خانه دانش لبنیات کاهش قند خون با کمک این ۵ گیاه خوراکی ساده امکان‌ پذیر...

کاهش قند خون با کمک این ۵ گیاه خوراکی ساده امکان‌ پذیر خواهد بود

کاهش قند خون یکی از دغدغه‌های مهم زندگی بسیاری از افراد به شمار می‌رود. بالا بودن این پارامتر مهم خونی باعث بروز مشکلات بسیاری زیادی در زندگی افراد می‌شود. سلامت افرادی که قند خون بالا دارن در خطر است. متخصصان هنوز درمانی برای قند خون بالا ارائه نکرده‌اند. افرادی که به این عارضه مبتلا می‌شوند فقط  می‌توانند آن را کنترل کنند. تلاش برای پایین آوردن سطح قند خون با کمک دارر، اصلاح رژیم غذایی و ورزش تنها راه موثر برای بهبود شرایط زندگی افراد مبتلا به این عارضه است.

بالا رفتن سن و بیماری‌های زمینه‌ای می‌توانند عارضه‌های ناشی از قند خون بالا را به شکل چشم‌گیری تشدید کنند. افراد گروه‌های حساس سلامتی در صورت بروز چنین عارضه‌ای با خطرهای جدی مواجه خواهند بود. همین مسئله باعث می‌شود کنترل و کم کردن قند خون در بسیاری از موارد یک امر حیاتی باشد.

کاهش قند خون با اصلاح رژیم غذایی

کارشناسان توصیه می‌کنند افراد مبتلا به قند خون بالا رژیم غذایی خود را در راستای کاهش آن اصلاح کنند. رعایت رژیم غذایی مناسب می‌تواند در سنین بالا به این افراد کمک کند با اثرات ناشی از قند خون بالا مقابله کنند.

افرادی که به قند خون بالا مبتلا هستند باید حتما با پزشک مشورت کنند. اصلاح رژیم غذایی بدون مشورت پزشک ممکن است نه تنها تاثیری نداشته باشد بلکه باعث نتایج عکس هم بشود. بسیار مهم است که پزشک متخصص رژیم غذایی افراد دارای قند خون بالا را کنترل کند.

برخی خوراکی‌های دارای قندهای مضر باید از رژیم غذایی این افراد حذف شود. این به معنی حذف تمام قندها نیست. برخی از قندها برای افراد دارای قند خون مضر نیستند. این قندها باید با کنترل و نظارت پزشک مصرف شوند.

بنیاد بین‌المللی پیشگیری و کنترل دیابت این ۵ گیاه خوراکی را برای کمک به کاهش قند خون پیشنهاد کرده است:

  1. سیر و پیاز

سیر از سبزی‌‌هایی است که تاریخی بسیار کهن دارد. این گیاه حداقل 3 هزار سال در طب چین كاربرد داشته است.

پیاز نیز یكی از قدیمی‌‌ترین گیاهان زراعی است كه از هزاران سال قبل به عنوان طعم‌دهنده‌ی غذاها و همچنین دارو از آن استفاده می‌‌شود. ‏ترکیبات فعال گوگردی مانند آلیل‌ پروپیل دی‌‌سولفید موجود در پیاز و اکسیدآلیل دی‌‌سولفید موجود در سیر نقش اصلی را در کاهش قند خون دارند.

پیاز و سیر باعث افزایش میزان انسولین در خون می‌‌شوند. هر چقدر مصرف این مواد بیشتر باشد، قند خون بیشتر کاهش می‌‌یابد. البته مصرف بیش از حد این دو گیاه ممکن است به سیستم گوارش فرد آسیب وارد کند.

  1. خیار تلخ

این میوه شبیه كدوی زگیل‌دار است و در نواحی گرمسیر مانند آمازون، آفریقای‌ شرقی و آسیا رشد می‌‌كند. این سبزی در آمریكای‌ جنوبی به عنوان غذا و دارو كشت می‌‌شود. میوه‌ی تازه‌ی آن به رنگ سبز است كه با رسیدن به رنگ نارنجی و زرد تبدیل می‌‌شود.

