن خود را با رژیم غذایی افزایش دهیم؟

تناسب اندام فقط محدود به لاغری نیست. شاید برخی افراد از ترس چاق‌شدن، به لاغری مفرط روی بیاورند. این در حالی است...

پوکی استخوان چیست و چطور به وجود می‌آید؟

پوکی استخوان یکی از بیماری‌هایی است که امروزه بسیاری با آن سر و کار دارند. در این مقاله قصد داریم تا شما...

طرز تهیه انواع بورانی با ماست

شاید شما نیز بورانی را فقط به ترکیب ماست و اسفناج بشناسید. این در حالی است که ترکیب انواع سبزیجات با ماست،...

کازئین چیست؟ | به‌صورت کامل با پروتئین کازئین آشنا شوید

پروتئین یکی از مهم‌ترین موادی است که بدن به آن نیاز دارد. در حقیقت پروتئین نقش حیاتی در بدن ایفا می‌کند. شما...