تمام قسمت‌‌های این میوه بسیار تلخ است. میوه‌ی خیار تلخ حاوی ماده‌‌ای شبیه انسولین است و مصرف روزانه‌ی حدود 60 گرم شیره‌ی این گیاه به بیماران دارای قند خون کمک می‌کند.

خیار تلخ را با ترکیبی از سبزی‌های دارای مزه‌ی بهتر مصرف می‌کنند. بعید از کسی بتواند خیار تلخ را خالی بخورد.

  1. شنبلیله

این گیاه بومی ‌ایران است و در بیشتر نواحی ایران می‌‌روید. شنبلیله به عنوان سبزی خوراکی کاشته ‌شده و مصرف می‌‌شود.

تجویز 15 تا 50 گرم پودر دانه‌ی شنبلیله خیسانده در آب موجب کاهش قند خون ناشتا و بعد از غذا می‌‌شود. پودر دانه‌ی شنبلیله علاوه بر کاهش مختصر قند خون باعث کاهش چربی ‌خون هم می‌‌شود.

ترکیب شنبلیله با ماست کرم چرب یک ترکیب بسیار مناسب برای افراد دارای قند و چربی خون است.

  1. سیاه گیله

در ایران تنها یک گونه از قره‌‌قات وجود دارد که آن هم در جنگل‌‌های تالش و نواحی مرطوب رشد می‌كند. در زبان محلی به این دانه سیاه گیله می‌‌گویند. میوه‌ی این دانه را می‌توان هم به صورت تازه و هم خشك شده مصرف كرد یا در تهیه انواع مرباها و دسرها به كار برد. برگ‌‌های این گیاه در طب سنتی در درمان بیماری دیابت استفاده می‌شود.

اثر ضددیابت یک بار مصرف عصاره‌ی این گیاه که اثری مشابه انسولین دارد، تا چند هفته در بدن باقی می‌‌ماند.

  1. دم کرده‌ی گزنه

ساقه‌ی این گیاه را پرزها و تارهای مخروطی ‌شكل پوشانده است كه در صورت لمس كردن ساقه به دست می ‌چسبد و پوست را می‌‌گزد. این گزیدگی باعث خارش و سوزش می‌‌شود. تخم گزنه نرم، ریز و تیره رنگ و مثل تخم‌ كتان است. قسمت مورد استفاده‌ی این گیاه برگ‌‌های تازه، ریشه، شیره و دانه‌ی آن است.

گزنه در طب سنتی ایران به عنوان یك داروی کم کننده‌ی گلوكز خون معرفی شده است. عصاره‌ی برگ گزنه می ‌تواند یك نقش حفاظتی در مقابل افزایش میزان قند خون و تخریب سلول‌های پانكراس داشته باشد.

مصرف دم کرده‌ی گزنه تاثیر خوبی روی کاهش قند خون خواهد داشت. این دم کرده باید با ترکیبی از خوراکی‌های دیگر مزه‌دار شود تا بیشتر قابل نوشیدن باشد.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

بیشترین خوانده شده ها

رژیم غذایی برای کبد چرب | درمان خانگی کبد چرب

کبد چرب یکی از بیماری‌های رایج قرن 21 است. سبک زندگی و رژیم غذایی رایج ما، باعث ایجاد چربی بیش از حد...

رژیم افزایش وزن | چگونه وزن خود را با رژیم غذایی افزایش دهیم؟

تناسب اندام فقط محدود به لاغری نیست. شاید برخی افراد از ترس چاق‌شدن، به لاغری مفرط روی بیاورند. این در حالی است...

پوکی استخوان چیست و چطور به وجود می‌آید؟

پوکی استخوان یکی از بیماری‌هایی است که امروزه بسیاری با آن سر و کار دارند. در این مقاله قصد داریم تا شما...

طرز تهیه انواع بورانی با ماست

شاید شما نیز بورانی را فقط به ترکیب ماست و اسفناج بشناسید. این در حالی است که ترکیب انواع سبزیجات با ماست،...

کازئین چیست؟ | به‌صورت کامل با پروتئین کازئین آشنا شوید

پروتئین یکی از مهم‌ترین موادی است که بدن به آن نیاز دارد. در حقیقت پروتئین نقش حیاتی در بدن ایفا می‌کند. شما...